دیدبان

آبیاری سبزی‌ در تهران با آب فاضلاب

آبیاری سبزی‌ در تهران با آب فاضلاب

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، حسینعلی شهریاری در همایش روز جهانی غذا در سالن اجلاس گفت: در حوزه غذا سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر و سیاست‌های غذایی در قالب برنامه پیش‌بینی شده است اما متأسفانه ما خوب قانون را می‌نویسم اما آن را به خوبی اجرا نمی‌کنیم چون آنهایی که می‌نویسیم ایده‌آل‌هایمان است اما در اجرا امکاناتش را فراهم نمی‌کنیم و قانون‌های زیبا روی کاغذ باقی می‌ماند.
وی ادامه داد: طبق برنامه پنجم توسعه وزارت بهداشت باید ارسال اول سبد غذایی تهیه می‌کرد اما اکنون برنامه در حال اتمام است و به طور رسمی این سبد غذایی ابلاغ نشده است.
وی افزود: ما نمی‌دانیم اکنون چه چیزی را بخوریم که مشکلی نداشته باشد علت اینکه ‌آمار سرطان‌ها در کشور بالا رفته و سالانه صد هزار مورد جدید اضافه می‌شود یا بیماری قلبی  رتبه اول مرگ و میر را دارد نگران‌کننده است و از عوامل مؤثر در آن مواد غذایی است.
شهریاری گفت: با این وجود وقتی از ناسالم بودن مواد غذایی صحبت می‌شود عده‌ای صدایشان در می‌آید در تقلبات مواد غذایی مثلاً یک آبلیمو آنقدر تقلب زیاد شده که نمی‌توانیم یک آبلیموی تقلبی را از طبیعی تشخیص دهیم.
* جنجال روغن پالم و واردات بالای آن به کشور
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: با توجه به پیشرفت علم، تقلب هم پیشرفت کرده است و شناسایی تقلب‌ها ساده نیست همانگونه که در رابطه با روغن پالم دیدیم که چه جنجالی برپا شد ما وارد کننده بالایی هستیم اما چرا بهترین نوع این روغن را وارد نمی‌کنیم و بدون دستورالعمل و استاندارد آن را به مواد غذایی اضافه می‌کنیم.
وی افزود: با جنجالی شدن این موضوع که باعث بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود خیلی‌ها گفتند به صنایع لبنی ضربه می‌خورد اما وزارت بهداشت وظیفه دارد در مورد آنچه به سلامت ضرر می‌رساند اعلام نظر کند و وظیفه اصلی ما تأکید بر مواد غذایی سالم است اما متأسفانه لاپوشانی اینقدر زیاد می‌شود که سلامت به فراموشی سپرده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه هر روز نگرانی جدیدی برای مردم به وجود می‌آید گفت: در بسیاری از مواد غذایی تولید کنندگان شاید راهی برای درآمد و صادرات بیشتر پیدا می‌کنند در مورد سوسیس و کالباس نیز وقتی صحبت شد برخی‌ها گلایه کردند ما در مورد خمیر مرغ صحبت‌های ضد و نقیضی وجود دارد که در چه نوع و در کجا باید استفاده شود.
شهریاری افزود: ما در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و سلامت انسان‌ها باید برایمان مهم باشد و باید مواد غذایی سالم تهیه شود اینکه دستگاه‌های زیادی درگیرند را ایده‌آل نمی‌دانم سازمان‌های متولی زیادی در حوزه غذا وجود دارد که باعث می‌شود متولی کامل ‌آن نباشند.
وی افزود: باید مسئولیت‌ها و وظایف را مشخص کرد تا کسانی که مسئولند بازخواست شوند اینکه چند دستگاه متولی وجود دارد و بعد هیچ کس پاسخگو نیست مناسب نخواهد بود.
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: از وزیر بهداشت می‌خواهم در دولت در رابطه با سازمان غذا و دارو بازنگری لازم را داشته باشد چرا که وجود دستگاه‌های متعدد، شرح وظایف و پاسخگویی را مخدوش می‌کند.
وی گفت: تولید محصولات ارگانیک طبق برنامه باید به 25 درصد برسد اما هنوز محقق نشده و در بسیاری مواقع سبزی در تهران با آب فاضلاب آبیاری می‌شود و در میوه‌ها باقیمانده سموم بالایی وجود دارد این سموم نگران کننده است.
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: تقلب و قاچاق نیز زیاد است سموم به صورت قاچاق بر مقادیر زیادی وارد کشور می‌شود و اینکه چطور ممکن است که برای تجویز دارو نسخه می‌خواهیم اما برای سموم، مجوز نمی‌خواهیم.
وی افزود: در صنایع غذایی مرغ، ماهی قزل‌آلا و هر چه می‌خوریم شک و تردید وجود دارد نمی‌خواهم مردم را بترسانم اما سبک زندگی اسلامی و تغذیه در سیاست‌ها تأکید شده است و آنقدر به فست‌فود روی آورده‌ایم که این نیز باید اصلاح شود.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران