دیدبان
ایران رتبه اول در مصرف؛ سوئیس، ژاپن و کره رتبه اول در تولید!

چادر مشکی را دریابید

چادر مشکی را دریابید

به گزارش دیدبان به نقل از رویکرد، ایران در حالی پر مصرف‌ترین استفاده کننده از پارچه چادر مشکی در جهان است که سوئیس، ژاپن و کره که به هیچ وجه مصرف‌کننده پارچه چادر مشکی نیستند، عمده تأمین‌کنندگان بازار داخلی کشورمان به شمار می‌روند و این در حالی است که تایلند، اندونزی و ویتنام نیز به تازگی به این کشورها اضافه شده‌اند!

ایران در حالی با مصرف سالانه ۸۰ میلیون متر رتبه نخست مصرف این کالا را در جهان به خود اختصاص داده که تنها ۱۰ درصد از نیاز کشور در داخل تولید و حدود ۹۰ درصد مابقی آن وارداتی است که واردات این کالا حدود ۴۰ میلیون دلار برآورد شده است.

هرچند که رقم واردات سالانه ۸۰ میلیون متر از طریق مبادی رسمی است اما باید به این نکته توجه داشت که مقادیر زیادی نیز از طریق قاچاق، کالای همراه مسافر و تجارت چمدانی وارد کشور می‌شود که با احتساب آمارهای غیررسمی این رقم تا ۲۰۰ میلیون متر می‌رسد!

گفتنی است براساس اعلام مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، مطابق برآورد نیازهای صورت گرفته باید چهار یا پنج واحد تولید پارچه چادر مشکی در کشور ایجاد شود.

گلناز نصرالهی گفته که چهار یا پنج کارخانه تولید چادر مشکی با مساحتی بالغ بر ۱۵ میلیارد متر مربع در کشور باید ایجاد شود که لرستان ظرفیت استقرار یکی از این کارخانه‌ها را در خود دارد.

هرچند در این بین برخی مدعی می‌شوند که تکنولوژی لازم در خصوص تولید پارچه چادر مشکی در کشور وجود ندارد اما علیرضا حائری، عضو هیأت‌ مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران معتقد است یکی از دلایل اصلی عدم تولید این محصول در کشور، نبود عزم و اراده‌ای جدی در تولید پارچه چادر مشکی است وگرنه می‌توان با تعریف مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری در تولید این محصول و قرار دادن این مشوق‌ها و تسهیلات در اختیار کارآفرینان و سرمایه‌گذاران موفق صنعت نساجی، نسبت به خودکفایی در این رشته قدم‌های اساسی برداشت.

دبیر جامعه متخصصین نساجی نیز معتقد است تولیدکنندگان داخلی هیچ سهمی از بازار چادر مشکی کشور ندارند و اینکه دوباره صحبت از راه‌اندازی خط تولید چادر مشکی در ایران به میان آمده، موضوع بسیار ارزشمندی است؛ اما باید توجه داشته باشیم که با وجود مافیای واردات در این زمینه، آیا دولت امکان حمایت از این صنعت نوپا را در مقابل واردات بی‌رویه دارد؟

مجید نامی با تاکید بر اینکه در صورت حمایت دولت از صنعت چادر مشکی، امکان راه‌اندازی چند کارخانه در این بخش وجود دارد، می‌گوید: تعرفه واردات چادر مشکی به کشور ۱۰ درصد است که این تعرفه در صورت تصمیم برای حمایت از تولید داخلی باید تغییر کند.

وی در پاسخ به این سئوال که در صورت بالا بردن تعرفه واردات، تولیدات داخلی تا چه حد می‌تواند نیاز بازار داخلی را تامین کند، اظهار می‌دارد: باتوجه به مصرف بالای چادر مشکی در ایران، حتی در صورت راه‌اندازی خط تولید این کالا، با امکانات موجود امکان تامین تنها یک‌هشتم نیاز بازار داخلی وجود دارد.

به نظر می‌رسد وقت آن رسیده باشد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت راه‌حل مناسبی در این خصوص اتخاذ کند تا علاوه بر جلوگیری از خروج سالیانه مقادیر زیادی ارز از کشور، بازارهای مصرفی کشورهای مسلمان به ویژه کشورهای عربی نیز به تسخیر کشورمان در آید تا از این محل ارزآوری مناسبی نیزی عاید کشور شود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن