دیدبان

رابطه رژیم غذایی ناسالم و مرگهای زودرس

رابطه رژیم غذایی ناسالم و مرگهای زودرس

به گزارش دیدبان به نقل از مهر ، دکتر بهزاد دماری افزود: طبق گزارش سال ۲۰۱۱ که در سطح جهانی گزارش شده است و کشورها با همدیگر مقایسه شده اند؛ عامل خطر برای مرگهای زودرس بین ۳۰ تا ۷۰ سالگی در کشور ما، عامل خطر مربوط به رژیم غذایی ناسالم است.
وی ادامه داد: بنابراین برای این که بتوانیم مرگهای زودرس که معمولاً قبل از ۷۰ سالگی رخ می دهد بیماریهای فشار خون، دیابت و سرطان را کم کنیم، باید همت را روی بهبود رژیم غذایی بگذاریم که بخشی از این، به مراقبت خود مردم در رژیم غذایی شان است، و بخش دیگری از آن به تاثیرات محیطی بر می گردد.
دماری افزود: صنایع غذایی باید انتخاب مردم و افراد جامعه را بیشتر کنند. بدین معنا که وقتی سوپر مارکت می رویم، باید برای افرادی که دارای فشار خون، دیابت، و یا چاق هستند، بتوانیم انتخاب های متعدد از قبیل غذاهای کم نمک، کم چرب، کم قند و... وجود داشته باشد. بنابراین مسئولیت صنایع غذایی کشور و پاسخگویی صنایع غذایی کشور این است که برای این تعداد از افراد که دچار بیماری چاقی، فشار خون، دیابت و سایر بیماری هستند، غذای مناسب را فراهم کند.
وی تصریح کرد: بر اساس هرم غذایی باید بدانیم که غذایی را بخوریم و چه غذایی را نخوریم که توسط دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برچسب گذاری محصولات غذایی سال هاست که در کشور ما به صورت استاندارد انجام می شود. در خیلی از این مواردی که در این برچسب ها ثبت می شود، آن قدر ریز و ناخوانا و غیر قابل فهم برای افراد جامعه است که اغلب فهم برچسب گذاری را برای مردم دچار مشکل می کند و بیشتر یک جور رفع تکلیف است.
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت افزود: میانگین سواد جامعه را در نظر گرفتند و توسط آن از المان های رنگی استفاده کردند که مثل چراغ راهنمایی (سبز، قرمز، زرد) است بهره گیری می شود. مثلا ماست پر چرب قرمز رنگ، و پنیر کم نمک سبز رنگ است که امیدواریم با اجرایی کردن استاندارد جدید برچسب گذاری مواد غذایی در سال ۹۴ شهروندان با ساده ترین نگاه بتوانند تشخیص دهند که ماده غذایی مصرفی شان مفید یا مضر است.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران