دیدبان

بیانیه تحلیلی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل به مناسبت آغاز سال تحصیلی

بیانیه تحلیلی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل به مناسبت آغاز سال تحصیلی

دیدبان ؛ جریان ها و جنبش های دانشجویی مسلمان همواره حامی و پیش برنده پیشرفت های علمی کشور و موتور محرک دانشجویان برای حرکت به سمت قله های رفیع علم و دانش و تسخیر عرصه های علمی در سرتاسر دنیا بوده است. حال با آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مراکز علمی و آموزشی کشور، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل به نمایندگی از 50 دفتر انجمن اسلامی سراسر کشور و قسمتی از بدنه جنبش دانشجویی مسلمان برخود لازم می داند تا مباحثی حائز اهمیت و کلیدی را به مسئولین آموزش عالی و جامعه علمی متذکرشود.

جنبش دانشجویی مسلمان در راستای اصلاح دانشگاه و قدم برداشتن برای ساختن دانشگاهی در مسیر پیشرفت انتظاراتی را از مسئولین آموزش عالی کشور دارد که تا مطالبه تحقق این انتظارات از پا نمی نشیند:

الف) ملزومات امروز؛ پیشرفت علمی دانشگاه

1) مسئولین دانشگاه بایستی برای دانشجویان محیط مناسبی را جهت تحصیل و شکوفایی علمی فراهم کنند و استفاده مناسب از امکانات دانشگاه میسر نمی باشد؛ مگر آنکه ظرفیت دانشگاه های کشور با ظرفیت جذب دانشجویان برابر باشد. صندلی های خالی امروز دانشگاه و افزایش کمیتی بدون رشد کیفیت آسیب هایی است که فردای دانشگاه کشور را تهدید می کند. حال آنکه کم شدن ظرفیت های خوابگاهی در سال جدید تحصیلی و مشقت بار شدن اسکان برای دانشجویان غیر بومی دانشگاه های کشور بر این مسئله افزوده است.

2) مهمترین مسئله علمی این روزهای کشور با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید اداره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوسیله «سرپرست موقت» است در حالی که این وزارتخانه نیاز به برنامه ریزی توسط یک وزیر برای هدایت جریان علمی دارد که تحقق این پیشرفت با سردمداری وزارت علوم بوسیله سرپرست در هاله ای از ابهام قرار می گیرد. قابل پیش بینی است که انتصاب سرپرست در وزارتخانه ای با اهمیتی چون وزارت علوم می تواند اثرات مخربی بر روند صعودی علمی کشور داشته باشد و مانع برنامه ریزی های اصولی برای فضای علمی می گردد. در نتیجه در چنین شرایطی به صلاح است که هرچه سریعتر سکاندار وزارت علوم مشخص گردد. این بلا تکلیفی خسارات جبران ناپذیر و ضربات سهمگینی بر پیکره علمی و آموزشی کشور وارد می سازد. کما اینکه عدم ثبات و امنیت در مدیران دانشگاهی نیز سرایت کرده و رهاشدگی مدیریتی در دانشگاه ها نیز از تبعات همین تعلل است.

پیشنهاد ما به رئیس جمهور محترم معرفی هرچه سریعتر وزیر علوم جدیدی است که مواضع مشخص و عملکرد معینی در حوزه پیشرفت درون زا داشته باشد؛ گزینه ای که هیچ قرابتی با فتنه و فتنه گر نداشته باشد و موجبات نشاط علمی و سیاسی را در دانشگاه فراهم کند نه سیاسی کاری و تشنج!

3) در چنین شرایطی که جامعه علمی کشور در شرایط پیشرفت و جهش علمی قرار دارد بدیهی است که انتصابات سیاسی و جناحی می تواند زمینه ایجاد مشکلات متعدد و گوناگون در روند رو به رشد تولید علم در مراکز آموزش عالی را فراهم کند.. مبرهن است در یک سال گذشته با انتصابات سیاسی، جبهه ای و جناحی سرپرست سابق و وزیر سابق استیضاح شده علوم و حاکم شدن روح سیاست زدگی در دانشگاه شاهد تنزل دو رتبه ای جمهوری اسلامی در طراز علمی بین المللی بودیم.

4)در حال حاضر بخش قابل توجهی از اعتبارات و امکاناتی که در بخش آموزش عالی مورد استفاده قرار می گیرد، صرف تدریس و تبلیغ علومی می شود که بصورت کاربردی استفاده چندانی برای تحقق امر"پیشرفت درون زا" ندارد در حالی که پیشرفت علمی و عملی در بخش های مختلف به ویژه صنعت نیازمند برنامه ریزی دقیق و تخصیص امکانات و اعتبارات به صورت گسترده در زمینه علوم کاربردی است. طبیعی است که فراهم کردن ملزومات پیشرفت علمی و صنعتی کشور نیاز به نوعی از برنامه ریزی دارد که در قالب توجه به شرایط بومی و ...قرار گرفته باشد. پروژه محور شدن اساتید و دانشجویان کشور مبتنی بر مسائل و نیاز های کشور می تواند اتکا به درون را به منصه ظهور گذارد و روند تولید علم لاینفع را به تولید علم منتهی به تولید ثروت گرداند.

5) توجه به اخلاقیلات و معنویات در دانشگاه و تلاش برای اجرای سیاست هایی که اسلامی شدن دانشگاه را به دنبال دارد، دیگر انتظار جنبش دانشجویی مسلمان از دستگاه های آموزش عالی است. ما دانشجویان پیرو خط امام و رهبری به عنوان دلسوزین عرصه علمی کشور هشدار می دهیم که مسئولین نباید اجازه دهند که دانشگاه تبدیل به مکانی برای تبلیغ مفاهیم ضد ارزش و ضد دین شود. لازم است مسئولین تمام تلاش خود را در راستای تبلیغ معنویات و اخلاق اسلامی در دانشگاه به کار گیرند تا دانشگاهی در طراز انقلاب اسلامی ایجاد شود.

ب)لوازم بلوغ سیاسی دانشجویان

1) تلاش برای ایجاد یک بستر مناسب برای دانشجویان جهت بالا رفتن درک و فهم مسائل سیاسی، انتظار جنبش دانشجویی مسلمان از سکانداران وزارت علوم است. در دانشگاه باید بستری وجود داشته باشد تا به تحلیل مسائل و مفاهیم سیاسی پرداخته شود و این فضای نقد و بررسی همواره به صورت پویا اداره شود اما توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است :در حالی که دانشجو باید صاحب درک و فهم سیاسی باشد، نباید فضایی در دانشگاه ایجاد شود که دانشگاه به یک باشگاه سیاسی تبدیل شود. تبدیل فضای سیاسی به محیطی برای زورآزمایی های سیاسی می تواند لطمات جبران ناپذیری بر قالب علمی دانشگاه ها وارد کند. در این زمینه فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید دانشگاه ها می تواند راهگشا و کاربردی باشد که فرمودند: «سمّ مهلک حرکت علمى این است که دانشگاه‌ها تبدیل بشوند به باشگاه‌هاى سیاسى؛ کارى که در یک دوره‌اى انجام گرفت.  این به‌معناى نفى حرکت سیاسى در بین دانشجویان دانشگاه‌ها نیست؛ بنده همیشه مدافع و منادى کار سیاسى دانشجوها و دانشگاهیان بوده‌ام و هستم - الان هم معتقدم - منتها نگاه سیاسى، مَشرب سیاسى، فهم سیاسى و فعّالیّت سیاسى داشتن، یک حرف است و دانشگاه را و کلاس درس را و محیط علمى را جولانگاه کار سیاسى قرار دادن، یک حرف دیگرى است؛ اینها با همدیگر تفاوت دارد. آرامش دانشگاه کمک‌کننده‌ى به این است که دانشگاه بتواند در زمینه‌ى مسائل علم - که این‌همه اهمّیّت دارد - کار خودش را انجام بدهد، وظیفه‌ى خودش را انجام بدهد، و اگر خداى نکرده عکس این بشود، اوّلین ضربه‌اى که خواهیم خورد، این است که حرکت علمى در دانشگاه و به تبع آن در کشور متوقّف خواهد شد، یا کند خواهد شدپ».(دیدار با اساتید دانشگاه ها-رمضان 1393)

2)مدیران ارشد و دست اندر کاران دانشگاه ها بدانند که با هر حرکتی که بخواهد دانشگاه را به محلی برای جولان احزاب سیاسی خارج دانشگاه تبدیل کند، باید برخورد قانونی لازم و کافی انجام شود تا مسیر رشد علمی کشور دچار وقفه و توقف نشود.و همچنین نباید انتساب اشخاص به جریانات سیاسی به عنوان معیاری برای انتخاب مدیران و مسئولین نظام آموزش عالی در نظر گرفته شود بلکه روند صحیح روندی است که انتخاب این مسئولین منطبق بر مدارج علمی و موفقیت های آموزشی باشد چرا که اداره یک مرکز علمی-آموزشی نیازمند نگاهی علمی است نه سیاسی.تنها نگاه علمی است که می تواند دانشگاه انقلاب اسلامی را در مسیر موفقیت های علمی بین المللی قرار دهد.

3)افت 2 پله ای رتبه علمی جمهوری اسلامی در عرصه های بین المللی و همچنین نگاه سیاست زده وزیر سابق علوم نمایندگان مجلس را به این نتیجه رساند که ادامه روند وزیر به صلاح محیط علمی کشور نیست در نتیجه یاداوری این نکته لازم است که وزیر پیشنهادی علوم نباید فردی با سلایق وزیر قبلی و ادمه دهنده راه او باشد بلکه شخصی مناسب مسند وزارت علوم است باید باشد که با دید علمی و عاری از سیاست زدگی سکان علمی کشور را به دست بگیرد تا جمهوری اسلامی مجددا به عنوان مبدا تحولات و پیشرفت های علمی در منطقه و در سطح بین المللی مطرح گردد.

جنبش دانشجویی مسلمان نیز در راه تحقق این انتظارات خود به کمک مسئولین اموزش عالی کشور می شتابد و همانند گذشته از هیچ حمایتی برای رسیدن به موفقیت های علمی دریغ نمی کند اما این کمک و حمایت در چارچوب ویژگی های جنبش دانشجویی تحقق خواهد پذیرفت.

اولین و مهمترین ویژگی،استقلال جریان دانشجویی مقابل جریانات خارج از دانشگاه به ویژه در برابر احزاب و سازمان های سیاسی است.دانشجویان خط امام و رهبری هرگز اجازه نخواهند داد که جریان دانشجویی اصیل تبدیل به پیاده نظامی برای احزاب سیاسی خارج از دانشگاه شود و همچنین هرگز تحت تاثیر رویکرد اختاپوسی سازمان ها و احزاب قرار نمی گیرد.جنبش دانشجویی در عین استقلال از گروه های سیاسی بیرون از محیط علمی وابستگی خود را به نظام،انقلاب و آرمان های امام و مقام معظم رهبری اعلام می دارد و برای برپایی مفاهیم ارزشی انقلاب اسلامی دست از کار و تلاش در محیط علمی برنمی دارد.

ما ضمن اعتقاد راسخ به اصولگرایی و اصلاح طلبی و با قرار گرفتن در موضع منتقدانه نسبت به اصولگرایان و اصلاح طلبان تفکیک مفهومی این دو را نادرست دانسته و آن را محصول استراتژی استحاله نرم افزاری جمهوری اسلامی و در راستای دو قطبی ساختن جامعه به جمهوری خواه و اسلام خواه چپ و راست، آزادی‌خواه و اقتدار گرا می‌دانیم و معتقدیم اصلاح طلبی بدون اصولگرایی نتیجه‌ای به غیر از هرج و مرج و انارشیسم و بستر سازی برای فرصت طلبان نخواهد داشت و اصولگرایی بدون اصلاح‌گرایی به جمود و تحجر منجر خواهد شد و در حقیقت اصولگرایی و اصلاح‌طلبی همزاد همدیگر و غیر قابل تفکیک می‌باشند.

ج)وظایف امروز دانشجویان عدالت خواه

از دیگر ویژگی های  بارز جنبش دانشجویی مسلمان آرمان گرایی،عدالت طلبی و عدالت خواهی است که تبلور این آرمان گرایی تلاشی است که برای تحقق امر"پیشرفت درون زا"از سوی جریان های دانشجویی علی الخصوص انجمن های اسلامی صورت می پذیرد.اما پیرامون مسئله عدالتخواهی که جز لا ینفک جنبش دانشجویی است  توجه به نکات زیر حائز اهمیت فراوانی می باشد:

1)امروزه دانشگاه آزاد به عنوان نمودی برای تحقق بی عدالتی،تبدیل به حیاط خلوتی برای خانواده ای خاص و عده ای محدود شده است.دانشگاهی که قرار بود به پیشرفت علمی کشور کمک کند امروز ملک خصوصی آقا زاده هایی است که حتی پرونده های فساد اقتصادی بعضی از آنها در دست بررسی است.دانشگاهی که به تعبیر حضرت امام "دانشگاه مردم"بود تبدیل به حریم خصوصی جناب آقای هاشمی و فرزندانش شده است به گونه ای که با این حجم عظیم از دارایی ،دانشگاه آزاد هیچگاه پاسخگو نبوده و هرگز زیر بار شفاف سازی چگونگی هزینه شدن این مبالغ هنگفت برای اذهان عمومی نشده تا جایی که پس از گذشت 32 سال از تاسیس این دانشگاه اولین باری است که تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد صورت می گیرد.در سال 88 هم نیز اصلی ترین پایگاه فتنه سبز در کشور دانشگاه های آزاد بوده است و دانشگاهی که قرار بود سدی در برابر فتنه باشد تبدیل به پایگاهی برای خلوت کردن فتنه گران شده بود.نشان به آن نشان که آن هایی که در اوج روز های پر التهاب فتنه مشغول خریدن مانتو و خوردن ساندویچ در خیابان های شهر بودند،امروز در دانشگاه آزاد صاحب مسئولیت هستند.در همین راستا جنبش دانشجویی عدالتخواه به منظور ابهاماتی که در دانشگاه آزاد وجود دارد؛ شفاف سازی مجلس شورای اسلامی در تحقیق و تفحص ویژه از دانشگاه آزاد را خواستار است.

2)پرونده پر سروصدای کرسنت به عنوان بزرگترین فساد مالی تاریخ جمهوری اسلامی خودنمایی می کند در حالی که شورای عالی امنیت ملی بررسی آن و روشن کردن ابعاد این پرونده برای عموم مردم را ممنوع اعلام کرده است.چطور می شود که شفاف سازی و اطلاع رسانی جزییات پرونده هایی از این دست نه تنها انجام نمی شود بلکه جرم انگاری هم می شود.مردم جامعه به عنوان صاحبان حق باید از اتفاقاتی که در این پرونده افتاده است با خبر شوند و جنبش دانشجویی به عنوان جریانی که همیشه در راستای تحقق عدالت  گام برداشته است،خواستار شفاف سازی اطلاعات مربوط به این پرونده از سوی دولت یازدهم است به گونه ای که همه ابعاد مربوط به کرسنت روشن شود و همه ابهامات موجود شرح وتبیین شود.

3)چند سالی است که برخی دانشگاه های دولتی اقدام به جذب دانشجویانی در قالب دانشجوی پولی کرده اند که این امر خلاف اهداف اصلی دانشگاه های دولتی است که سطح کیفی خروجی های دانشگاه را به شدت پایین خواهد آورد. این طرح با روح عدالت در تضاد است و موجبات دل سردی و ناامیدی توده‌های محروم و دانشجویان می شود. اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل ضمن تاکید مجدد بر عدالت‌خواهی و تاکید بر توزیع متناسب و شایسته ثروت، قدرت و منزلت در جامعه؛ این پارامترها را محور آرمان‌گرایی و ایستادگی در مقابل نابرابری‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حقوقی می داند و دفاع از حقوق مردم، مخصوصاً پابرهنگان و کسانی که از پشتوانه‌های نافذ قدرت و ثروت بی‌بهره‌اند را بر خود فرض می شمارد و خواستار قطع این نوع جذب دانشجو است.

4)تسهیل روند تاسیس دانشگاه های غیر انتفاعی باعث شده است که عناصر و شخصیت های سیاسی به ایجاد دانشگاه های متعدد در نقاط مختلف روی آورند و درآمد حاصل از این دانشگاه ها را در انتخابات متعدد هزینه کنند.این روند،تاثیرات مخربی را در جامعه ایجاد کرده است از جمله آن که دانشجویانی که در این مراکز علمی به تحصیل می پردازند پس از مدت کوتاهی صاحب مدرک علمی شده اند اما متناسب با مدرک مهارت چندانی در رشته تحصیلیشان ندارند و نهایتا حاضر به قبول شغل هایی که در ارتباط با مدرک و رشته تحصیلیشان نیست،نمی شوند و هرروز بر تعداد بیکاران حاضر در جامعه اضافه می شود.تکرار این روند در بلند مدت موجب بی اعتمادی مردم نسبت به نظام آموزش عالی شده است که لازم است که مسئولین مربوطه تمهیدات مورد نیاز را بیاندیشند تا دیگر بیش از این شاهد سو استفاده هایی مالی از فضای علمی نباشیم.

والسلام علی من اتبع الهدی

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن