دیدبان

پیش‌بینی کارشناسان ازقیمت پاییزی مسکن

پیش‌بینی کارشناسان ازقیمت پاییزی مسکن

به گزارش دیدبان به نقل از نامه نیوز ، طی دو سال اخیر بازار مسکن روزهای پر رونقی را سپری نمی کند و در حالی که قیمت مسکن در سال ۹۳ روند کاهشی داشته اما همچنان رکود در بازار حاکم است و مردم به امید کاهش بیشتر قیمت ها اقدام به خرید مسکن نمی کنند.
اما این در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان اعلام کرده اند هم اکنون بهترین زمان برای خرید مسکن است و این احتمال وجود دارد که با توجه به افزایش هزینه مصالح ساختمانی و سوخت قیمت ها افزایش یابد.
همچنین نکته دیگری که مورد تاکید کارشناسان قرار گرفته عدم تعادل میان عرضه و تقاضای واقعی در بازار است و آنچنان که آمارها نشان می دهند در کلان شهرها کمبود مسکن به خوبی قابل مشاهده است و این موضوع نیز ممکن است که افزایش قیمت ها بیانجامد.
حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در این رابطه می گوید در حال حاضر آنچه در بازار مسکن چه از سوی افراد عامه و چه از طرف متخصصان، قابل درک و مشاهده است، کمبود شدید آپارتمان است. در این بین، اگر آماری دال بر نبود نابرابری و بدتر از آن، یعنی اعلام فزونی عرضه بر تقاضا عنوان شود، به معنای بی‌نیاز بودن بازار مسکن از توجه و حمایت دولت خواهد بود در حالی که، بازار کنونی بیش ‌از هر زمانی به اجرای سریع سیاست‌های جدید تامین مسکن نیازمند است.
عقبایی همچنین تاکید کرده است مشاوران املاک به عنوان واسطه‌های بازار و افرادی که از آخرین وضعیت حجم عرضه و تقاضا مطلع هستند، بحث انباشت عرضه را تکذیب می‌کنند و معتقدند بازار فعلی به شدت با کمبود عرضه روبه‌رو است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تایید نتایج تحقیقات وزارت راه‌وشهرسازی درباره کمبود یک میلیون واحد مسکونی در کشور گفته است این میزان کمبود به معنای ضرورت اجرای سریع برنامه‌های حمایتی است. برآورد نیاز واقعی در بازار مسکن، کمبود میانگین سالانه یک میلیون واحد مسکونی را نشان می‌دهد و دولت نباید با تکیه بر آمارهایی که منبع اطلاعاتی نامشخصی دارند، توجه به تامین این تعداد واحد مسکونی در سال را نادیده بگیرد.
همچنین فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور می گوید بالا رفتن هزینه ساخت‌وساز باعث شده تا طبق آمارهای ارائه شده از سوی شهرداری‌ها تولید مسکن ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یابد.
وی با اشاره به اینکه در کشور نیازمند تولید ۲ میلیون مسکن هستیم،گفته است بازار ساخت‌وساز در رکود به سر می‌برد و سازندگان هم تمایلی به ساخت مسکن ندارند چرا که هزینه‌های ساخت بالا رفته است و دیگر ساخت و ساز توجیه اقتصادی ندارد.
پور حاجت تاکید کرده است مؤلفه‌های مهم و تأثیرگذار در ساخت‌وساز مثل عوارض ساختمانی و نظام مهندسی بالا رفته است و همین موارد باعث بالا رفتن قیمت تمام شده مسکن در حالیکه بازار مسکن کشش ندارد می‌شود.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با بیان اینکه هزینه‌های ساخت‌وساز متناسب با نقاط مختلف کشور متفاوت است و در حال حاضر هر متر ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است گفته است با توجه به آمارهای به دست آمده به ازاء هر مترمربع ۳۷۸ هزار تومان به دستگاه‌های خدمات‌رسان دولتی پرداخت می‌شود که مطمئناً بر روی قیمت مسکن تأثیر می‌گذارد.
اما این در شرایطی است که هم زمان با افت قیمت ها در ماه های اخیر مسئولان دولتی به دنبال افزایش قدرت خرید مردم در بازار مسکن هستند و بر همین اساس موضوع افزایش تسهیلات خرید مسکن به میزان ۸۰ میلیون تومان مطرح شده است که منتقدان و موافقان مختلفی دارد.
عقبایی در این رابطه می گوید افزایش خرید و فروش مسکن در بازار بسیار امیدوار کننده است به طوری که پیش بینی من از بازار مسکن در پاییز امسال کاملا مثبت است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص قیمت مسکن می گوید از دیدگاه من نه تنها وضعیت بازار مسکن با افت مواجه نشده بلکه سیر صعودی نیز داشته است و فکر می کنم در پاییز امسال نیز روند صعودی ادامه داشته باشد. در خصوص قیمت ها نیز اتفاق خاصی نخواهد افتاد و هیچ تغییر محسوسی به وجود نخواهد آمد.
عقبایی با مثبت تلقی کردن پرداخت وام ۸۰ میلیونی به اقشار کم درآمد جامعه تاکید کرده است در خصوص تاثیرات وام ۸۰ میلیون تومانی بر بازار مسکن باید عنوان کنم که این تسهیلات می تواند یک محرک بسیار خوب برای ارتقا و رونق بیشتر به بازار مسکن باشد.
به گفته عقبایی وام ۸۰ میلیونی که قرار است به متقاضیان داده شود وام مفیدی خواهد بود و به شخصه با چنین تسهیلاتی موافق هستم زیرا تا چنین وام های به مردم داده نشود نمی توان انتظار داشت بازار هم تکانی بخورد. پرداخت این وام قدم خوبی برای به وجود آوردن رونق نسبی در بازار مسکن است.
وی با بیان این‌که اثر تورمی اجرای این سیاست زیاد نخواهد بود و نمی‌تواند روی التهاب بازار تاثیر‌گذار باشد، می گوید بلاخره باید شرایطی فراهم شود، تا کسانی که سقفی مناسب بالای سر ندارند بتوانند خانه‌دار شوند. اجرای این طرح منجر به افزایش تقاضای موثر برای گروه‌ هدف یعنی متوسط درآمد‌ها ، خواهد شد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص پیش بین بازار مسکن در پاییز گفته است پیش بینی من از بازار مسکن در پاییز امسال نیز مثبت است و انتظار داریم شرایط به زودی به سمت بهبودی هر چه بهتر پیش رود و حجم معاملات نیز بیشتر شود. این در حالی است که بهبود شرایط بازار مسکن در ۶ ماه دوم سال ۹۳ قطعا بهتر از ۶ ماهه اول خواهد بود

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران