دیدبان

دولتها فقط حرفهای قشنگی می زنند

دولتها فقط حرفهای قشنگی می زنند

دیدبان: از زمانی که تحریم ها اوج گرفت، نفس اقتصاد ایران به شماره افتاد. البته این تحریم ها نبودند که اقتصاد ایران را به سراشیبی انداختند بلکه سوء مدیریت های دولت های گذشته سبب شد تا بیماری اقتصاد ایران با تحمیل تحریم ها رو شود. سوء مدیریت ها چنان غربی ها را از آثار تحریم ها ذوق زده کرد که توانستند با آن ادامه تحریم های اقتصادی را توجیه کنند. درتمام گزارش رسانه های خارجی جمله «تحریم ها سبب رکود اقتصادی ایران شدند» خودنمایی می کند.

به گزارش افکارنیوز؛ شاید به همین دلیل باشد که برای نشان دادن سامان گرفتن اقتصاد ایران می گویند رکود به پایان خط خود رسیده و تورم هم کنترل شده است.

ابراهیم رزاقی، کارشناس مسائل اقتصادی می گوید: « رییس جمهور مانند رییس جمهورهای قبلی برنامه معینی دارند پیاده می کنند. برای اینکه کسی به آن برنامه کاری نداشته باشد، این برنامه ، تاراج سرمایه های ایران است تا کشورهای دیگر از ما نفت بخرند و ما تمام کالاها را وارد کنیم. در این یکسال هم مرتب بر سر مسائل مخلف فضاسازی کرده و تمامی رسانه ها را درگیر کرده اند.»

وی می افزاید: «وقتی صاحب نقدینگی سراغ دلالی می رود، مشخص است که دیگر کسی سمت تولید نمی رود. پول هم ندارند و به دلیل وجود محدودیت ها از خارج هم نمی توان کالا وارد کرد. اما تا به حال هیچگاه نشده است که از کسانی که سراغ کارهای غیرتولیدی می روند مالیات گرفته شود. آنها نمی خواهند این موارد را عملی کنند و سرکار می گذارند.»

رزاقی در تشریح علائم خروج از رکود می گوید: «از نشانه های خروج از رکود، افزایش اشتغال و سرمایه گذاری است. نکته مهم این است که در چنین شرایطی واردات افزایش می یابد، درنتیجه مصرف افزایش می یابد و رکودی نشان داده نمی شود. سرمایه ها نیز تمایل دارند به سمت بخش تولید بروند؛ موضوعی که در ایران هیچگاه اتفاق نیفتاده است. اصلی ترین موضوع اشتغال است. میل به سرمایه گذاری افزایش می یابد، اشتغال افزایش می یابد و تولید درنتیجه زیاد می شود. درحال حاضر بخش زیادی از تولید ایران به واردات وابسته است. این فضایی است که به طور کلی حاکم می شود. درحال حاضر هیچکدام از این نشانه ها دیده نمی شود. همه به دنبال خرید و فروش مسکن، ارز، طلا و بورس هستند. هرکسی هم که در بانک سپرده گذاری می کند سرش کلاه می رود و ترجیح می دهد از آن پول در خرید و فروش استفاده کند. بانک ها نیز از سپرده های کم که استفاده ای نمی کنند، از سپرده های با نقدینگی بالا نیز در جهت فعالیت های غیرتولیدی استفاده می کنند. درنتیجه همواره افزایش قیمت را می بینیم اما افزایش تولید را نمی بینیم.»

به عقیده این کارشناس اقتصادی : «آمار دو نشانه اصلی یعنی سرمایه گذاری و تولید نسبت به سال گذشته بهبودی نداشته است.»

او تاکید می کند: «دولت ها در ایران به اقتصاد رانت دامن زدند. برخی از نمایندگان مجلس نیز در برابر این بی عدالتی سکوت کردند و پاسخی نخواسته اند . ۱۲۰۰میلیارد دلار واردات داشتیم. مبلغی که می شد با آن ۱۲۰میلیون شغل ایجاد کرد. اما ما ۱۵میلیون شغل ایجاد کردیم که از این میزان نیز ۸میلیون آن مشاغل دلالی است. ۴رییس جمهور در ایران خیانت بزرگی به اقتصاد کرده اند. آنها همیشه حرف های قشنگی زدند اما درنهایت سیاست های صندوق بین المللی پول را دنبال کردند که به تولید ارتباطی ندارد.»

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن