دیدبان

پیشنهاد طلایی برای شیوه انتخاب شهردار

پیشنهاد طلایی برای شیوه انتخاب شهردار

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، مرتضی طلایی درباره پیشنهاد دولت مبنی بر انتخاب شهردار توسط مردم،‌ اظهار داشت: برای بنده نیز جای تعجب دارد که دولت با حجم بالای کار و مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی با آن مواجه است، به این موضوع پرداخته و گویی تنها کار زمین‌ مانده‌ای که باید تکلیف آن را تعیین می‌کرد این بوده که به موضوع انتخاب شهردار ورود پیدا کند.
وی ادامه داد: این در حالی است که اگر دولت بخواهد در حوزه مدیریت شهری یک کار عملی انجام دهد باید به قانون برنامه سوم و چهارم توسعه بازگردد و موضوع شکل‌گیری مدیریت یکپارچه شهری را به عنوان یک کار ماندگار و حداقل در کلانشهرها برنامه‌ریزی و هدفگذاری کند.
نایب رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: به عقیده بنده در این زمینه یک استدلال وجود دارد که فکر می‌کنم به همان دلیل مجلس زیر بار تصویب چنین پیشنهادی نرود؛ این استدلال مبنی بر این است که انتخاب شهردار یک امر تخصصی به شمار می‌آید. اگرچه ممکن است شرایطی تعیین شود که افراد متخصص برای انتخاب شهردار کاندیدا شوند اما باز هم ممکن است با تعداد اندکی تفاوت گزینه خوب‌تر در کنار گزینه خوب از دست برود.
وی افزود: علاوه بر نکته مذکور معتقد هستم نمی‌توانیم تهران و یک روستای هزار نفری را به یک شیوه بچرخانیم؛ اگر اعلام می‌کردیم افرادی که در کلانشهرها برای عضویت در شوراها کاندیدا می‌شوند باید ابتدا در قالب تشکل‌های اجتماعی، مدیریتی و تخصصی باشند و در قالب گروهی ۳۱ نفره با یکدیگر تعامل برقرار کنند، به یک هماهنگی‌و هم‌فکری مشترک دست یابند و بعد فرد مورد نظر خود را به عنوان شهردار معرفی کنند تا شهروندان هنگام انتخاب اعضای شورا،‌ شهردار را هم برگزینند،‌ نتیجه این می‌شد که منازعات کنونی کاهش یابد.
طلایی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم شیوه‌ای که به آن اشاره کردم نتیجه بهتری در بر داشته باشد چراکه هم اکنون می‌بینیم برخی افراد که در شورا قرار می‌گیرند تحت شرایط گوناگون قرار می‌گیرند و این امر مشکلات بسیاری را پدید می‌آورد.
وی درباره تحقق این پیشنهاد برای شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر،‌ اظهار داشت: کاری که دولت مد نظر قرار دارد را نمی‌توان برای شهری مانند تهران یا سایر کلانشهرها انجام داد که ۴ سال فردی از سوی مردم انتخاب شود که نتواند کار را به نحو مطلوب انجام دهد و در نتیجه شهر ۴ سال عقب بماند. در واقع به همین دلیل این ریسک را در شهرهای کوچک می‌خواهند انجام دهند اما پیشنهادی که بنده مطرح کردم را به راحتی می‌توان در شهرهای بزرگ به اجرا درآورد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن