دیدبان
نشنال‌پست:

گاف «بایدن» درباره سوریه احمقانه بود

گاف «بایدن» درباره سوریه احمقانه بود

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، یک شاعر لهستانی به نام «چسلو ملوز» گفته بود که در اتاقی که افراد اجماعاً توطئه سکوت می‌کنند، گفتن یک کلمه از حقیت همچون شلیک گلوله است.
روزنامه کانادایی «نشنال‌پست» با شروع گزارش خود با این جمله به اظهارات اخیر «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره نقش کشورهایی چون عربستان، ترکیه و امارات متحده عربی در گسترش داعش اشاره کرد و نوشت توطئه سکوت در خصوص کشورهای خلیج فارس درباره افراط‌گرایی در سوریه به صورت اجماع نبود اما گوش‌های بسیاری بعد از اظهارات پنجشنبه هفته گذشته «جو بایدن» معاون اوباما در دانشگاه هاروارد به صدا درآمد.
بایدن هفته گذشته در دانشگاه هارآورد اعلام کرد که بزرگترین مشکل آمریکا، همپیمانان این کشور است و تصریح کرد: «بزرگترین مشکل ما همپیمانان ما هستند-همپیمانان ما در منطقه، بزرگترین مشکل ما در سوریه هستند. زیرا انها بسیار مصمم بودند تا اسد را از قدرت کنار بزنند که صدها میلیون دلار و ده‌ها و صدها هزار تن تسلیحات را برای هر کسی که با اسد می‌جنگید، روانه کردند، بدون در نظر گرفتن اینکه افرادی که در حال دریافت این کمک‌ها بودند، النصره، القاعده و عوامل افراط‌‌گرای جهادی بودند که از دیگر بخش‌های جهان آمده‌اند.
بایدن همچنین گفت که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به وی اعتراف کرده است که آنکارا اجازه داده که تعداد زیادی جنگجو و مبارزه وارد سوریه شوند.
نشنال پست سپس ادامه داد که اردوغان و کشورهای خلیج فارس از این اظهارات خشمگین شدند و بایدن بقیه هفته را به عذرخواهی از این اظهاراتش که احمقانه و یک فاجعه بود گذراند. این اولین بار نیست که بایدن با حرف‌های خود برای خودش و رئیس خود که اوباما است مشکل ساز شده است.
این روزنامه کانادایی به مقایسه گاف این دفعه بایدن و گاف‌های گذشته وی پرداخت و گفت که مشکل اصلی اینجا است که گاف اخیر بایدن حقیقت داشت زیرا بعنوان مثال، قطر، کم و زیاد از گروههای افراطی حمایت کرده است به طور مثال اعضای خاندان سلطنتی قطر طبق گزارش‌های پیشین موسسه «لوری پلاتکین بوگارت» واشنگتن، میزبان «بن لادن» سرکرده پیشین القاعده بوده است و به «خالد شیخ محمد الزرقاوی» مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر پناه داده بوده است.
نشنال پست گزارش کرد که قطر همچنین در تأمین بودجه گروههای وابسته به القاعده در سوریه از جمله جبهه النصره مشارکت داشته است.
این گزارش سپس به ترکیه اشاره کرد و نوشت ترکیه نیز مقصد اصلی آنهایی بوده است که به دنبال پیوستن به داعش بودند و عربستان سعودی و امارات وقتی به گروههای معارض سوریه کمک می‌کردند، بیش از فکر کردن به هرچیز از شور و هیجان ضد اسد اشتیاق داشتند.
بنابراین بنا به گزارش نشنال پست، اظهارات بایدن درست بوده است اما بهتر بود به موارد دیگری اشاره می‌کرد بعنوان مثال، واشنگتن در بحران سوریه بی‌تقصیر نبوده است. چندین اقدام اوباما و بایدن توازن بین‌المللی را از آرامش به سوی هرج و مرج در سوریه تغییر داد.
این گزارش در پایان نتیجه‌گیری کرد که اظهارات آگوست ۲۰۱۱ دولت اوباما مبنی بر آنکه زمان استعفای «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه فرا رسیده است، یکی از بزرگترین اشتباهات بود زیرا این اظهارنظر انگیزه اشتباهی را برای معارضان و کشورهای همسایه چون ترکیه به وجود آورد تا از شورش‌ها و ناآرامی‌ها در سوریه حمایت کنند و همچنین در روند مذاکرات مشکل ایجاد کرد و آن را پیچیده کرد.
نشنال پست اینگونه نتیجه‌گیری کرد که دولت اوباما در آن زمان مرتکب چنین اشتباهی شد و شاید بهتر بود همان موقع اوباما می‌ایستاد و عذرخواهی می‌کرد، همچون بایدن که به دلیل اظهاراتی که مطرح کرده است عذرخواهی کرد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن