دیدبان

اردوغان کردهای مخالف خود را اوباش نامید

اردوغان کردهای مخالف خود را اوباش نامید

به گزارش دیدبان به نقل از العالم ، رجب طیب اردوغان یکشنبه در نطقی در منطقه بایبورت در شمال شرقی این کشور وعده داد: «جمهوری ترکیه کشوری نخواهد بود که نتواند چند اوباش را به تسلیم وادارد. آنان آتش می زنند، اما بهای آن را خواهند پرداخت. ما کارهای بیشتری انجام خواهیم داد».
رئیس جمهور ترکیه شنبه شب در شهر ریزه (در مجاورت شهر بایبورت) ابراز امیدواری کرد پارلمان «برای پاکسازی سریع خیابان ها از این اوباش» طرح جدیدی را از هفته آینده بررسی کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا ، تظاهرات خشونت آمیز کردها این هفته در ترکیه به ویژه منطقه اکثرا کردنشین جنوب شرقی به سبب مخالفت دولت آنکارا برای کمک نظامی به شهر مرزی کوبانی (عین العرب) به وقوع پیوست.
شهر کوبانی در شمال سوریه که اکثر جمعیت آن را کردها تشکیل می دهند تحت محاصره نیروهای داعش قرار دارد.
براساس آماری که اِفکان علا وزیر کشور ترکیه اعلام کرد، این شورش ها در مناطق مختلف ترکیه به کشته شدن ۳۱ نفر و زخمی شدن بیش از ۳۵۰ تن منجر شد.
رسانه های ترکیه یکشنبه گزارش دادند دست کم سه تن که به شدت زخمی شده بودند از آن زمان جان خود را از دست داده اند که به ترتیب شمار جان باختگان تجمعات اعتراض آمیز در ترکیه به ۳۴ تن می رسد.
بخشی از این قربانیان در درگیری گروه های نزدیک به حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک.) و فعالان سازمان های افراطی یا ملی گرا جان خود را از دست داده اند.
اوضاع از جمعه آرام است اما چندین تجمع خشونت آمیز شنبه شب و یکشنبه در شهر سیلوپی در جنوب شرق این کشور به وقوع پیوست که بنابراعلام خبرگزاری دوغان سه تن از نیروهای پلیس ترکیه در آن زمانی شدند.
اردوغان همچنین از والدین خواست تا از رفتن فرزندان خود به خیابان ها و شرکت در این تظاهرات خشونت آمیز جلوگیری کنند.
وی با اشاره به پ.ک.ک. و حزب دموکراتیک مردم ( طرفدار کردها ) که منشا فراخوان تظاهرات بودند افزود: «این سازمان تروریستی و بخش های سیاسی آن، خون فرزندان ما را به زمین می ریزد».
این شورش ها ممکن است روند صلحی را که دو سال پیش بین پ.ک.ک. و دولت آنکارا آغاز شد، از مسیر اصلی خود خارج کند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن