دیدبان

۱۲ثانیه‌ای که جان ۳۴هزار ایرانی را گرفت

۱۲ثانیه‌ای که جان ۳۴هزار ایرانی را گرفت
به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، اسماعیل نجار در برنامه ویژه خبری با موضوع بررسی میزان آمادگی سازمان مدیریت بحران کشور در مواجهه با زلزله و بلایای طبیعی در پاسخ به نخستین سوال در خصوص میزان آمادگی و برنامه ریزی‌های این سازمان برای مقابله با حوادث طبیعی اظهار داشت: این هفته؛ هفته کاهش اثرات بلایی طبیعی است و اعتقاد بنده بر این است که این هفته می‌تواند هفته ای باشد که تامل بیشتری در حوادث طبیعی و انسان ساز داشته باشیم. بنابراین روز ۲۰ مهر مصادف با ۱۳ اکتبر روز جهانی کاهش اثرات بلای طبیعی است که در ایران هم این روز بنا به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب شورای فرهنگ عمومی با هدف گسترش فرهنگ ایمنی در سطح کشور این روز به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی نام گذاری شد.
نجار ادامه داد: امیدواریم با شعاری که امسال تحت عنوان «عزم ملی، تدابیر پیشگیرانه و افزایش امید و ایمنی در بلایای طبیعی» اعلام کردیم بتوانیم با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و مشارکت آحاد مردم ایران آن حساسیتی که در زمینه حوادث طبیعی باید ایجاد شود را در این هفته ایجاد کنیم.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامه ریزی‌های در سازمان مدیریت بحران کشور برای تحقق شعار عزم ملی تدابیر پیشگیرانه و افزایش امید و ایمنی در بلایای طبیعی انجام شده است، اظهار داشت: در ابتدا مختصری از آمار حوادثی که در کشور اتفاق می‌افتد را عنوان می‌کنم تا مشخص شود در کجا قرار داریم و چه کارهایی انجام دادیم و چه کارهایی نیز باید انجام گیرد. در دنیا حدود ۴۶ تا ۴۷ حادثه رخ می‌دهد که ایران در معرض قریب به ۳۴ تا ۳۵ نوع از این حوادث قرار دارد.
وی با بیان اینکه در ۵۰ سال اخیر حدود ۱۴ زلزله مابین ۶.۲ تا ۷.۷ ریشتر در ایران رخ داده است، عنوان کرد: ایران جزو ۱۰ کشور حادثه خیز جهان است و متاسفانه در آسیا مقام چهارم و در دنیا مقام ششم را داریم و علی رغم اینکه در این جایگاه از حیث رتبه قرار داریم، آسیب پذیری ما در برابر زلزله قریب به یک هزار برابر کشور ژاپن است که کشوری کاملاً زلزله خیز است.
نجار بیان کرد: از ۳۴ تا ۳۵ حوادثی که در کشور ما رخ می‌دهد که هر یک از آنها در جای خود حائز اهمیت هستند؛ اما برخی از این حوادث نمود ندارند که به عنوان نمونه می‌توان به حادثه صاعقه اشاره کرد که ممکن است در طول سال پنج تا ۱۰ نفر از هموطنان ما بر اثر این حادثه جان خود را از دست داده است و یا مجروح شوند یا همچنین در بخش رانش زمین در کشورهای دیگر حوادث ناگوار هستیم ولی در کشور ما تقریباً تلفات جانی و خسارت مالی خیلی محدوده بوده است. علی رغم اینکه سیل در جای جای کشور ما هر ساله اتفاق می‌افتد، باز این حادثه تلفات انسانی بسیار محدودی دارد اما عمده مباحث ما به بحث زلزله بر می‌گردد.
نجار در ادامه به زلزله بم اشاره کرد و گفت: بم ۱۲ ثانیه لرزید اما این لرزش دوازده ثانیه ای موجب شد ۳۴ هزار نفر از هموطنان ما جان خود را از دست دهند، همچنین، ۱۹ هزار نفر مجروح شدند و قریب به ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت آشکار زلزله بود. بنابراین مهمترین و اساسی ترین بحث در کشور ما بحث زلزله است که قابل پیش بینی و قابل پیشگیری نیست، هر ساله شاهد این حادثه در گوشه و کنار کشورمان هستیم و سعی‌مان بر این است که بتوانیم تمام نیروهای خود را بسیج کنیم تا در زمینه کاهش خطرات حوادث طبیعی بالاخص زلزله با یک عزم ملی و اراده ملی کار کنیم.
معاون وزیر کشور با بیان اینکه در بحث زلزله «پیشگیری» حرف نخست را می‌زند و اساسی ترین کاری است که باید انجام پذیرد، به وضعیت ساخت و سازهای در کشور اشاره کرد و افزود: کشور ژاپن که پیش تر مثال آن زده شد کشوری است که دائماً با زلزله‌هایی به بزرگای بالای ۷ ریشتر می‌لرزد اما حیات در آن جریان دارد و مشکلاتی به وجود نمی‌آورد و این به منزله آن است که این کشور دانش، خرد و اندیشه را به خدمت گرفته و توانسته است علی رغم این حوادث طبیعی محیطی همراه با آرامش و آسایش برای خود فراهم کند.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: در حادثه بم تقریباً همه خانه‌های مسکونی و اداری خراب شد، به غیر از «مسجد جامع شهر بم » که استوار ماند و این نیز به دلیل آن بود که این مسجد درست بنا شده بود و در آن رعایت ایمنی و آیین نامه اجرایی ساختمان به اجرا درآمده بود، اما علی رغم آن شاهد بودیم ساختمان‌های اداری و مسکونی که یکی دو سال قبل از زلزله ساخته شده بودند همه تخریب شدند و متاسفانه تعداد زیادی از هموطنان ما جان خود را در این حادثه از دست دادند، لذا سازمان مدیریت بحران تمام دغدغه‌اش در زمینه پیشگیری و سپس مقابله است.
نجار در ادامه در پاسخ به این سوال که برای پیشگیری از حوادث طبیعی چه برنامه ریزی‌هایی صورت پذیرفته است، اظهار داشت: قانون سازمان مدیریت بحران کشور پس از حوادث گوناگون در کشور و بالاخص حادثه بم رخ داد و سفرهای متعددی که رهبر معظم انقلاب داشتند و فرامینی که صادر کردند تصویب شد. سازمان مدیریت کشور از ظرفیت بالایی به عنوان فرمانده عملیات در بحران‌ها در مراحل چهارگانه پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی برخوردار است و قانونگذار ماموریتی را برای سازمان لحاظ کرده است تا این سازمان بتواند ظرفیت‌های کشور را شناسایی و هم چنین ظرفیت سازی کند و در صورت نیاز و در نهایت بتواند این ظرفیت‌ها را هماهنگ و در صورت لزوم از این ظرفیت‌ها استفاده کند.
معاون وزیر کشور افزود: شورای عالی بحران متشکل از بنیاد مسکن، شهرداری تهران، رئیس کمیته امداد و ریاست هلال احمر است که ریاست آن بر عهده رئیس جمهور و قائم مقام این شورا بر عهده وزیر کشور است.
نجار با بیان اینکه شورا ۱۴ کار گروه دارد و هر کدام دارای مسئولیتی هستند، اظهار داشت: به عنوان مثال در بحث امداد و نجات این مهم بر عهده هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است و باید امکانات لازم را بعد از وقوع حادثه فراهم کند و با هماهنگی که با مرکز فرماندهی صورت می‌پذیرد با امداد و نجات و اسکان موقت که باید کار را پیش ببرد یا بعد از حادثه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ماموریت دارد مناطق آسیب دیده را از هر حادثه ای اعم از سیل و زلزله بازسازی کند. تمامی این کارگروه‌ها ظرفیت‌های خاص خود را دارند تا براساس ماموریت‌هایی که به آنان واگذار می‌شود وارد عمل شوند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه اقدامات پیشگیرانه و آگاه بخشی در زمینه مدیریت بحران صورت گرفته است گفت: در این زمینه بحث آموزش حرف نخست را می‌زند که در وهله اول مهمترین بخش آموزش مسئولان است و ما در جای جای کشور آموزش‌های مکرر هم برای مسئولان و هم مردم داریم. ما تمامی وظایف را از استان‌ها گرفته و برای تمامی مسئولان مشخص کردیم و اخیراً با انعقاد تفاهم نامه ای که با معاونت عمرانی وزارت کشور منعقد کردیم تا بهداران در بحث مقاوم سازی در زمانی که به آنها نیاز است وارد عمل می‌شوند.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: وهله بعدی آموزش؛ آموزش تمامی مردم است و این آموزش باید درحدی صورت پذیرد و گسترش یابد تا مردم در مراحل چهارگانه مدیریت بحران بتوانند بحران را مدیریت کنند و نیز در مرحله آگاهی به مرحله ای برسند تا هر خانه ای را خریداری نکنند و یا به هر صورتی یک خانه مسکونی را نسازند. در بحث پیشگیری کشور نیز متولیان خاصی وجود دارد، بنابراین بحث مدیریت بحران فرابخشی است و همه سطوح را شامل می‌شود.
نجار با بیان اینکه در ساخت و ساز هر ساختمانی که انجام می‌شود، مهندس ناظر باید آن ساز و کار ساخت آن ساختمان را تایید کند، گفت: ما باید به نقطه ای برسیم که همه وظیفه‌شان را درست انجام دهند زیرا همه سطوح در این رابطه مسئول هستند. بنابراین سطح آگاهی مسئولان باید به جایی برسد که به کیفیت ساختمان بپردازند نه به نمای آن ساختمان. در این بخش دو طرف ساخت و ساز دخیل هستند، مثلاً اگر کسی به عنوان مهندس ناظر همکاری کند خیانت کرده است و یا صاحب ملک اجازه ندهد ناظر در نظارت ساختمان کوتاهی کند که ما باید نظارت کامل را بر دو طرف ساخت و ساز این ساختمان داشته باشیم تا ساختمانی ایمن حاصل شود.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: در زلزله مورموری تجربه ای که جمهوری اسلامی ایران داشت این بود که مسئولان و صدا و سیما پای کار آمدند و علی رغم زلزله ۶.۲ ریشتری ما تلفات جانی نداشتیم که این نکته مهمی است. در مورموری ما نامه‌های متعددی به مسئولان ذیربط صادر کردیم تا آنها ساختمان‌های آسیب دیده زیر ۱۰ سال را بررسی کنند و به مسئولان نظارتی گزارش دهند تا با کسانی که در این زمینه اهمال کاری کردند برخورد شود، زیرا نباید با جان مردم بازی شود.
معاون وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا نگاه‌ها به سازمان شما بعد از حادثه صورت می‌پذیرد، گفت: ماموریت اصلی ما بحث پیش بینی و پیشگیری است به طوریکه نباید منتظر بمانیم تا حادثه ای رخ دهد و سپس اقدام کنیم. ما نمی‌توانیم منتظر وقوع حادثه باشیم، ما نمی توانیم منتظر وقوع زلزله یا سیل باشیم و سپس مردم را از زیر آوار و یا آب بیرون بیاوریم. وظیفه سازمان ما پیشگیری و پیش بینی است، مردم در بحث پیش بینی و پیشگیری از ما انتظار دارند، بنابراین تمام همت و اراده خود را در این زمینه به کار بسته ایم، در این حوزه تمام متخصصان اهل فن را دعوت کردیم تا به بحث و گفتگو بپردازیم.
نجار با بیان اینکه بحث حوادث ملموس تر از پیش بینی است، ادامه داد: بحث پیشگیری خیلی ملموس نیست. ملت ایران در بحث آموزه‌های دینی بسیار قوی هستند به طوریکه آنها از عواطف و احساسات خوبی نیز برخوردار هستند. بنابراین در بحث مقابله؛ پیش بینی‌ها بیشتر نمود پیدا می‌کنند، امیدواریم با سازوکارهایی که فراهم کردیم به جاهای خوبی برسیم. به هر حال این مسایل نیاز به عزم و اراده مسئولان و عنایت ویژه ملت بزرگ ایران دارد و باید در مسائل پیش بینی و پیشگیری عزم و اراده جدی داشت. باید ساختمانی بسازیم که به جای ۱۲۰ متر ۱۰۰ متر باشد، زیرا ۲۰ متر بعدی را باید صرف ضریب امنیتی ساختمان کنیم تا ایمنی ساختمان افزایش یابد.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه مردم باید با آرامش زندگی کنند، عنوان کرد: باید اصول ایمنی ساختمان را رعایت کرد.
نجار در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای همگرایی بیشتر در دستور کار دارید، بیان داشت: قانون پیش بینی‌های لازم را در این زمینه انجام داده است، به طوریکه در بحث هم افزایی از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم. باید به شناسایی ظرفیت‌های موجود بپردازیم، کارگروه‌ها تمام توان خود را به میدان آوردند به گونه ای که جلسات متعددی را با آنها برگزار کردیم و امیدواریم بتوانیم بیش از گذشته هم افزایی ایجاد کنیم. باید کاری کرد که مردم در مراحل چهارگانه مدیریت بحران بهتر عمل کنند، در این رابطه باید اقدامات جدی به عمل آید.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا برخورد قانونی با مسئولانی که از کار خود تخطی می‌کنند صورت نمی‌پذیرد، عنوان کرد: بحث آتش سوزی مقوله جداگانه ای است که زمان دیگری می‌طلبد. بعضی از دستگاه‌ها وظایف ذاتی دارند، نباید وظایف ذاتی را به دوش یکدیگر بیندازیم. براین اساس دو میلیون هکتار جنگل در شمال کشور وجود دارد، همچنین در کشور ۱۷ میلیون هکتار جنگل وجود دارد به گونه ای که دو میلیون هکتار آن جنگل انبوه است.
نجار با تاکید براینکه سازمان جنگل‌ها و مراتع مامور نگه داری و حفاظت از جنگل در سطح وسیعی هستند، عنوان کرد: دستگاه‌های مربوطه باید به وظایف ذاتی خود عمل کنند. مردم نیز باید همکاری‌های لازم را در این باره داشته باشند، زیرا ۷۵ درصد از حادثه‌های جنگل سوزی توسط افراد به صورت غیرعمد صورت می‌پذیرد. در سایر جنگل‌ها ممکن است کسی ته سیگار خود را بیندازد و سبب آتش سوزی شود، برگ ریزان‌ها و علف‌های خشک منجر به آتش سوزی وسیع می‌شوند. اگر امکانات لازم را نداشته باشیم حادثه در ابعاد وسیعی صورت می‌پذیرد، در جنگل‌های شمالی ۴۰۰ مورد آتش سوزی صورت گرفته است، در حالیکه در سایر جنگل‌ها قریب به ۷۰۰ مورد آتش سوزی وقوع یافته است.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه حفاظت از جنگل‌ها از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است، گفت: حجت الاسلام روحانی، خانم ابتکار و وزیر کشور جلسات ویژه ای را پیرامون این موضوع داشتند، به گونه ای که تصمیمات مناسبی نیز اتخاذ شده است. امیدواریم با این تصمیمات دیگر شاهد وقوع چنین حوادثی نباشیم، بعضی از دستگاه‌ها ماموریت ندارند که امکانات خود را در هر جایی مستقر کنند تا در زمان آتش سوزی ما را یاری کنند.
نجار با اشاره به اینکه مصوباتی که در جلسه اخیر در این زمینه داشتیم بسیار خوب بوده است، بیان داشت: امیدواریم در سال‌های آتی شاهد جنگل سوزی کمتری باشیم. زیرا در ۶ ماهه اخیر ۲۲ هزار هکتار جنگل در آتش سوختند، براین اساس باید به وظیفه ملی و قانونی خود به خوبی عمل کنیم، هرجا که نیاز باشد همکاران ما با کمک سایر دستگاه‌ها از جمله هلال احمر و بسیج وارد عمل می‌شوند.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران