دیدبان

گشایش پرونده ادغام دو وزارتخانه دیگر

گشایش پرونده ادغام دو وزارتخانه دیگر

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، روزگذشته معاون برنامه ریزی و نظارت برمنابع هیدروکربوری وزیر نفت در یک نشست خبری و در حضور خبرنگاران با تاکید بر اینکه باید سبد انرژی داخلی را متنوع کنیم،اعلام کرد بخش انرژی کشور به وزارت نفت و نیرو تقسیم شده است اما ما معتقدیم مدیریت کلان حوزه انرژی کشور باید یکپارچه باشد تا بتوانیم برای رساندن انواع انرژی و بهینه‌سازی آن برنامه‌ریزی کنیم.
از این گفته منصور معظمی بار دیگر بوی آشنای تشکیل وزارت انرژی به مشام رسید. موضوع ادغام وزارت نیرو با وزارت نفت و حتی سازمان انرژی اتمی و تشکیل وزارت انرژی به سبک برخی کشورها سابقه‌ای چند ده ساله دارد و می تواند با اقدامات کارشناسی و تهیه قانون نتایج مناسبی هم به همراه داشته باشد.
پیش از این بحث ادغام وزارت نفت و نیرو در دولت دهم نیز یک بار به طور جدی مطرح شده بود و رئیس دولت دهم نیز با استناد به اصل ۵۳ برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور آن را توجیه پذیر قلمداد کرد.
اگرچه کارشناسان و صاحبنظران به طور کلی با تشکیل وزارت انرژی در ایران موافق هستند اما عمده این افراد می گویند وزارت انرژی باید با محوریت وزارت نفت تشکیل شود زیرا کشور ما در حوزه نفت صاحب مزیت خاصی است و بنابراین نمی‌توانیم ساده از کنار آن عبور کرده تشکیلات آن را یک تشکیلات قوی و منسجم نبینیم، چراکه ساختارها در اداره مجموعه‌ها اثرگذار هستند.
در بعضی کشورها وزارت انرژی وجود دارد و همه مجموعه‌های مرتبط با انرژی کشور و همه انواع انرژی اعم از انرژی‌های نو، انرژی هسته‌ای، نیروی برق و حامل‌های انرژی در این وزارتخانه اداره می‌شود اما همانطور که گفته شد ایران مزیت خاصی در حوزه نفت و گاز دارد که هم تأمین کننده درآمدهای مورد نیاز برای اداره کشور است و هم مالکیت نفت یک مزیت در دنیا محسوب می‌شود.
نکته حائز اهمیت دیگر در تشکیل وزارت انرژی سبک کردن دو وزارتخانه نفت و نیرو است به این مفهوم که تا زمانی که وزارت نیرو را سبک نکنیم و مأموریت‌هایی را که ممکن است به جاهای دیگر منتقل نکنیم تشکیل وزارت انرژی مطلوب نیست.
به عنوان مثال فاضلاب شهری می تواند به معاونت عمرانی وزارت کشور، آب کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی و نیروگاه‌ها نیز براساس اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذار شود تا وزارتخانه صرفا به یک بخش سیاست‎گذار تبدیل شود.
در عین حال بخش‌هایی از وزارت نفت مانند پتروشیمی‌ها، بخش گازرسانی به استانها و برخی دیگر از زیر مجموعه که وظیفه تصدی گری دارند می تواند برون‌سپاری شود تا تنها از وزارت نفت بخش حاکمیتی باقی بماند در این صورت است که می‌توان به راحتی و بدون کمترین هزینه وزارت انرژی در کشور تشکیل داد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن