دیدبان

جریان شناسی در تحولات سوریه

جریان شناسی در تحولات سوریه

غربىها و حکومت هاى وابستهى به غرب در این منطقه، می خواهند صورت مسئله را عوض کنند؛ می خواهند جور دیگرى به افکار عمومى القاء کنند؛ اما فایدهاى ندارد ... این حوادث، یک خلایى را به وجود آورده؛ یک فرصتى براى برخى از کشورها به وجود آورده که وارد مسائل منطقه شوند، دخالت هاى غربپسند و آمریکاپسند بکنند؛ به نیابت از آمریکا پول خرج کنند، به نیابت از آمریکا حرکت کنند، سفر کنند، اینجا و آنجا بروند...
بیانات در تاریخ 14/3/1391. حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره).
 مروری دوباره به سخنان مقام معظم رهبری در مراسم گرامیداشت ارتحال بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی نکاتی چند را نشان می دهد که امروزه با توجه به تحولات روز منطقه قابل توجه و بررسی است. آمریکا و قدرت های فرامنطقه ای برای برای رسیدن به اهداف خود در منطقه همواره نیازی به حضور مستقیم و اصلی خود ندارند، بلکه از نائبانی استفاده می کنند که به نوعی بازیگران کوک شده ی غرب در منطقه بوده و به عنوان ابزارها و بازوان آنان در منطقه عمل می کنند.
مصر، بحرین، سوریه از جمله عرصه هایی هستند که با توجه به تحولات اخیر این کشورها، برخی دیگر از کشورهای منطقه به عنوان نائبان آمریکا در منطقه حضور داشته و تلاش دارند تا اهداف آمریکا را دنبال نموده و اجرا سازند و سرنوشت تحولات را به نفع آمریکا رقم بزنند. با دقت بیشتر در شرایط و تحولات اخیر سوریه این فرضیه بیشتر تأیید شده و قوت می یابد.
در حقیقت سوریه به عرصه ای برای نقش آفرینی نائبان آمریکا در منطقه به صورت حساب شده و بر اساس الگویی مبتنی بر تقسیم کار در بین چهار کشور تبدیل شده است. هر چند فشارها، تحریم ها و اقدمات ضد سوری از اتاق فکری فرماندهی می شود که مکان آن آمریکا است؛ اما بازیگران نقشه های این اتاق فکر کشورهای عربستان، قطر، ترکیه و اردن در منطقه هستند که به ترتیب نقش جریان های مالی، رسانه ای، سیاسی و امنیتی را علیه سوریه ایفا می کنند.

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن