دیدبان

نشست خبری رئیس جمهور قبل از ترک تهران

نشست خبری رئیس جمهور قبل از ترک تهران

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، حجت‌الاسلام حسن روحانی پیش از ترک تهران به منظور سفر به قزاقستان و تاجیکستان در جمع خبرنگاران در تشریح اهداف این سفر اظهار داشت: این سفر، سفری 5 روزه است که روز اول برای شرکت در اجلاس شانگهای و 2 روز بعد برای روابط دو جانبه با قزاقستان و 2 روز دیگر نیز سفر به کشور هم‌فرهنگ و همزبان ما یعنی تاجیکستان است.

وی قزاقستان را یکی از همسایگان مهم کشورمان برشمرد و گفت: از نظر استراتژیک، علمی، اقتصادی و فناوری و همچنین با توجه به اینکه دو کشور ساحلی دریای خزر هستیم، در حوزه دریای خزر می‌خواهیم همکاری مشترکی بین دو کشور داشته باشیم.

روحانی تصریح کرد: محور گفت‌وگوهای ما با رئیس جمهور و مقامات دیگر قزاقستان مسائل دو جانبه است و به دلیل اهمیت مسائل منطقه‌ای، آنها نیز طرح خواهند شد.

رئیس جمهور با اشاره به سفر سال گذشته رئیس جمهور قزاقستان به کشورمان گفت: این سفر هم به منظور پاسخ به سفر رئیس جمهور قزاقستان و هم به دعوت رئیس جمهور این کشور انجام می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به سفر به تاجیکستان گفت: همکاری‌های فراوانی با این کشورها داریم و برخی از پروژه‌های مهم ایران در تاجیکستان در حال اجراست که تعدادی از آنها رو به اتمام می‌رود و علاوه بر آنها همکاری‌های فراوان دیگری می‌تواند وجود داشته باشد.

روحانی با بیان اینکه این همکاری‌ها می‌تواند بین کشورهای فارسی‌زبان در کنار افغانستان افزایش یابد، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران راه اتصال مهم بین آسیای مرکزی با آب‌های آزاد است که کریدور جنوب به شمال نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

رئیس جمهور اضافه کرد: امسال پروژه راه آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان افتتاح می‌شود و مسیر دیگری نیز از چین، تاجیکستان، افغانستان و خلیج فارس نیز در حال اجراست.

وی با بیان اینکه در منطقه طرح‌های مهم اقتصادی و زیربنایی بین ایران کشورهای آسیای مرکزی بویژه تاجیکستان و همچنین ترکمنستان وجود دارد، گفت: در عین حال روابط با کشورهای آسیای مرکزی برای ما اهمیت خاصی دارد.

روحانی با اشاره به شرکت خود در اجلاس شانگهای تصریح کرد: امسال اجلاس شانگهای از این نظر اهمیت دارد که بحران‌های منطقه‌ای را در اروپای شرقی، اوکراین، عراق، سوریه و فلسطین شاهد هستیم و این سازمان گرچه همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی را دنبال می‌کند اما عمدتا نظامی - امنیتی است و این کشورها خواسته‌اند که در منطقه امنیت بیشتری مستقر کنند.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه کشورهای مهمی همچون روسیه، چین، هند و پاکستان در این اجلاس شرکت می‌کنند، گفت: علاوه بر سخنرانی و بازگو کردن مواضع جمهوری اسلامی ایران، در حد فرصت با سران کشورهای شرکت کننده نیز دیدار خواهیم داشت و روابط دو جانبه با این کشورها را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در قزاقستان تعدادی از بازرگانان و تجار نیز حضور پیدا می‌کنند گفت: در این سفر تعداد قابل ملاحظه‌ای از آنها حضور پیدا می‌کنند و یکی از برنامه‌های بنده در قزاقستان شرکت در اجلاس مشترک اتاق بازرگانی بین دو کشور است که برای ما بسیار مهم است که بخش خصوصی ما با کشورهای مهم جهان خصوصا کشورهای همسایه و منطقه همکاری داشته باشند و ما معتقدیم اقتصاد هم کشورمان و هم کشورهای منطقه را بخش خصوصی باید احیاء کند و دولت‌ها باید همکاری‌های بخش‌های خصوصی را فراهم کنند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن