دیدبان
به مناسبت هفته نیروری انتظامی

ناجا؛ ناجی امنیت ایران

ناجا؛ ناجی امنیت ایران

دیدبان: در بیش از دو هزار سال قبل و در دوران سلسله هخامنشیان که اولین بنیانگذاران سیستم حکومتى گسترده امپراطورى مى باشند. از آنجا که هر حکومتى نیازمند به نظم و امنیت مى‌باشد در نتیجه کشور ما انواع سیستمهاى ایجاد نظم و امنیت را در طى تاریخ مورد آزمایش قرار داده است. اما سیستم نوین ایجاد نظم و امنیت داخلى یعنى سازمان پلیس در ایران به حدود یکصد سال پیش مربوط مى‌‌باشد. شاه قاجار ناصرالدین شاه در سفرهاى سه گانه خود به اروپا و مشاهده پلیس نوین در آن کشورها و با استخدام یک مستشار بلژیکى به نام کنت دو بینو اولین سیستم پلیسى جدید را در ایران پایه گذارى نمود. این پلیس در طى یکصد سال گذشته و تا پیروزى انقلاب اسلامى فراز و نشیب هایی را به خود دیده است.(1)

اگر بخواهیم  نام هایی که پلیس پیش از ایجاد سیستم نوین آن با خود یدک می کشیده را نام ببریم می توانیم به اسامی چون شهریار ریش سفیدان و پیران در زمانه ی آریایی ها، واسطه در دوره مادها، خشترپاون، شهربان، نگهبان، کاراون در دوره هخامنشیان و سلوکیان، تا دوره قاجاریه که اسامی متعددی چون نسقچی، فراشباشی، ده‌باشی، پنجاه ‌باشی، یوزباشی، میرغضب (ماموراعدام)، گزمه، میر ‌شبگرد، داروغه و کلانتر اشاره کنیم.

امروز

پلیس ایران براى مدتهاى طولانى از دو قسمت مهم پلیس شهرى و ژاندارمرى (مرزى و روستایى) تشکیل شده بود، کمیته انقلاب اسلامى نیز به عنوان یکى از ارکان مهم حفظ نظم و امنیت داخلى و دفاع از ارزش هاى انقلاب در داخل کشور در بعد از پیروزى انقلاب اسلامی به این مجموعه افزوده شد، تا این دو بال در کنار هم بتوانند از ملت ایران وآرمان های آنان در عرصه امنیت داخلی دفاع نمایند.

این نیروهای عزیز در جریان هشت سال دفاع مقدس نیز شهدای زیادی تقدیم انقلاب اسلامی نمودند.

فرماندهان

این نیرو(شهربانی) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا این زمان رئیس و  فرماندهان مختلفی بر سر کار خود دیده است:

1- سرهنگ ستاد ناصر مجللی

در واقع اولین رئیس شهربانی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می باشند و از افسران قدیمی ارتش بود که در زمان حکومت دکتر محمد مصدق ریاست شهربانی شیراز را به عهده داشت، بعد از کودتای 28 مرداد دستگیر شد و به زندان افتاد، در سال 1340 به علت مخالفت با رژیم پهلوی بازنشسته و البته دوباره زندانی شد و مدتها در زندان قزل قلعه در زندان انفرادی به سر برد و توسط رژیم پهلوی ممنوع الخروج  هم بود و تحت نظر قرار داشت.

2- سرتیپ مصطفی مصطفایی

پس از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایران در پست سرپرستی پلیس تهران و سپس معاونت انتظامی شهربانی کل کشور خدمت می کرد و در تاریخ 29/3/58 به ریاست شهربانی کل جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد، ایشان متولد 1306 شهرستان کرمانشاه و دارای مدرک کارشناسی در رشته حقوق قضایی بود.

3- مهندس مصطفی میرسلیم

در تاریخ 28/11/58 به عنوان سرپرست شهربانی کارشان را آغاز کردند، در شکل دادن به اولین گروه مسلح سپاه و آموزش و تربیت آنها پس از پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت کرد و در اسفندماه 1357 به عضویت شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی درآمد در اواخر سال 1358 از سوی آیت ا...مهدوی کنی وزیر کشور وقت با حفظ مسئولیت معاونت سیاسی و اجتماعی وزارت کشور به سرپرستی شهربانی جمهوری اسلامی منصوب گردید. پیشنویس طرح سازمان شهربانی در زمان سرپرستی ایشان تهیه شد.

4- شهید سرتیپ هوشنگ وحیدی دستگردی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی سرهنگ هوشنگ وحیدی دستگردی به خدمت فرا خوانده شد و با سمت ریاست شهربانی اصفهان به کار پرداخت و به شهربانی آنجا سرو سامان بخشید و سپس به معاونت کل شهربانی و در تاریخ 14 بهمن 59 به ریاست شهربانی کل جمهوری اسلامی ایران منصوب شد. سرهنگ وحید دستگردی در روز 7شهریور1360 در حادثه انفجار نخست وزیری مجروح و پس از 7 روز بستری شدن در بیمارستان به دعوت پروردگارش لبیک گفت و به خیل شهدای انقلاب اسلامی پیوست.

5- سرهنگ سیدابراهیم حجازی

سال های جوانی و تحصیل را در مناطق نفت خیز جنوب گذراند و در اهواز تحصیلات دوره دبیرستان را به پایان رساند و به دانشگاه پلیس رفت، تا قبل از انقلاب در شهرهای تهران، اهواز، دزفول، خرمشهر با سمت افسر راهنمایی و تا قبل از پیروزی انقلاب با سمت رئیس راهنمایی و رانندگی خرمشهر و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به انتخاب روحانیت مبارز و مردم قهرمان پرور خرمشهر به عنوان اولین رئیس شهربانی خرمشهر منصوب گردید. اما بعد از یکسال خدمت در این سمت به تهران منتقل شد و در پست های رئیس کلانتری 14، عضو کمیته پاکسازی و بازسازی شهربانی، رئیس پلیس هواپیمایی کشوری، رئیس پلیس تهران، رئیس اداره اطلاعات شهربانی خدمت کرد، در تاریخ 18 شهریورماه1360 به سرپرستی شهربانی کل جمهوری اسلامی منصوب شد.

6- سرهنگ جلیل صمیمی

در سال 1336 وارد دانشکده افسری شهربانی شد و پس از طی دوره دانشکده مدت 9 سال در کلانتری های تهران خدمت کرد، به استان کرمانشاه منتقل شد و حدود 9 سال نیز در کلانتری های مختلف شهر کرمانشاه انجام وظیفه نمود بعد به سمت رئیس آگاهی و رئیس پلیس این شهر منصوب شد، سرهنگ جلیل صمیمی در تاریخ 23 دی 61 به ریاست شهربانی کل کشور منصوب گردید. از عمده فعالیت های وی در دوره ریاستش در شهربانی می توان به فعال نمودن دانشگاه پلیس و مراکز آموزش شهربانی، تشکیل تیپ رزمی ایثار برای حضور پرشورتر کارکنان شهربانی در جبهه ها و بالا بردن سطح کارآیی سازمان شهربانی رسیدگی به مسایل رفاهی کارکنان و بخصوص مسکن، احداث شهربانی در شهرها، شرکت در سمینارهای پلیس بین الملل، تشکیل جهاد بازسازی در شهربانی و ... اشاره کرد.

7- سرتیپ رضا نیک نژاد

سال 1314 در شهر کرمانشاه متولد شد. قبل از انقلاب اسلامی در استان های کرمانشاه و خوزستان مشغول خدمت بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم عهده دار ریاست شهربانی کردستان شد و در جهت بازسازی مجدد شهربانی این شهر در غائله کردستان به مدت دو سال و نیم فعالیت نمود. از مهمترین کارهای سرهنگ نیک نژاد که در آذرماه 1366 بنا به درخواست وزیر کشور وقت و موافقت حضرت امام (ره) به درجه سرپرستی نایل آمد. حضور بیشتر در صحنه جامعه و ایجاد ارتباط نزدیک با مردم و ارتباط با مسئولین و سروسامان دادن به وضعیت لجستیک شهربانی و ... را می توان نام برد. سرتیپ نیک نژاد در 9 تیرماه 1369 جای خود را به سرتیپ مرتضوی داد و به سمت مشاور وزیر کشور در امور انتظامی منصوب گردید

8- سرهنگ امان الله مرتضوی

در تاریخ 9 تیرماه 1369 با حکم مقام معظم رهبری سرهنگ امان الله مرتضوی به درجه سرپرستی مفتخر و به ریاست شهربانی جمهوری اسلامی ایران منصوب شد. سرتیپ مرتضوی قبل از انتصاب، رئیس شهربانی استان هرمزگان بود. قبل از آن نیز در حفاظت اطلاعات شهربانی خدمت می کرد. تا زمان شروع اجرای طرح ادغام نیروی انتظامی در سمت ریاست شهربانی بود و به نوعی آخرین رئیس شهربانی قبل از ادغام نیروهای انتظامی بوده است.

تاسیس نیروی انتظامی

پس از قبول قطعنامه 598 و برقراری آتش بس میان ایران و عراق، مسأله ادغام نیروهای انتظامی از طرف وزارت کشور و نمایندگان مجلس به منظور برقراری هر چه بهتر امنیت در داخل کشور و مرزهای جمهوری اسلامی، جلوگیری از صرف هزینه های اضافی و همچنین تداخل وظایف، مسئولیت ها و مأموریت های مشابه، مطرح و به طور جدی دنبال و سرانجام پس از بحث و بررسی های فراوان قانون ادغام نیروی انتظامی شامل11  ماده و 10 تبصره از تصویب مجلس گذشت و در تاریخ دوم مرداد سال 69 به تأیید شورای نگهبان رسید. به این ترتیب نیروی انتظامی با هدف استقرار نظم و امنیت و تامین آسایش عمومی و فردی و نگهبانی و پاسداری از انقلاب اسلامی در چارچوب قانون ایجاد آن تاسیس گردید.

پس از گذشت 6 ماه از تصویب این قانون، ادغام نیروهای انتظامی سابق آغاز شد و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در 12 فروردین 1370 با تأیید فرماندهی معظم کل قوا به منصه ظهور رسید.

طبق این قانون 26 وظیفه وماموریت بر عهده نیروی انتظامی گذاشته می شود که برخی از آنان عبارتند از::

1- مقابله و مبارزه قاطع و مستمر با هر گونه خرابکاری، تروریسم، شورش و عوامل و حرکت هایی که مخل امنیت کشور باشد، با همکاری وزارت اطلاعات

2- تامین امنیت برای برگزاری اجتماعات، تشکلها، راهپیمایی ها و فعالیتهای قانونی و مجاز و ممانعت و جلوگیری از هر گونه تشکل و راهپیمایی و اجتماع غیر مجاز و مقابله با اغتشاش، بی نظمی و فعالیتهای غیرمجاز

3- حفاظت از مسئولین و شخصیت های داخلی و خارجی در سراسر کشور به استثنا داخل پادگانها و تاسیسات نظامی، مگر در مواردی که بنا به تشخیص شورای عالی امنیت ملی اصل انقلاب و یا دستاوردهای آن در معرض خطر باشد که به عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواهد بود.

نیرو های مختلف نیروی انتظامی

اکنون که بیش از دو دهه از عمر پربرکت فعالیت نیروی انتظامی می گذرد، پیچیده شدن امنیت را شاهد هستیم، در این راستاهم نیروی انتظامی، پلیس های تخصصی تعریف کرده که هرکدام وظایف ویژه ای دارند.

یگان ویژه یکی از این پلیس‌هاست. ماموران یگان ویژه ماموران دوره‌دیده‌ای هستند که برای مواقع بحرانی مثل آدم‌ربایی، آتش‌سوزی‌های گسترده، عملیات نجات در حوادث بزرگ، و... به کار گرفته می‌شوند. البته این پلیس، یک زیرمجموعه هم دارد به نام یگان امداد که در مواقع عادی‌تر وارد عمل می‌شود و ماموران یگان ویژه در صورتی که ماموران یگان امداد موفق به پایان عملیات نشوند، وارد عمل می‌شوند. این ماموران در مواقع بروز تنش‌های خیابانی و بحرانی به صحنه می‌آیند. لباس ماموران یگان ویژه متفاوت از دیگر ماموران است. لباس مشکی دارند که برای سرعت عمل در پوشیدن زیپی دارد که ماموران نیازی به بستن دکمه نداشته باشند. پلیس امنیت هم یکی دیگر از بخش‌های نیروی انتظامی است که آن هم در همین مواقع به‌طور تخصصی وارد می‌شود. پلیس امنیت اخلاقی، پلیس گذرنامه و پلیس نظارت بر اماکن نیز زیرمجموعه پلیس امنیت هستند. پلیس مرزبانی ناجا هم از دیگر پلیس‌های تخصصی پلیس ایران است که لباس خاکی پلنگی مشخصه این نیروست، مرزبانی به‌ تازگی به یک سازمان تبدیل شده و استقلال بودجه پیدا کرده است؛ مثل پلیس راهنمایی و رانندگی. ماموریت متفاوت پلیس راهنمایی و رانندگی هم باعث شده که نیروهای این پلیس لباس سبز به تن نداشته باشند و با پیراهن سفید، رفت و آمد خودروها را در خیابان‌ها و جاده‌ها کنترل کنند. پلیس پیشگیری ناجا اما نیرویی است که مردم بیشترین برخورد را با آنها دارند و بیشتر از هر پلیسی آنها را می‌بینند. پلیس پیشگیری ماموران کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها، پلیس فرودگاه‌ها و راه‌آهن و گشت‌های انتظامی و... را شامل می‌شود که با لباس سبزشان شناخته‌شده‌ترین نیروی انتظام‌بخش هستند. تماس مردمی با مرکز فوریت‌های پلیسی110 هم این ماموران را به صحنه می‌کشاند. سازمان وظیفه عمومی ناجا هم یکی از سازمان‌های نیروی انتظامی است که جمعیت زیادی را درگیر خود می‌کند؛ چه آنها که می‌خواهند به خدمت وظیفه بروند و چه آنهایی که می‌خواهند به هر طریق از این دوره معاف شوند و چه خانواده‌هایی که درگیر این موضوعند. روزانه هزاران نفر به این سازمان مراجعه می‌کنند و خبرهایی که رییس این سازمان اعلام می‌کند، مهم‌ترین خبر برای کسانی است که درگیر خدمت وظیفه عمومی هستند.

پلیس مبارزه با مواد مخدر هم از بخش‌های مهم نیروی انتظامی است. پلیسی که در فرماندهی ناجا برخورد با قاچاق‌های کلان مواد مخدر و برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان را صورت می‌دهد و در فرماندهی استان‌ها پروژه‌های خردتر را اجرا می‌کند. پلیس مبارزه با مواد مخدر سالانه نزدیک به 400 تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط می‌کند که این مواد از قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر تا خرده‌فروشان کشف می‌شود. پلیس آگاهی هم از پلیس‌های تخصصی ناجاست که بیشتر متهمانی که حتی کلانتری‌ها دستگیر می‌کنند هم به این پلیس فرستاده می‌شوند تا پرونده‌های‌شان مورد بررسی تخصصی قرار بگیرد. مبارزه با جرایم جنایی، مبارزه با سرقت، مبارزه با قاچاق کالا، مبارزه با کلاهبرداری، مبارزه با جرایم خشن و آدم ربایی و... زیر مجموعه‌های پلیس آگاهی هستند ،که هرکدام هم دایره‌های تخصصی‌تری همچون قتل، سرقت لوازم خودرو و... دارند. البته علاوه بر بخش‌هایی که یاد شد، در کنار رشد روزافزون جرایم رایانه‌ای مثل کلاهبرداری‌های اینترنتی، جعل داده‌ها و عناوین، سرقت اطلاعات، تجاوز به حریم خصوصی اشخاص و گروه‌ها، نفوذ به سامانه‌های رایانه‌ای و اینترنتی، هرزه‌نگاری و جرایم اخلاقی و برخی جرایم سازمان‌یافته‌ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سبب گردید تا قطعه‌ گمشده از پازل توسعة فناوری اطلاعات در کشور با نام "پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات"، با نام مختصر "فتا"، در بهمن‌ماه سال 1389 به دستور فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تشکیل گردد. تربیت ماموران جوان و تحصیلکرده دانشگاه علوم انتظامی را هم باید به این مجموعه اضافه کرد، دانشگاهی که با حرکت در عرصه پلیس دانش بنیان در مقطع کاردانی12 رشته، کارشناسی17 رشته، کارشناسی ارشد 17 و دکترا 3 رشته دانشجو دارند و274عضو هیئت علمی و 3 گروه آموزشی در این دانشگاه وجود دارد که8 همایش علمی و 70 پروژه تحقیقاتی را گذرانده‌اند و چندین دوره آموزش تخصصی برای کارکنان پلیس سایر کشورها گذاشته‌اند.

فرماندهان نیروی انتظامی

نکته ی دیگر اینکه در نیروی با صلابت انتظامی از ابتدای تاسیسش در سال 70 تاکنون، 5 فرمانده، فرماندهی امور را برعهده داشته اند:

1- سرتیپ محمد سهرابی

ایشان سال 1319 در طبس متولد شد، بعد از تموم شدن دوره متوسطه وارد دانشکده افسری نیروی زمینی شد به خدمت ژاندارمری جمهوری اسلامی درآمد سرتیپ سهرابی در بهمن ماه 1357به فرماندهی ژاندارمری استان گیلان منصوب شد و از آن پس در مسئولیت ها و رده های مختلف فرماندهی خدمت کرد. ایشون در تاریخ 20/11/63 طی حکمی از سوی وزیر کشور وقت به سمت فرماندهی ژاندارمری برگزیده شد و تا ادغام نیروی انتظامی در این سمت باقی بود. ودر تاریخ 12/1/70 با حکم مقام معظم رهبری به عنوان اولین فرمانده نیروی انتظامی منصوب گردید. سازماندهی طرح ادغام و برنامهریزی جهت پیشبرد ماموریت های نیروی انتظامی از عمده عملکرد سرتیپ سهرابی در زمان فرماندهی در نیروی انتظامی بود.

2- سرتیپ سیف ا... اللهی

سال 1336 در خانواده مذهبی متولد شد. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در رشته فیزیک دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کرد و همزمان با آن در مدرسه حقانی فقه نیز به تحصیل حوزوی پرداخت. ایشون از مؤسسین سپاه پاسداران اصفهان بود و طی حکمی از سوی حضرت امام(ره) جهاد سازندگی این استان را هم تاسیس کرد. جزء گروه دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بود و مدتی مسئولیت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ریاست ستاد مرکزی سپاه و همچنین فرماندهی سپاه دوم سیدالشهدا را بر عهده داشت. آخرین سمت 70/1/12 فرماندهی حفاظت اطلاعات این نیرو بود. در دوم مهرماه 71 با حکم رهبر معظم انقلاب به سمت فرماندهی نیرو منصوب شد، در طول فرماندهی اش در نیروی انتظامی در انجام این نیرو و سروسامان دادن به طرح ادغام نیروهای انتظامی تلاش بسیاری کرد.

3- سرتیپ هدایت لطیفیان

در 27 بهمن 75 با حکم مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا به سمت فرماندهی نیروی انتظامی ایران منصوب شد. قبل از انتصاب به این سمت در مسؤولیت های حساس نظامی و انتظامی از جمله در قرارگاه حمزه سیدالشهداء تلاش ها و فداکاری های زیادی از خود نشان داد و در دوران دفاع مقدس منشاء خدمات مؤثری گردید. از فرماندهان عالی رتبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و آخرین سمت وی در سپاه مسئولیت معاونت برنامه و بودجه ستادکل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. در طول زمان تصدی فرماندهی نیروی انتظامی در اجرای نظم و انضباط در ناجا ساماندهی پاسگاه ها و کلانتری ها و همچنین تجهیزات و تقویت نیروی انتظامی گسترده ای را انجام داد.

4- سرتیپ پاسدار خلبان محمدباقر قالیباف

سال 1340 در طرقبه مشهد متولد شد. همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایشون فعالیت خود را در بسیج آغاز کرد و با شروع غائله کردستان به آن شهر و سپس با آغاز جنگ تحمیلی به جبهه های جنوب عزیمت نمود؛ در طول مدت جنگ و در همان اوایل تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عضویت سپاه درآمد. در جبهه های جنگ اغلب مسئولیت اطلاعات عملیات جنگ را به عهده داشت بعد فرماندهی گردان و فرماندهی تیپ امام رضا(ع) نیز فعالیت کرد. سال61 به فرماندهی لشکر نصر خراسان منصوب شد .سرتیپ قالیباف بعد از پایان جنگ تحمیلی فرمانده قرارگاه نجف بود تا اینکه به جانشینی نیروی مقاومت بسیج منصوب شد. وی قبل از انتصاب به فرماندهی نیروی انتظامی فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران بود.

رسیدگی به وضعیت معیشت کارکنان ناجا، ارتباط گسترده با مسئولین نظام، ایجاد پلیس 110، جلب مشارکت همگانی، مبارزه با ناامنی و بازسازی وجهه ناجا از عمده کارهای ایشان بود.

 5- سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم

سردار اسماعیل احمدی مقدم سال 1340 در محله نارمک تهران متولد شد. در سال 56 برای گذراندن دروس حوزوی عازم قم و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عضو کمیته انقلاب اسلامی وپس از آن در سال 1358 وارد سپاه شد. سردار مقدم مدرک کارشناسی (لیسانس) خود را در رشته علوم اجتماعی ازدانشگاه تهران گرفت. همچنین مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دفاعی خود را در دوره فرماندهی و ستاد ارتش اخذ و دوره دکترای علوم استراتژیک را در دانشگاه عالی دفاع ملی گذراند. سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم، 8 سال حضور در جبهه های حق علیه باطل، فرماندهی سپاه سردشت، فرماندهی دانشگاه علوم انتظامی، معاون هماهنگ کننده ناجا، جانشینی نیروی مقاومت بسیج و فرمانده بسیج تهران بزرگ را در کارنامه خدمتی خود دارد. سرداراحمدی مقدم در تیرماه سال 1384 با حکم فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت الله خامنه ای به سمت فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند وتاکنون نیز این سمت را برعهده دارند.

برخی پیشرفت های نیروی انتظامی

اما اگر بخواهیم به بخشی از پیشرفت های نیروی انتظامی اشاره کنیم، می توان به مواردی همچون اینکه نیروی انتظامی از پرکارترین سازمان‌های کشور است بطوریکه 84 درصد از پرسنل‌ نیروی انتظامی در رده صفی فعالیت کرده و تنها 16 درصد در امور پشتیبانی و مشاغل مرتبط فعالیت می‌کنند، در حالی است که یک‌سوم از این 84 درصد نیروی صفی، در حال استراحت و مرخصی بوده و دو سوم یا 180 هزار تن سر پست‌ها انجام وظیفه می‌کنند نکته ی دیگر اینکه وجود 130 سامانه در نیروی انتظامی، 80 سامانه ماموریتی، 30 هزار کاربر درون سازمانی و 70 هزار ایستگاه کاری در نیروی انتظامی، نشان‌دهنده اوج فعالیت‌های مشترک ناجا با مراکز علمی است، احساس بروز جرم از 62 درصد به 39 درصد کاهش یافته و احساس امنیت نیز از 35 درصد به 59 درصد افزایش داشته است، نرخ کشف جرایم جنایی در کشورنیز بیش از 95 درصد تخمین زده شده است. در حوزه راهور شاهد کاهش 7 درصدی جانباختگان سوانح رانندگی در سال 92 ، کاهش بیش از 1300 کشته سوانح رانندگی در جاده‌های کشور بودیم که این از توفیقات پلیس در حوزه راهنمایی و رانندگی به شمار می‌آید، قدرت کشف در بخش جرایم سنتی، جدید و جنایی به بیش از 90 درصد رسیده است.که اینها بخشی از پیشرفت هایی است که نیروی انتظامی بدان دست پیدا کرده چراکه برشمردن تمام پیشرفت ها و موفقیت های نیروی انتظامی در بخش های مختلف فصلی طویل را می خواهد.

فردا

دیروز و امروز نیروی انتظامی را برسی کردیم اما باید فردای روشن آن را نیز از نظر گذراند چرا که در دنیایی که هرلحظه بر پیچیدگی اش افزوده می شود، امنیت اهمیتش بیش ازپیش رخ می نماید.سند چشم اندازافق توسعه 1404، فردای ما را مشخص می کند. به‏نظر مى‏رسد ویژگى‏هاى نیروهاى انتظامى - امنیتى در افق سند چشم‏انداز 1404 جمهورى اسلامى ایران رامی توان به عنوان آینده وفردایی پیش روی این نیرو آن دانست که باید بدنبال تحقق آن باشند. این موارد را به شکل ذیل می توان خلاصه کرد:

در سایه تحقق اهداف چشم‏انداز، اقتدار نهادهاى مسؤول امنیت داخلى از مردم ناشى مى‏شود و پلیس سایه بانی است از مردم، با مردم و براى مردم؛ برقرارى نظم و امنیت عمومى با رعایت حقوق و آزادى‏هاى فردى و ایجاد تعادل و توازن بین این دو مقوله انجام خواهد پذیرفت که برخى از قالبهاى اجرایى آن عبارتست از:

- پلیس تعدد و تکثر آرا و عقاید را به رسمیت مى‏شناسد و به‏معناى واقعى، آن ‏را موجب تقویت امنیت مى‏داند.

-  مردم به توانایى پلیس اطمینان داشته و اخبار مربوط به جرایم و حتى موارد مشکوک را سریعاً اطلاع مى‏دهند.

- پلیس خود را ملزم به رعایت حقوق و آزادى همگان حتى متهمان و مجرمان دانسته و به بررسى چرایى پدیده‏هاى ناامنى مى‏پردازد.

- تأکید بر پیشگیرى است و توسل به سخت‏افزارهاى امنیتى و ابزار کیفرى محدود است.

- پیگیرى تدابیر متعدد براى حمایت از بزه‏دیدگان و افراد در معرض خطر.

- برقرارى ارتباط نزدیک و قانونمند با رسانه‏ها و ارائه آموزش‏هاى امنیتى.

- تأکید بر ارتباط عمیق و عاطفى با جامعه و پیروى از الگوهاى مدنى؛

- احساس مسؤولیت متقابل پلیس و شهروندان و جلب حس مشارکت همگانى از سوى پلیس

نتیجه گیری

آنچه که در این میان اهمیت می یابد این است که این نیروی عزیز تحت فرماندهی، فرمانده معظم کل قوا، اقتدار خود، عزت نفس خود به معنای حفظ پارسایی و پاکدامنی در تمام ارکان خود و همچنین رحمت ومهربانی نسبت به مردم را همراه هم داشته باشد یعنی آنچه که باید از دیروز درس گرفته شود و امروز به کاربسته شود تا فردایی روشن در مقابل این نیرو بگذارد حفظ همزمان اقتداروعزت نفس و رحمت ومهربانی نسبت به مردم است ، چرا که تامین امنیت که از کارویژه های اصلی نیروی خدوم انتظامی است در سایه این سه گانه که برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است، تحقق می یابد، به امید آنکه شاهد تحقق بیش از پیش شعار "پلیس، تلاش جهادی، کارآمدی و اقتدار" در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران باشیم.

منابع:

1-  قانون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران منتشر شده درپایگاه مرکزپژوهش های مجلس

2- گزارش مرکز پژوهش های مجلس به آدرس http://rc.majlis.ir

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/253546"253546 -3

4-  http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=3781&KEYWOR%20-"3781HYPERLINK

http://www.magiran.com/ppdf/nppdf/2387/p0238713780131"137801315- -5

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن