دیدبان

وزارت علوم همچنان اطلاق عنوان «دکتر» به طلاب را ممنوع کرده است

وزارت علوم همچنان اطلاق عنوان «دکتر» به طلاب را ممنوع کرده است

به گزارش دیدبان به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد فاکر میبدی ضمن تأکید بر صدور بخشنامه‌ای برای ممنوعیت اطلاق عنوان دکتری به طلاب سطح چهار حوزه، تصویری از این بخشنامه را در اختیار ایکنا قرار داده است که در آن تصریح شده: دارندگان مدارک معادل و سطح سه و چهار حوزه و خبرگان بدون مدرک در صورت به کار بردن چنین القابی (دکتر) پرونده علمی آنان فاقد وجاهت قانونی و قابل ارجاع به مراجع قضایی است.

پیش از این، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد فاکر میبدی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) ششم مهرماه در مصاحبه‌ای با ایکنا از بخشنامه‌ای خبر داده بود که براساس آن، اطلاق کلمه دکتری به دانش‌پژوهان طلبه در سطوح سه و چهار ممنوع است و پیگرد قضایی دارد.

وی با بیان اینکه این بخشنامه اخیرا صادر شده و مشکلاتی را برای طلاب در سطوح یادشده به ویژه در اعزام به خارج از کشور ایجاد می‌کند، تصریح کرد: بسیاری از طلاب و حوزویان تعلقی به این عناوین ندارند، اما مشکلات حقوقی و اداری برای آنان ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: حجت‌الاسلام والمسلمین صادقیان از فارغ‌التحصیلان مرکز تخصصی تفسیر است که وقتی برای مدرک دانشگاهی اقدام کرده‌اند، به او گفته‌ شده است که اطلاق دکتری برای دانش‌پژوهان سطح چهار ممکن نیست و نباید باشد و بخشنامه آن نیز برای دانشگاه معارف اسلامی و دانشگاه‌های دولتی ارسال شده است.

واکنش وزارت علوم

متعاقب این ادعا، سعید سمنانیان، مشاور وزیر سابق علوم و رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز نهم مهرماه در گفت‌وگو با ایکنا با تکذیب ضمنی این ادعا گفت: در ابتدای امر باید این بخش‌نامه ملاحظه و بعد نظری ارائه شود، اما تا آنجا که من به خاطر دارم، چنین بخشنامه‌ای صادر نشده است.
سمنانیان تصریح کرده بود: اگر موضوع مورد بحث، خبرگان بدون مدرک باشد، در دفتر من کارهای اداری را طی می‌کند که با همکاری روحانیتی که در این عرصه فعال هستند از جمله جامعةالمصطفی(ص) طبق روال سابق صورت می‌گیرد.

ابراز بی‌اطلاعی آیت‌‌الله مقتدایی

همچنین آیت‌الله مرتضی مقتدایی، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه نیز از صدور چنین بخشنامه‌ای اظهار بی‌اطلاعی کرده بود و با پیگیری ایکنا از معاونت آموزش حوزه‌های علمیه و گفت‌وگو با حجت‌الاسلام فرحانی، معاون آموزش حوزه، وی تاکید کرده بود: بخشنامه‌‌ای در این خصوص صادر نشده است.

این اظهارات در حالی بیان شده است که این بخش‌نامه در اسفندماه سال گذشته صادر شده و استفاده از عناوین دانشگاهی برای طلاب را صراحتا ممنوع کرده است.

%d9%85%d8%aa%d9%86-%d8%a8%d8%ae%d8%b4%e2%80%8c%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d9%88%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d8%b9%d9%84%d9%88%d9%85-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d9%85%d9%85%d9%86%d9%88%d8%b9%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%b7%d9%84%d8%a7%d8%a8-%d8%a7%d8%b2-%d8%b9%d9%86%d8%a7%d9%88%db%8c%d9%86-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c---%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1

متن بخش‌نامه وزارت علوم

به کلیه مراکز و موسسات آموزشی و پژوهشی و دانشگاه‌ها
سلام علیکم
با احترام، همانگونه که استحضار دارید برابر ماده واحده مصوب مجلس شورای اسلامی مورخّه 88/12/25، سوء استفاده از عناوین دکتر، مهندس و مانند آن و استفاده غیرمجاز از آن در مکاتبات اداری یا وسائل ارتباط جمعی مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله، سایت و در نطق‌ها و مجامع عمومی اوراق چاپی یا خطی، مشمول مجازات ماده (556) قانون مجازات اسلامی می‌شود و سوء استفاده کننده به معین سه ماه یا یکسال حبس و جزای نقدی محکوم می‌شود. لذا کسانی که قبل از اتمام دوره دکتری در مقالات یا کتاب‌ها و مکاتبات از این عناوین استفاده کنند یا دارندگان مدرک معادل و سطح 3 و 4 حوزه و خبرگان بدون مدرک که این عناوین را برای خود بکار ببرند پرونده علمی آنان فاقد وجاهت قانونی و قابل ارجاع به مراجع قضائی است. مقتضی است در بررسی مدارک علمی متقاضیان این نکات مورد توجه قرار گیرد. قبلاً از عنایت و دقت شما سپاسگزارم.
با آرزوی توفیقات الهی
دکتر محمد‌رضا رضوان طلب
رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن