دیدبان

نگاهی به خدمات ویزا و مسترکارت در دنیا

نگاهی به خدمات ویزا و مسترکارت در دنیا

دیدبان: بانک مرکزی ایران تصمیم داشت تا از یک ماه دیگر بابت هر بار کارت کشیدن از دستگاه های کارتخوان، کارمزد ۱۰۰ تا ۱۵۰تومانی کسر کند.

به گزارش افکارنیوز؛ مسئولان بانک مرکزی می گویند که تنها اصناف، ناراضیان این کسر کارمزد هستند.از سویی دیگر برخی از گمانه زنی ها حاکی از آن است که صف های طولانی دوباره مقابل دستگاه های خودپرداز شکل خواهد گرفت و مغازه داران دستگاه های کارتخوان را جمع آوری خواهند کرد. با این وجود مسئولان بانک مرکزی اصرار دارند که کارمزد استفاده از کارتخوان را از اصناف بگیرند. ظاهرا بانکداری الکترونیک دیگر برای بانکداران ایران صرفی ندارد و آنها به جای ارائه محصولات متنوع و خلاقانه ساده ترین راه را یعنی اخذ پول از مشتریان خود یافته اند.

این در حالی است که در کشورهای غربی مشتریان با دو راه می توانند خرید خود را انجام دهند. دبیت کارت ها و کردیت کارت ها. کردیت کارت ها برای مردم ایران کاملا ناشناخته هستند. در کردیت کارت، بانک به شما اعتباری می دهد تا به وسیله آن بتوانید خرید انجام دهید. اما مبلغ خرید در واقع از جیب شما پرداخت نمی شود. بلکه از موجودی بانک است و شما در ابتدای هر ماه، صورت حسابی دریافت می کنید که برای آن مهلت پرداخت مشخص شده است. در صورتی که صورتحساب های خود را به موقع و منظم پرداخت نمایید، به عنوان یک مشتری خوش حساب شناخته می شوید و اعتبار بیشتری در اختیار شما قرار می گیرد.

اما  دبیت کارت ، می تواند به یک حساب بانکی متصل باشد و یا از پیش مبلغ آن پرداخت شده باشد. در هر دوی این حالت ها ، شما از موجودی خود خرج می کنید و در آینده نیازی به پرداخت ندارید. برخی از این کارت ها که با عنوان کارت هدیه یا گیفت کارت شناخته می شوند ، به حساب خاصی متصل نمی باشند و شما به همان میزانی که درخواست داده اید ، موجود در کارت خواهید داشت.

روش های پرداخت در ایران کاملا مشابه با روش پرداخت با دبیت کارت است. مسئولان بانک مرکزی می گویند برای سرپا نگه داشتن سیستم بانکداری الکترونیک نیازمند این کارمزدها هستند. این درحالیست که بانک های غربی یا بهتر بگوییم شرکت های ارائه دهنده دبیت کارت، هیچ کارمزدی از مشتریان خود برای خرید هایشان اخذ نمی کنند. آنها بیش از دو دهه است که توانسته اند سیستم های خود را نه تنها سرپا نگه دارند بلکه هر روز کارت های جدیدی را معرفی می کنند.

کارت های پرداخت اعتباری به گونه ای طراحی شده است که نه تنها کارمزدی بابت خرید اخذ نمی شود بلکه خرید رایگان و استفاده رایگان از خدمات بانکی و دستگاه های خودپرداز یکی از مزیت های آنهاست. به طور مثال کارت خرید طلایی ویزاکارت، مشخصاتی مانند پاس کردن چک ها دو روز قبل از موعد، فعال کردن رایگان کارت، احتیاجی به حداقل موجودی ندارد، ۱۵دلار اعتبار به حساب شما واریز می شود و بابت واریزوجه بیشتر به کارت مشمول هیچگونه کارمزدی نخواهد شد.

ویزاکارت همچنین نوع دیگری از این کارت ها را ارائه کرده است. واریز رایگان وجه، پرداخت چک ها و قابل استفاده در دستگاه های عابربانک از مشخصات این کارت ویزاکارت است. همچنین از دیگر مشخصات آن، خرید از دستگاه های کارتخوان بدون کارمزد، عدم لزوم به واریز حداقل وجه برای فعال شدن کارت و عدم اخذ کارمزد بابت واریز وجه بیشتر از اعتبار کارت است.

دسترسی رایگان به خدمات دستگاه های عابربانک، انتقال وجه رایگان بین اعضای خانواده و سایر حساب ها و بیمه کامل حساب ها توسط خود شرکت ارائه دهنده (ویزا یا مسترکارت) از خدمات متنوعی هستند که مشتریان با توجه به نیازهای خود می توانند این کارت ها را انتخاب کنند.

همانطور که گفته شد انتقال بدون کارمزد وجه، خرید بدون کارمزد از دستگاه های کارتخوان و مانده گیری بدون کارمزد از دستگاه های خودپرداز از مشخصات این کارت ها هستنند. اما اغلب این کارت ها یک ویژگی بسیار جالب و قابل توجهی دارند. رقابت در ارائه خدمات رایگان و پرکابرد از ویژگی مشترک این کارت ها هستند.ش

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن