دیدبان
دود گران فروشی در چشم گران فروشان رفت:

ضرر خودروسازها از افزایش قیمت‌ها

ضرر خودروسازها از افزایش قیمت‌ها

دیدبان: در ماه‌های گذشته شاهد افزایش قیمت خودروهای تولید داخل از سوی شرکت‌های خودروسازی بودیم. این افزایش قیمت‌ها در ۳ مرحله در ماه‌های فروردین، تیر و مرداد رخ داد و موجب شد خودروها تا حد ۵ میلیون تومان نسبت به اسفند سال ۹۲ افزایش قیمت داشته باشند.

به گزارش افکارنیوز، در این مدت که خودروها با رشد قیمت همراه بود، مدیران دولتی مربوط به صنایع و نماینده‌های مجلس با تذکرهای جدی به خودروسازان بابت بالا بردن بی‌منطق قیمت‌ها، روی کاهش قیمت‌ها تاکید می‌کردند. در این میان، فعالان بازار خودرو نیز در برنامه‌ها و رسانه‌های مختلف به خودروسازها هشدار می‌دادند که این رشد قیمت‌های بی‌منطق، رکود در فروش و تولید خودرو را در آینده نزدیک را در پی خواهد داشت.

پس از این مدت کوتاه، حالا امروز این تذکرها و هشدارها به حقیقت پیوسته و شاهد رکود در فروش تولیدات خودروسازها هستیم؛ به طوری که یک‌سری از ثبت‌نام‌کنندگان خودرو که به پیش‌خرید خودرو از خودروسازان اقدام کرده بودند و مبلغی به صورت پیش‌فروش به حساب خودروسازان واریز کرده بودند و قرار بود مابقی پول را در زمان تحویل و با قیمت روز بپردازند، در روزهای گذشته که خودروسازان دعوت‌نامه برای این مشتریان فرستادند که مابقی پول ثبت‌نامی خود را به قیمت روز بپردازند، تصمیم به انصراف گرفته‌اند؛ چراکه مشتریان فکر نمی‌کردند نرخ خودروهای پیش‌خرید تا این حد گران شده باشند و نرخ قیمت اغلب این خودروها با نرخ بازار تقریبا یکسان و حتی در یکی دو نمونه، نرخ بازار پایین‌تر از قیمت کارخانه است.

این موضوع در حال حاضر موجب شده متقاضیان خودرو که در پی کسب سود بیشتر بودند، تصمیم به انصراف بگیرند و پول خود را از خودروسازها طلب کنند. خودروسازان نیز طبق قرار، بایستی به این گروه سود انصراف پرداخت کنند.

این در حالی است که در روزهای گذشته خودروسازان در حالی که قرار بود خودروسازان به انصراف‌دهندگان چک‌های حدود یک‌ماهه بدهد و انصراف‌دهندگان نیز به این موضوع رضایت داده بودند، ولی کارگزاران نمایندگی فروش استان‌ها که برای دریافت چک به کارخانه رجوع کرده بودند، با این جمله از سمت مدیر مالی کارخانه مواجه می‌شدند: «چک‌ها نوشته شده، اما بنا به تشخیص مدیرعامل فعلا از دادن آنها به انصراف‌دهندگان معذوریم؛ چراکه امکان دارد در آن تاریخ نیز پولی برای پرداخت به مردم نداشته باشیم.»

به گزارش افکارنیوز، با وجود این اتفاق، در حال حاضر این پرسش مطرح است که خودروسازان که هر روز در تلاش برای افزایش قیمت خودرو هستند و هیچ‌گاه از این موضوع دست برنمی‌دارند و معلوم نیست قیمت خودرو را به کجا خواهند رساند، آیا بهتر نبود قیمت‌ها را بالا نمی‌بردند تا فروش بیشتری داشته باشند تا مردم نیز این‌چنین برای پس گرفتن پول خود به شرکت‌های خودروسازی رجوع نکنند.

ما امروز شاهد هستیم که دود این افزایش قیمت‌های بی‌منطق در نهایت به چشم خودروسازان رفت.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن