دیدبان

داستان زینب عطر فروش و شگفتیهای آفرینش

داستان زینب عطر فروش و شگفتیهای آفرینش

به گزارش دیدبان به نقل از افکار ، حسین بن زید هاشمى به نقل از  امام صادق علیه السّلام مى‏ گوید: زینب عطر فروش که زنى لوچ بود نزد زنان و دختران پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم مى ‏آمد و به آنان عطر مى‏ فروخت.
روزى پیامبر به خانه آمد در حالى که زینب در میان آنان بود. حضرت صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم رو به او کرد و فرمود: هر گاه تو به خانه ما مى‏ آیى خانه ما خوشبو مى‏ شود زینب در پاسخ گفت: بلکه خانه ‏هاى تو به بوى خوش خودت خوشبوتر است. پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: هر گاه عطر مى‏ فروشى آن را با چیز دیگر میامیز که این کار به تقوا نزدیکتر و براى دارایى پاینده ‏تر است.
او در پاسخ عرض کرد: یا رسول اللَّه! اینک من نیامده ‏ام چیزى بفروشم و آمده‏ ام تا پیرامون عظمت خداوند سبحان از شما پرسش کنم. 
پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: جلّ جلاله، پیرامون بخشى از آن با تو سخن خواهم گفت، و سپس فرمود: همانا این زمین و هر که بر آن است در برابر آنچه زیر آن قرار گرفته همچون حلقه ‏اى است که در سرزمینى پهناور و خالى از سکنه افتاده باشد، و این هر دو با آنچه در آنها و بر آنهاست در برابر آنچه زیر آن است چون حلقه‏ اى است که در فلاتى پرت، افتاده است، و همچنین است سومى تا آنکه به هفتمى مى ‏رسد، سپس این آیه را تلاوت فرمود: ... خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ1،
 و این هفت زمین با آنچه در آنهاست و آنچه بر آنهاست بر پشت خروس همچون حلقه‏اى است که در دشتى پرت افتاده است. این خروس دو بال دارد که یک بال در مشرق و بال دیگرش در مغرب است و دو پاى آن خروس در آن سوى مرزهاى هستى، و این هفت زمین و آن خروس و هر که در آن و بر آن است بر روى صخره همچون حلقه‏ اى است در دشتى پهناور و پرت، و آن صخره با هر که در آن و بر آن است بر پشت ماهى چون حلقه ‏اى است که در دشت پهناور و پرتى افتاده باشد، و این هفت زمین و این خروس و این صخره و این ماهى با هر که در آن و بر آن است در دریاى تاریک چون حلقه‏ اى است در بیابانى پرت، و این هفت زمین و این خروس و این صخره و این ماهى و این دریاى تاریک در هواى روان چون حلقه ‏اى است در دشتى پرت سپس این آیه را تلاوت فرمود: لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما وَ ما تَحْتَ الثَّرى‏2،
و آگاهى بشر در همین طبقه ثرى به پایان مى‏ رسد، و این هفت زمین و این خروس و این صخره و این ماهى و این دریاى تاریک و این هوا و این ثرى با هر آنکه در آن و بر آن است همه در برابر آسمان نخست چون حلقه ‏اى است در بیابانى پرت، و این همه با آسمان نزدیک و با هر که بر آن و در آن است نزد آنکه بر فراز آن است چون حلقه ‏اى است در دشتى پرت، و این دو آسمان‏ و هر که در آن و بر آن است نزد آنکه بر فراز آنهاست چون حلقه‏ اى است در بیابانى پهناور و پرت، و این هر سه با هر آنکه در آن و بر آن است نزد چهارمین چون حلقه ‏اى است در دشتى پهناور و پرت، تا برسد به آسمان هفتم، و همه آنها و هر که در آن و بر آن است در برابر دریایى که از اهل زمین نهفته است چون حلقه‏ اى است در دشتى پهناور و پرت، و این هفت آسمان و آن دریایى نهان در برابر کوههاى تگرگ همچون حلقه ‏اى است در دشتى پرت.
سپس این آیه را تلاوت فرمود: .. وَ یُنَزِّلُ مِنَ السَّماءِ مِنْ جِبالٍ فِیها مِنْ بَرَدٍ ... 3،
و این هفت آسمان و آن دریاى نهان و کوههاى تگرگ در برابر هوایى که دلها در آن سرگردانند همچون حلقه ‏اى است در بیابانى پهناور و پرت، و این هفت آسمان و دریاى نهان و کوههاى تگرگ و هوا در برابر پرده‏ هاى نور همچون حلقه ‏اى است در دشتى پهناور و پرت، و این هفت آسمان و دریاى نهان و کوههاى تگرگ و هوا و پرده‏هاى نور در برابر کرسى همچون حلقه‏اى است در بیابانى پهناور و پرت، و سپس این آیه را تلاوت فرمود: ... وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا یَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ 4،
 و این هفت آسمان و دریاى نهان و کوههاى تگرگ و پرده‏هاى نور و کرسى در برابر عرش همچون حلقه ‏اى است در دشتى پهناور و پرت، و سپس این آیه را تلاوت فرمود: الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى‏5. 
و در روایت حسن، پرده‏ها پیش از هوایى است که دلها در آن سرگردانند.

پی نوشت:
1-«هفت آسمان و همانند آنها هفت زمین آفرید» (سوره طلاق/ آیه ۱۲).
2- «آنچه در آسمانها و آنچه در زمین و آنچه میان آن دو و آنچه زیر خاک است از آن اوست» (سوره طه/ آیه ۶).
3-«و [خداست که‏] از آسمان از کوههایى [از ابر یخ زده‏] که در آنجاست تگرگى فرو مى‏ ریزد» (سوره نور/ آیه ۴۳). 
4- «کرسى او آسمانها و زمین را در برگرفته و نگهدارى آنها بر او دشوار نیست و اوست والاى بزرگ» (سوره بقره/ آیه ۲۵۵). 
5- «خداى رحمان که بر عرش استیلا یافته است» (سوره طه/ آیه ۵).
6-بهشت کافى / ترجمه روضه کافى، ص: ۱۹۷

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران