دیدبان

گشت ارشاد به عنوان عامل بازدارنده باید حضور داشته باشد

گشت ارشاد به عنوان عامل بازدارنده باید حضور داشته باشد

دیدبان: موضع گیری های منفی چند ماهه اخیر مسئولان دولتی در قبال برخورد نیروی انتظامی با هنجار شکنان و ترویج دهندگان بی حجابی در جامعه، با واکنش مسئولان انتظامی و کارشناسان اجتماعی مواجه شده است.

به گزارش ایران اسلامی، پس از آنکه رییس جمهور در جمع نخبگان استان خراسان رضوی، وظیفه قانونی نیروی انتظامی در برخورد با بی حجابی را با واژه "ون" توصیف کرد و خواستار راهکارهای علمی برای گسترش عفاف و حجاب در جامعه شد، سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی بیان کرد که اگرچه معتقد است اولویت نباید با برخورد انتظامی باشد اما نیروی انتظامی در چارچوب قانون وظیفه خود را درباره عفاف و حجاب انجام خواهد داد.

در همین رابطه مرتضی طلایی نایب رییس شورای شهر تهران در گفتگو با ایران اسلامی با اشاره به لزوم وجود ۲ رویکرد سلبی و ایجابی در زمینه عفاف و حجاب گفت: ما باید بپذیریم در رویکرد ایجابی موفق عمل نکردیم و اساسا به طور مشخص و هدفمند وارد این مسئله نشدیم که بخواهیم عملکرد ها را ارزیابی کنیم. فاصله است بین گفتار وعمل؛ ما خطیب فرهنگی در جامعه زیاد داریم اما افرادی که فقیه فرهنگی باشند اندک هستند.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران افزود: من اعتقادم اینست که وظیفه دولت پیاده سازی سیاست های نظام و سیاست های حاکمیتی است، اما متاسفانه دولت های ما بعد از جنگ به مسائل فرهنگی توجه نکردند و فرهنگ برایشان در اولویت اول نبود؛ کشور ما بعد از دفاع مقدس نیاز به دولت فرهنگی داشت نه دولت اقتصادی و نه دولت سیاسی.

طلایی با اشاره هشدارهای رهبر معظم انقلاب درباره تهاجم دشمن به مرزهای فرهنگی کشور در سال های پس از دفاع مقدس، اظهار داشت: برخی مسئولین می گفتند "تهاجم فرهنگی چیست؟"، "این مسئله موضوعیت ندارد" و بی توجه از آن گذشتند. مدتی بعد حضرت آقا وقتی عدم توجه مسئولین به این موضوع را دیدند و از طرفی تهاجم فرهنگی نیز رو به گسترش بود، مسئله شبیخون فرهنگی را مطرح کردند که باز هم مورد توجه مسئولین قرار نگرفت تا به امروز که مقام معظم رهبری می فرمایند جنگ نرم .... ولی من احساس می کنم کماکان هنوز دولتمردان و مسئولین ما این موضوع برایشان جا نیفتاده است .

وی در ادامه افزود: در بخش ایجابی موضوع فرهنگ به یک دغدغه تبدیل نشده است و اساسا بعد از جنگ مسئولان ما به موضوع فرهنگ نپرداخته اند. ما نیازمند این هستیم که در کشورمان یک دولت فرهنگی سرکار بیاید تا یک نهضت فرهنگی را آغاز کنیم و بتوانیم در دل این نهضت هم جهاد فرهنگی داشته باشیم. این مسئله نه تنها شعار نیست بلکه قابل عمل است.

طلایی تصریح کرد: استقلال و امنیت یک کشور نه به استقلال سیاسی است و نه استقلال اقتصادی و نظامی؛ بلکه استقلال فرهنگی مبنای استقلال واقعی کشور است که به آن توجه زیادی نمی شود و باید گفت عملا در بخش ایجابی کاری نکردیم.

وی درباره جایگاه برخورد سلبی اضافه کرد: به طور کلی گشت ارشاد در جای خود باید وجود داشته باشد اما کار سلبی و انتزاعی آخرین مرحله است نه اولین مرحله.

فرمانده اسبق نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه همه دستگاه ها باید وظیفه خودشان را در زمینه عفاف و حجاب انجام دهند، اظهار داشت: در نهایت نیروی انتظامی باید وارد عمل می شود و با افرادی که می خواهند در جامعه حرمت شکنی و هنجارشکنی کنند برخورد کند زیرا پلیس اساسا نمی تواند روی مسائل آنقدر آشنایی پیدا کند که بسنجد آیا این رفتار عقبه دارد یا نه؟ آیا این رفتار ریشه ای است یا ریشه ای نیست. بنابراین از اقدامات نیروی انتظامی و گشت ارشاد به تنهایی ممکن است به نتیجه مطلوب نرسیم بلکه نیروی انتظامی یک نقش بازدارنده دارد و وقتی دیگر دستگاه ها و سازمان ها در این زمینه اقدامی نمی کنند دلیل نمی شود نیروی انتظامی هم به وظیفه اش عمل نکند.

طلایی در ادامه این گفتگو درباره ی اظهارهای مسئولان دولتی درخصوص گشت ارشاد گفت: در حال حاضر و همچنین در آینده ما به گشت ارشاد به عنوان یک اقدام بازدارنده درکنار اقدامات ایجابی دیگر نیاز داریم.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران درباره لزوم برخورد نیروی انتظامی با ناهنجاری های اجتماعی توضیح داد: فرآیند بزه در ابتدا از آسیب های اجتماعی به انحرافات اجتماعی و سپس به آشفتگی ها تبدیل می شود. اگر جلوی آسیب ها را بگیریم به انحراف تبدیل نمی شود و اگر جلوی انحراف را بگیریم به آشفتگی تبدیل نمی شود و بالعکس؛ اگر با آشفتگی برخورد کردیم از انحرافات جلوگیری می کنیم و به آن کمک می کنیم و اگر با انحرافات برخورد کردیم، آسیب ها را محدود می کنیم. پس ما نمی توانیم بگوییم شخصی در جامعه به خودش اجازه دهد در نقش مانکن ها در معرفی لباسهای بیگانه حضور پیدا کند و ما عنوان کنیم گشت ارشاد نیازی نیست و اجازه دهید هر کاری می خواهند انجام دهند.

طلایی در پایان این گفتگو تاکید کرد: در صورتی نیاز به گشت ارشاد نیست که دستگاه های دیگر در زمینه عفاف و حجاب فرهنگ سازی کنند تا افراد بدحجاب آنقدر سطح خودشان را تنزل ندهند که با پوشش زننده بیرون بیایند ولی وقتی این اتفاق در جامعه می افتد، یک دستگاهی باید جلوی آنرا بگیرد. بنابراین گشت ارشاد نیاز است و به وظیفه ی خودش عمل می کند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن