دیدبان
ضرورت اقدام عاجل دیپلماتیک

ضرب و شتم زائران زندانی ایرانی توسط مامورین آل سعود

ضرب و شتم زائران زندانی ایرانی توسط مامورین آل سعود

به گزارش دیدبان به نقل از پارس ، دو تن از این هشت نفر، حجت‏الاسلام مظفری و حجت‏الاسلام عارفی، دو روحانی هستند که مسوولیت اقدامات تبلیغی در کاروان های ایرانی را داشتند.
یکی از زائرین ایرانی که اطلاع دقیقی از برخی موارد حساس حکومت سعودی نداشته کفش های خود را در دست داشته که به اتهام بردن کفش به سمت قبر خلفا بازداشت شده است. وی چند وقتی است در زندان دچار مشکلات اعصاب و روان شده است. مقامات سعودی مدعی اند وی از قبل دارای مشکلات اعصاب و روان بوده و بر همین اساس در زندان اقدام به خودزنی کرده که این اقدام منجر به شکستگی دست وی نیز شده است. برخی منابع محلی این خبر را تایید نمی کنند
البته چندی پیش یکی از زائرین به اتهام توزیع شکلات بازداشت بقود بعد از مدتی آزاد شد، اما هنوز حکم قطعی برای خروج وی از عربستان صادر نشده است.
یکی دیگر از زندانیان ایرانی مبتلا به بیماری سرطان حنجره شده است.
یک زائر زندانی ایرانی به نام «احمد.ج» نیز به ‏وسیله دو نفر از مأموران پلیس سعودی مورد ضرب و شتم قرار گرفته به‏ حدی که منجر به کبودی در نواحی گردن و بدن وی شده است.
مأمورین مذکور زائر مذکور را مجبور به بوسیدن کفش خود نموده‏اند.
لازم به ذکر است هرچند بازداشت و تعرض به دو روحانی به اتهام آنچه تحریک و تهییج زائرین خوانده شده، به‏طورکلی تازگی ندارد، لیکن مبین اقدامات تلافی‏جویانه عوامل سعودی متأثر از شکست‏های اخیر منطقه‏ای دولت سعودی نیز تلقی می شود.
ضروری است وضعیت حقوقی زندانیان ایرانی در زندان های حاکمان سعودی از طریق مذاکرات دیپلماتیک، پیگیری و نسبت به خاتمه و یا حداقل کاهش برخوردهای توهین‏آمیز اقدام لازم صورت گیرد.
اگرچه براساس گزارش‏ها و اذعان اکثر زائران، برخی اتهامات وارده به زائرین ایرانی ناروا و مغرضانه بوده اما در صورت عدم پیگیری سریع و رسمی، امکان صدور احکام سنگین برای زائرین ایرانی، دور از انتظار نبوده و غفلت و سهل‏انگاری نسبت به موضوع، تبعات و لطمات اجتماعی و فردی ناشی از اجرای حکم، برای زائر و بالطبع آبروی نظام جمهوری اسلامی ایران را در بر خواهد داشت.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن