دیدبان

خودروسازان چینی هم بر سر مردم کلاه می‌گذارند!

خودروسازان چینی هم بر سر مردم کلاه می‌گذارند!

دیدبان: چند سالی است که شاهد هر چه بیشتر بی‌کیفیت شدن خودروهای داخلی از لحاظ فنی هستیم؛ به طوری که این بی‌کیفیتی در همه قطعات خودرو به وضوح دیده می‌شود؛ از بدنه لاستیک گرفته تا قسمت موتوری و برقی خودروهای تولید داخل.

به گزارش خبرنگار افکارنیوز، این بی‌کیفیتی باعث شده است که مردم رو به خرید خودروهای چینی بیاورند. در دو سه سال اخیر شاهد بوده‌ایم این خودروهای چینی جزو بی‌کیفیت‌ترین خودروها و در رتبه‌های خیلی پایین صنعت خودرو در دنیا قرار دارند. حتی کشورهای اطراف ایران از این خودروها به هیچ‌وجه خریداری و استفاده نمی‌کنند.

خودروهای چینی دستکمی از بقیه خودروهای ایرانی ندارند و قطعات یدکی‌شان نیز برای تعویض خیلی کمیاب یا گران است. در عین حال، قیمت خودروهای چینی در ایران تقریبا با خودروهای با برندهای روز دنیا در کشورهای همسایه برابری می‌کند.

در این سال‌ها که قیمت خودرو هر چند ماه گران شده و به دلایل مختلف هم افزایش قیمت داشته و بزرگ‌ترین دلیل آن، بالا بردن سطح کیفی خودرو از لحاظ فنی و گذاشتن آپشن‌های روز دنیا بوده، مساله این‌جاست که چه دلیلی وجود دارد که خودروها با این‌که گران شده است، کیفیت قطعات آن پایین بیاید. برای مثال، تسمه تایم موتور و یا دیسک و صفحه گیربوکس موتور که یک قطعه مصرفی در موتور است، چند سال پیش تا ۱۰۰ هزار کیلومتر استفاده می‌شد و بعد تعویض می‌شد، اما امروز این دو قطعه را فقط تا ۵۰ هزار کیلومتر می‌توان مصرف کرد.

در این میان، در بازار خودرو در دنیا تمام خودروسازها به دنبال رقابت برای به دست آوردن بازار و جذب مشتری هستند و به هر شکلی، کیفیت خودرو را بالا می‌برند تا مشتری جذب کرده و خودرو کمپانی‌های خود را به فروش رسانند، زیرا رقابت در آن کشور در میان خودروسازها وجود دارد، ولی در ایران به دلیل این‌که رقابت وجود ندارد و خودروهای خارجی در ایران کارخانه ندارند که خودروسازها با آنها رقابت کنند، پس خودروسازهای ایرانی خود را بی‌رقیب می‌دانند و هر چه بخواهند، بر سر مشتریان می‌آورند. مشتریان نیز به دلیل این‌که گزینه‌هایی برای انتخاب خودرو ندارند، مجبور هستند که از خودروسازهای ایرانی خودرو خود را خریداری کنند.

مشاهدات میدانی خبرنگار ما حاکی از آن هست که در حال حاضر هر روز به طور چشم‌گیری شاهد آوردن خودروهای تولید داخل به نمایندگی‌ها برای تعمیرات و برطرف کردن ایرادهای به‌وجود آمده هستیم و خودرویی که چند روز نیست که از کارخانه بیرون آمده، نقص فنی پیدا کرده است. از سوی دیگر، به دلیل این‌که حجم این نواقص زیاد است و نیز به گفته نمایندگی‌ها، قطعه برای همه مشتریان کم است، مشتریان مجبور هستند قطعه‌های خراب شده خود را که شامل گارانتی است، به قیمت گران‌تری از جیب خود از بازار خریداری کنند.

حال سوال این‌جاست که آیا نباید مسوولان دولت و نمایندگان مجلس که دم از طرفداری از مردم و حقوق مردم و مصرف‌کننده در مجلس می‌زنند، به فکر مردم باشند تا پول یک ماشین با برند روز دنیا را ندهند و سوار خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل و نیز خودروهای چینی درجه ۵ وارداتی شوند؟!

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن