دیدبان

ضرورت جریان شناسی از دیدگاه دبیرخانه جنگ نرم ایران

ضرورت جریان شناسی از دیدگاه دبیرخانه جنگ نرم ایران

 ضرورت جريان شناسي

 
امام جعفرصادق(ع):                                                                                                                                                            
 
«علي العاقل ان يکون عارفاً بزمانه»
 
برهرخردمند لازم است زمان خويش رابشناسد.
 
(اصول‌الکافي، باب الصمت و حفظ اللسان)
 
 
 
«العالم بزمانه لا‌ تهجم عليه اللوابس»
 
هرکس عالم به زمانش باشد مورد هجوم حوادث ناگوار  واشتباهات قرار نمي گيرد.
 
(اصول الکافي، باب العقل و الجهل)
 
 
 
بيانات مقام معظم رهبري ( مد ظله العالي ) در خصوص جريان شناسي
 
1-
 
بيشتر مردمى كه در كشورهاى پيشرفته هستند، درك و تحليل از مسائل سياسى ندارند و دولتها با تعصبهاى گروهى و حزبى و احيانا قوم‌گرايى و ناسيوناليستى، آنها را به اين طرف و آن طرف مى‌كشانند و در ميدانهاى سياست، از آنها استفاده مى‌كنند.
 
اما در اسلام اين‌گونه نيست. همين حالا در جامعه‌ى اسلامى ما، مردم تحليل سياسى دارند و سياست را مى‌فهمند كه ما امروز در دنيا با چه كسى طرفيم و توطئه‌ى استكبار جهانى و امريكا يعنى چه. مى‌فهمند كه چرا دشمن جنگ را بر ما تحميل كرده بود و چرا دايما از دشمن ما حمايت مى‌كردند اين، تحليل سياسى و يك بعد زندگى انسان مسلمان است.
           9/22/ 1368
 
2-
 
پاسداري از دين و انقلاب - که امروز اين معنا در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مجسّم است - صرفاً يک حرکت نظامي نيست؛ پاسداري، يک فرهنگ است؛ جنبه عقيدتي و سياسي و فداکاري و مجاهدت دارد. 
البته جنبه نظامي هم دارد؛ يعني بازوي نظامي انقلاب بوده است و خواهد بود...
 
           7/17/ 1381
 
 
3-
 
دانشمندترين دانشمندها را هم، اگر مغز و فهم سياسى نداشته باشند، دشمن با يك آبنبات ترش مى‌تواند به آن طرف ببرد؛ مجذوب خودش كند و در جهت اهداف خودش قرار دهد!
 
 
 
چيزى كه امام حسن مجتبى عليه‌السلام را شكست داد، نبودن تحليل سياسى در مردم بود. مردم، تحليل سياسى نداشتند. چيزى كه فتنه‌ى خوارج را به‌وجود آورد و اميرالمؤمنين عليه‌السلام را آن‌طور زير فشار قرار داد و قدرتمندترين آدم تاريخ را آن‌گونه مظلوم كرد، نبودن تحليل سياسى در مردم بود.     8/12/ 1372
 
4-
 
بنده يک وقت عرض کردم  دانشگاهها بايد سياسي باشند و دانشجو بايد سياسي باشد. معناي حرف آن است که دانشجو بايد قدرت تحليل سياسي داشته باشد تا جبهه بندي هاي دنيا را بشناسند تا بفهمد امروز دشمن کجاست و از کجا و با چه ابزاري حمله مي کند.
 
    اين، براى شما لازم است. اگر شما تلاش سياسى، كار سياسى، مطالعه و مباحثه‌ى سياسى نداشته باشيد، اين توانايى را پيدا نمى‌كنيد.
 
البته توجه داشته باشيد كه دشمن از همين امر استفاده نكند. دشمن با كمال هوشيارى ايستاده است. اميرالمؤمنين (ع) فرمود: «و من نام لم ينم عنه»  مراقب باشيد كه اگر شما غفلت مى‌كنيد، دشمن از شما غفلت نمى‌كند. دشمن با كمال هوشيارى مراقب است.                                   
 
10/ 8/ 1374
 
 
 
معني شبهه
 شبهه را براي اين شبهه ناميدند که به حق شباهت دارد. اما دوستان خدا نور هدايت‏کننده آنها در شبهات، يقين است. و راهنماي آنان مسير هدايت الهي است، اما دشمنان خدا، دعوت‏کننده آنان در شبهات، گمراهي است و راهنماي آنان کوري است.
خطبه 38 نهج البلاغه
 
 
 
ضرورت و آثار شناخت شبهات
 آن کس که حوادث عبرت‏آموز روزگار را به چشم ببيند و از آن پند پذيرد ، پرهيزگاريش او را از آلوده‏شدن به کارهاى شبهه‏ناک باز مى‏دارد . بدانيد که بار ديگر همانند روزگارى که خداوند ، پيامبرتان را مبعوث داشت ، در معرض آزمايش واقع شده‏ايد .
    خطبه 16 نهج البلاغه  
 
 
 
سيماي منافقان وشبهه
 
شما را از منافقان مي‏ترسانم، زيرا آنها ... به رنگهاي گوناگون ظاهر مي‏شوند ... وصفشان دارو، و گفتارشان درمان اما کردارشان دردي است بي‏درمان ... و اميدواران را نااميد مي‏کنند، آن‏ها در هر راهي کشته‏اي، و در هر دلي راهي، و بر هر اندوهي اشکها مي‏ريزند، مدح و ستايش را به يکديگر قرض مي‏دهند، و انتظار پاداش مي‏کشند، اگر چيزي را بخواهند اصرار مي‏کننند و اگر ملامت شوند، پرده‏دري مي‏کنند، و اگر داوري کنند اسراف مي‏ورزند. 
آنها برابر هر حقي باطلي، و برابر هر دليلي شبهه‏اي، و براي هر زنده‏اي قاتلي، و براي هر دري کليدي، و براي هر شبي چراغي تهيه کرده‏اند، با اظهار يأس مي‏خواهند به مطامع خويش برسند، و بازار خود را گرم 
ساز ند، و کالاي خود را بفروشند، سخن مي‏گويند اما به اشتباه و ترديد مي‏اندازند، توصيف مي‏کنند اما فريب مي‏دهند، در آغاز، راه را آسان و سپس در تنگناها به بن‏بست مي‏کشانند، آنها ياوران شيطان و زبانه‏هاي آتش جهنم مي‏باشند. 
خطبه 185 نهج البلاغه
 
 
 
معني  جريان شناسي سياسي
 
  شناسايي بستر ها ، زمينه ها و چگونگي شکل گيري احزاب سياسي همسو در مواضع، رويكردها و گفتمان‌ها و تعامل مثبت و منفي ميان آنها همراه با مباني فکري، اعتقادي و ديدگاه‌هاي سياسي، فرهنگي و اقتصادي آنها .
 
ويژگي هاي جريان هاي سياسي 
 
جريان هاي حاكم در هر نظام سياسي را نمي توان به طور كامل و دقيق مشخص كرد زيرا بر خلاف احزاب و يا جمعيت‌ها، اين جريان ها نه داراي اصول مكتوب و نه ايدئولوژي خاصي هستند بلكه فرآيندي هستند كه در مقابل تحولات و رويدادهاي روزمره عكس العمل نشان داده و خود نوعي سياست را در اين مورد به وجود مي‌آورند. 
 
 
به عبارت بهتر باورها، ارزش ها و آرمان ها، در مقابل عنصر قدرت، اقتصاد و اجتماع در بين اين جريان ها، نمايان مي‌شود.
 
 
 
تعريف خودي و غير خودي : 
 
خودي به معناي آشنا و دوست به حاميان و و فاداران به يک دين ، رهبر ، جريان و يا حزب گفته مي شود که در مقابل غير خودي ها يا بيگانه ها قرار دارند که همان غريبه ها يا نااهلان و نامحرمان نسبت به آن دين ، رهبر ، جريان و يا حزب قرار گيرند . 
خودي ها به لحاظ اعتقادي ، گرايش و رفتاري مشابه هستند و غير خودي ها مخالف باورها ، اصول ارزشي ، احساسات و رفتارهاي آنها مي باشند .
 
 
 
خودي در نظام اسلامي : 
فرد ، گروه ، جريان و حزبي که از ويژگي هاي زير برخوردار باشد : 
 اعتقاد و التزام به اسلام و ارزشهاي آن 
 اعتقاد و التزام به خط امام خميني و مقام معظم رهبري 
 اعتقاد و التزام به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران 
اعتقاد و التزام به ولايت مطلقه فقيه ( مفهوم و مصداق ) 
حمايت از نظام جمهوري اسلامي و ارکان آن 
جداسازي مرزهاي اعتقادي ، گرايشي و رفتاري با دشمنان داخلي و خارجي جمهوري اسلامي ايران و عدم وابستگي به دشمن 
احترام واقعي به راي و نظر مردم و مردم سالاري ديني 
 غير خودي در نظام اسلامي ، فرد ، گروه ، جريان يا حزبي است که فاقد ويژگي هاي فوق باشد .
 
 
 
خودي وغيرخودي در کلام  مقام معظم رهبرى:
 آحاد ملت همه خوديند. اما جريانات سياسى؛ جريان خودى داريم، جريان غيرخودى هم داريم. 
خودى كيست؟ خودى آن است كه دلش براى اسلام مى‌تپد؛ دلش براى انقلاب مى‌تپد؛ به امام ارادت دارد؛ براى مردم به صورت حقيقى - نه ادعايى - احترام قائل است. 
غير خودى كيست؟ غير خودى كسى است كه دستورش را از بيگانه مى‌گيرد؛ دلش براى بيگانه مى‌تپد؛ دلش براى برگشتن امريكا مى‌تپد. غير خودى آن كسى است كه از اوايل انقلاب در فكر ايجاد رابطه‌ى دوستانه با امريكا بود. به امام اها نت مى‌كرد؛ اما براى امريكا اظهار علاقه مى‌نمود! 
كسى به امام اهانت مى‌كرد، ناراحت نمى‌شد؛ اما اگر كسى به دشمنان بيرون از مرز يا همدستان آنها اهانت مى‌كرد، ناراحت مى‌شد! اينها غريبه‌اند. 
اين به عهده‌ى دستگاههاى مسؤول كشور است كه حواسشان جمع باشد. دستگاههاى امنيتى نيروى انتظامى، سپاه، بسيج و بقيه، حواسشان بايد جمع باشد. 
فلسفه‌ى اين انقلاب، آزادى است - آزادى بيان و آزادى فكر - اما طورى نباشد كه حرف و خواست و تحليل و جهتگيرى دشمن را بر همه‌ى حرفهاى ديگر مقدم كنند؛ آن را اصل و ملاك قرار دهند. كسى كه با دشمن دوست شد، دوست، ديگر نمى‌تواند به او اعتماد كند.
                            خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران   8/5/1387
 
 
 
دشمن کيست ؟
 
هر کسي که با حاکميت نظام مستقل مردمي ديني مخالف است ، دشمن است .
 
طمع ورزان ، سود جويان ، زراندوزان ، زور گويان ، وابستگان ، مايلين به فساد و کساني که از حاکميت فرهنگ ديني زيان شخصي مي بينند ، دشمنند .
 
البته در رأس اينها دشمنان خارجي هستند که بيش از همه ضررديده اند ، آمريکا بيش از همه از تشکيل حکومت اسلامي خسارت ديد و هنوز هم دارد مي بيند ، آنها جلوتر از همه اند ، صهيونيستها هم همين طور ، کمپاني هاي بزرگ جهاني، کيسه دوخته هاي براي ثروت ملي همين طور ، همه اينها دشمنند .       (بيانات رهبر انقلاب -ديدار مردم قم ، 1379/10/19)
 
 
 
ضرورت دشمن شناسي
 
 امام خميني(ره):  بايد دشمنتان را بشناسيد ، اگر نشناسيد نمي توانيد دفعش کنيد .    (صحيفه نور ، ج 12 ، ص 196)
 ما بايد در کارهايي که دشمن هاي ما مي کنند دقت کنيم و تحليل کنيم ، ببينيم که آنها به چه چيز زياد اهميت مي دهند و انگشت روي چه حيثيتي از حيثيت هاي مسلمين مي گذارند و بفهيميم  که آن چه که آنها بر آن اصرار دارند ، هماني است که براي مسلمين و براي بشر بد است ، ما از گفتار و کردار آن ها بايد کشف کنيم که اين ها چه مي خواهند و ما بايد چه بکنيم ... هر راهي را که انتخاب کردند ما بايد  راه مقابلش را انتخاب کنيم .    ( همان ، ج 15 ، ص 277 )
 
حضرت آيت الله خامنه اي ( مد ظله العالي )  : 
دشمن را خوب بشناسيد ، مبادا از شناسايي دشمن غفلت کنيد ، غريبه هايي که خود را در لباس خودي در همه
 جا داخل مي کنند ، اينها را بشناسيد ، دست هاي پنهان را ببينيد ، هيچ کس به خاطر غفلت ستايش نمي شود ، هيچ کس به خاطر چشم ها را بر هم گذاشتن مدح نمي شود . 
                                بيانات در ديدار دانشجويان و مردم    1378/4/1
 
 
دشمن را بشناسيد ، ادامه صفوف دشمن را در داخل کشور بشناسيد ، روش هاي دشمن را بشناسيد ، تبديل شده و ترجمه شده آن روش ها در داخل کشور را هم بشناسيد ، در داخل دانشگاه ، در داخل دبيرستان ، در متن جامعه ، در فعاليت کشور ، در مطبوعات و تبليغات ، ادامه حضور استکبار را بشناسيد . 
                   بيانات به مناسبت روز مبارزه با استکبار جهاني   1375/8/9
 
 
 
اقسام دشمنان و ابعاد مختلف دشمن دروني ازنگاه رهبر معظم انقلاب
 
در يك تقسيم بندي كلي دشمنان ملت بزرگ و انقلابي ايران را مي توان به دو بخش دشمنان دروني و بيروني تقسيم نمود «ما دو دشمن داريم؛ يك دشمن، دشمن دروني است، يك دشمن، دشمن بيروني است. دشمن دروني خطرناك تر است.»
 
 ابعاد مختلف دشمن دروني
 
 ازجمله عوامل عقب ماندگي ملت ها كه زمينه تسلط بيگانگان را بر منابع مادي و معنوي يك كشور فراهم مي سازد، پديده شوم تنبلي اجتماعي و عدم خودباوري و اعتماد به نفس در يك ملت مي باشد «اگر ملتي اين بيماري ها را داشته باشد، اين ملت پيشرفتش ممكن نيست، اگر ملتي مردمش تنبل باشند، نااميد باشند، اعتماد به نفس نداشته باشند، با همديگر پيوند نداشته باشند، به همديگر بدبين باشند، از آينده نااميد باشند، چنين ملتي پيش نخواهد رفت، اينهامثل موريانه اي كه در درون پايه بنا بيفتد، بنا را ويران مي كند.»
 
 (1386/1/1- حرم مطهر امام رضا(ع) )
 
 
 
دشمنان بيروني وبرنامه ريزي آنها ازنگاه رهبر معظم انقلاب
 
«دشمن بيروني عبارتست از نظام سلطه بين المللي، يعني همان چيزي كه به آن استكبار جهاني مي گوييم... امروز مظهر اين دشمن عبارتست از شبكه صهيونيسم جهاني و دولت كنوني ايالات متحده آمريكا. امروز دشمنان بيروني ما هم براي ملت ايران نقشه دارند. ما سياست هاي پنج ساله خودمان را تعريف مي كنيم، افق چشم انداز بيست ساله را تعريف مي كنيم، دشمن ما هم همين طور، او هم براي ما برنامه دارد، او هم سياستي دارد بايد سياست او را بشناسيم»
 
 (1386/1/1- حرم مطهر امام رضا(ع) )
 
 
 
علل دشمني با ملت ايران ازنگاه رهبر معظم انقلاب
 
 ... يك ملت زنده و ملتى كه اهل پيشرفت است، از جمله كارهايى كه در كنار سازندگى، در كنار پيشرفت علمى و در كنار كارهاى بزرگ، حتما بايد از آن غفلت نكند، شناخت هدفهاى دشمن در هر مرحله است.
 
اين خاصيت زنده بودن است. نمى‌شود ملتى را فرض كرد كه آرمانهاى بزرگى داشته باشد و بخواهد كارهاى بزرگى بكند؛ اما دشمن نداشته باشد. بله؛ ملتهايى هستند كه به گوشه‌اى خزيده‌اند، كارى به كار سرنوشتشان ندارند، بيگانگان هم بر آنها مسلطند، آنها هم مثل گوسفند مى‌چرند و بيگانگان مثل چوپانهاى خائن هرچه مى‌خواهند، از آنها استفاده مى‌كنند!
 
البته آنها اگر بخواهند همان‌طور زندگى كنند، هيچ لزومى ندارد كه به اين فكرها باشند؛ چون آينده‌اى برايشان وجود ندارد... به‌هرحال، ملتى مثل ملت ايران كه عليه دخالت بيگانگان قيام كرد و دست بيگانگان را كوتاه نمود و به مداخله‌ى بيگانگان در كشور خود پايان داد ... به غارت بيگانگان از منابع نفتى و منابع گوناگون مادى خود خاتمه داد و دستگاه حكومتى را كه به نفع بيگانگان كار مى‌كرد، ريشه كن كرد و از بيخ و بن برانداخت، اين ملت با اين خصوصيات، بالاخره دشمن دارد و بدون دشمن نخواهد بود.
 
 (خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران 1378/9/26)
 
 
 
اهداف راهبردي چهارگانه استكبار جهاني ازنگاه رهبر معظم انقلاب
 
  امروز استكبار جهاني، نيروي علمي و خيل رجل خود را بسيج كرده، تا بلكه بتواند با تفكر و فرهنگ و ابزار دانش، تفكر اسلامي را متزلزل كند.
 
دشمن براي پيروزي بر جبهه مقاومت و نيروهاي اسلام و انقلاب اسلامي چهار هدف راهبردي نيز تعريف كرده كه در دو حوزه داخلي و خارجي قابل تقسيم بندي است.
 
در حوزه داخلي 1) پوك شدن مسئولان و نخبگان و عموم مردم از محتواي اسلامي و انقلابي ( استحاله )
 
2) بي ثبات سازي   و  
 
3) براندازي
 
 در بعد خارجي نيز هدف اصلي دشمن
 
  4) مهار و انزواي جهاني جمهوري اسلامي است.      1375/2/26
 
 
 
ابعاد مختلف برنامه هاي دشمن بيروني ازنگاه رهبر معظم انقلاب
 
 
 
من برنامه هاي استكبار جهاني عليه ملت ايران را در سه جمله خلاصه مي كنم:
 
«اول جنگ رواني، دوم جنگ اقتصادي و سوم، مقابله با پيشرفت و اقتدار علمي. »
 
 (1386/1/1- حرم مطهر امام رضا(ع) )

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران