دیدبان

آیا داعش جنگ چچن و قفقاز راکلید زده؟

آیا داعش جنگ چچن و قفقاز راکلید زده؟

به گزارش دیدبان به نقل از شبکه خبر ، واحد رسانه ای کمیته ملی مبارزه با تروریسم در روسیه روز دوشنبه از خنثی شدن حمله تروریستی در جمهوری داغستان واقع در منطقه شمال قفقاز خبر داد. نیروهای پلیس داغستان روز دوشنبه درعملیات مبارزه با تروریسم با یک فرد مسلح در منطقه کیزلیورت داغستان درگیر شدند.
این فرد به نام علی دیبیر آسودینوف عضو فعال گروه موسوم به «باند کیزلیورت» است که نام او به اتهام ارتکاب جرائم مرتبط با تروریسم در فهرست افراد تحت تعقیب قرار دارد.
باند کیزلیورت قصد داشت یک رشته حملات گسترده تروریستی در جمهوری داغستان انجام دهد.
حمله انتحاری در داغستان
در حمله پلیس به محل اختفای این فرد مسلح مقدار زیادی مواد منفجره و بمب دست ساز ، چند بسته حاوی ۱۷۰ کیلوگرم مواد منفجره ، یک سلاح نیمه خودکار، یک سلاح کمری و چند نارنجک کشف شد.
این حمله تروریستی در داغستان یک روز پس از کشته شدن پنج نیروی پلیس روسیه و زخمی شدن ۱۲ نفردیگر در عملیات انتحاری در گروزنی مرکز جمهوری چچن روی داد.
روز یکشنبه در حالی که هزاران چچنی آماده می شدند در مراسمی در گروزنی، پایتخت چچن شرکت کنند، جوان ۱۹ ساله ای بمبی را در ورودی سالن کنسرت منفجر کرد و پنج مامور پلیس را کشت و دوازده نفر را نیز زخمی کرد.
حمله انتحاری روز دوشنبه نیز با اعلام خبر کشته شدن هفت شورشی و دو مامور پلیس در درگیری هایی در جمهوری همجوار داغستان دنبال شد.
این رویدادها بیم از آغاز دور جدیدی از خشونت ها را در قفقاز شمالی که صحنه دو جنگ چچن در سال های ۱۹۹۰ و سپس در آغاز سالهای دهه ۲۰۰۰ بود بار دیگر زنده کرده است.
شورش رو به افول در سال های اخیر در قفقاز روسیه، به ویژه در چچن که شورشیان اسلامگرا برای پیوستن به صفوف داعش در سوریه آنجا را ترک می کنند، مجددا ظاهر شده است.
شورشیان چچن در سوریه
خبرگزاری روسی ریانووستی به نقل از پلیس محلی اعلام کرد شورشیانی که روز دوشنبه در داغستان کشته شدند، فنون انفجاری را در سوریه آموزش دیده بودند.
در ویدیویی که در آغاز سپتامبر در یوتیوب منتشر شد، تکفیری های داعش تهدید کرده بودند جنگی را در چچن و در قفقاز برای آزاد کردن آنها از حاکمیت روسیه آغاز می کنند.
بعد از حمله روز یکشنبه، رمضان قدیرف، رئیس جمهور چچن که با پشتیبانی کرملین با مشت آهنین بر چچن حکومت می کند اطمینان داد « اوضاع در چچن باثبات است و به طور کامل تحت کنترل نیروهای امنیتی قرار دارد.
اما به اعتقاد کارشناسان «ثبات» چچن کاملا نسبی است.
جنبش اسلامی امارت قفقاز که روی خرابه های مبارزه استقلال طلبانه چچن علیه مسکو در زمان دومین جنگ روس- چچن ایجاد شده است، از مرزهای چچن فراتر رفته و از این به بعد اقدامات خود را به جمهوری های همجوار اینگوش و داغستان متمرکز کرده است.
این جنبش مسئول بسیاری از حملات خونین در روسیه است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن