دیدبان

افشاگری سردبیر سابق نیویورک تایمز درباره برنامه هسته ای ایران

افشاگری سردبیر سابق نیویورک تایمز درباره برنامه هسته ای ایران

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، «جیل آبرامسون» سردبیر اجرایی سابق روزنامه نیویورک‌تایمز در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه پخش شد، از فشارهای دولت «جورج بوش» به وی برای جلوگیری از انتشار گزارشی در مورد عملیات مخفی آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) علیه برنامه هسته‌ای ایران، پرده برداشت.
خانم آبرامسون که در برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس حضور یافته بود، گفت «کاندولیزا رایس» مشاور وقت امنیت ملی آمریکا (که بعدها به عنوان وزیر خارجه منصوب شد)، شخصا از وی خواسته بود تا گزارش «جیمز رایزن» خبرنگار این روزنامه در مورد فعالیت‌های سری سیا را منتشر نکند.
این مقام ارشد سابق نیویورک‌تایمز در مورد دیدار محرمانه رایس با وی گفت: «او بند به بند برای من توضیح می‌داد که چرا انتشار این گزارش می‌تواند به امنیت ملی لطمه بزند... او در اصل می‌خواست مطمئن شود که جیم (رایزن) به کلی از گزارش کردن در مورد این موضوع دست می‌کشد. این درخواست واقعا عجیبی بود».
آبرامسون با بیان اینکه نهایتا تصمیم گرفته است تا از انتشار این گزارش جلوگیری کند، از این تصمیم خود ابراز تأسف کرد و گفت: «متأسفم که از خبرنگار فوق‌العاده‌ای مانند جیمز رایزن که با او کار کرده بودم و آن زمان بری من کار می‌کرد، حمایت نکردم».
گزارش رایزن که بعدها در سال ۲۰۰۶ در کتابی تحت عنوان «وضعیت جنگی» منتشر شد، نشان داد که سازمان سیا چطور تلاش کرده است تا با به‌کارگیری عواملی در داخل ایران، اطلاعاتی غلط را به تهران منتقل کرده و به واسطه آن‌ها برنامه هسته‌ای ایران را با مشکل مواجه کند. به گفته رایزن، این طرح که با نام «عملیات مونرو» در سال ۲۰۰۰ صورت گرفت، نهایتا با شکست مواجه شده و تهران از آن اطلاع یافت.
انتشار این گزارش و خودداری رایزن از افشای نام فردی که این اطلاعات محرمانه را از سیا خارج کرده و در اختیار وی قرار داده، موجب شده تا وی با خطر محکومیت مواجه شود. با وجود برگزاری جلسات متعدد دادگاه و دفاعیات رایزن از خود، احتمال دارد که وی به زودی به دلیل افشای اطلاعات محرمانه، به زندان برود. وی در تازه‌ترین موضع‌گیری خود، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا را دشمن خبرنگاران توصیف کرده است.
در همین حال شبکه سی‌بی‌اس در بخش دیگری از برنامه ۶۰ دقیقه، گزارش داد که دولت وقت آمریکا برای جلوگیری از انتشار کتاب رایزن نیز ناشران آن را تحت فشار قرار داده است.
بنا بر این گزارش، نمایندگان دولت آمریکا پیش از انتشار کتاب با «لسلی مونوس» مدیر ارشد شبکه سی‌بی‌اس که انتشارات «سایمون اند شوستر» زیرمجموعه وی بود، تماس گرفته و خواستار توقف انتشار این کتاب شده‌اند. با این حال این فشارها ناکام مانده و این انتشارات اقدام به توزیع کتاب رایزن کرد.
این اولین بار نیست که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از انتشار کتاب‌ها یا گزارش‌هایی با موضوع عملیات‌های محرمانه واشنگتن در دیگر کشورها جلوگیری می‌کنند.
در سپتامبر سال ۲۰۱۰، وزارت دفاع آمریکا تمامی ۱۰ هزار نسخه کتاب «عملیات قلب تیره» نوشته «آنتونی شافر» افسر سابق آژانس اطلاعات دفاعی این کشور را به بهانه وجود اطلاعات طبقه‌بندی‌شده در آن، پیش از توزیع عمومی، از ناشر آن خریداری کرد. نهایتا نسخه سانسورشده این کتاب ۳۲۰ صفحه‌ای، با اعمال تغییرات در ۲۵۰ صفحه از آن منتشر شد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن