دیدبان
رییس کل بانک مرکزی:

نظام بانکی از دولت طلبکار است

نظام بانکی از دولت طلبکار است

دیدبان: رییس کل بانک مرکزی گفت: بخشی از توان ارائه تسهیلات در نظام بانکی هدر و تحلیل رفته است؛ به خاطر این‌که نظام بانکی از دولت طلبکار است و دولت هم هیچ زمانی را نمی‌تواند تعیین کند که بدهی خود را برمی‌گرداند.

ولی‌اله سیف در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به ایرادات نظام بانکی، اظهار داشت: یکی از ضرورت‌های اقتصاد کشور برای خروج از رکود، بحث اجتناب‌ناپذیر انضباط مالی در نظام بانکی است و بانک‌ها باید تلاش کنند در مسیری حرکت کنند که ایفای نقش‌شان در اقتصاد و حمایت از تولید و برون‌رفت از رکود هدر نرود.

وی با تاکید بر استقرار انضباط در نظام بانکی، تصریح کرد: در حال حاضر انتقادات بسیاری نسبت به نظام بانکی در جامعه مطرح می‌شود، اما واقعیت این است که همه بانک‌ها این اشکالات را ندارند و بعضی از بانک‌ها هستند که به شدت انضباط را رعایت می‌کنند و در گذشته هم من شاهد بودم که بعضی از بانک‌ها به هیچ‌وجه به دنبال عدول از سیاست‌های بانک مرکزی نبودند.

رییس کل بانک مرکزی افزود: هم‌اکنون خود من به شدت مراقبت می‌کنم که کل نظام بانکی را مورد انتقاد قرار ندهم و نگاه مثبتی که نسبت به بعضی از مدیران بانکی وجود دارد، نادیده گرفته شود. منتها به صورت کلی باید بگویم که انضباط مالی در نظام بانکی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

سیف با اشاره به مشکلات مزمنی که در نظام بانکی وجود دارد، عنوان کرد: یکی از مسایل جدی، برای مثال کمبود سرمایه است. ما در سنوات مختلف به ظاهر رقم را بالا برده‌ایم، منتها نه از محل تزریق منابع، بلکه از طریق تجدید ارزیابی دارایی بانک‌ها.
وی متذکر شد: الان زمانی است که به صورت جدی همه دولت و سیستم بانکی معتقد است که نظام بانکی را باید به دلیل نیازهای اقتصاد تقویت کند.

رییس کل بانک مرکزی درباره بدهی دولت به نظام بانکی نیز گفت: در حال حاضر تسویه بدهی دولت به نظام بانکی، موضوع بسیار جدی‌ای است و به دلیل این موضوع، بخشی از توان ارائه تسهیلات در نظام بانکی هدر رفته و در حقیقت تحلیل رفته است؛ به خاطر این‌که نظام بانکی از دولت طلبکار است و دولت هم هیچ زمانی را نمی‌تواند تعیین کند که بدهی خود را برمی‌گرداند.
سیف ادامه داد: از سوی دیگر، بخشی از منابع بانکی به جاهایی رفته که در خدمت تولید نیست و در همین رابطه بنگاه‌داری در نظام بانکی مورد انتقاد است و بعضی از بانک‌ها از حد نساب‌های مقرر عدول کردند.

وی با تاکید بر این‌که ما باید به سمت حداکثرسازی توان تسهیلات‌دهی نظام بانکی برویم، اظهار داشت: واگذاری بنگاه‌های اقتصادی، فروش املاک و مستغلات بانک‌ها و تعیین تکلیف مطالبات غیرجاری در این جهت دنبال خواهد شد.
رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: به‌هرحال بانک مرکزی به دنبال مراقبت از آرامش موجود در اقتصاد کشور است.

سیف متذکر شد: تعادلی که در بازارها وجود دارد و مراقبت از این شرایط را پیگیری خواهیم کرد و در این شرایط است که فعال اقتصادی می‌تواند در اقتصاد پیش‌بینی کند و براساس پیش‌بینی‌های خود جرات تصمیم‌گیری پیدا خواهد کرد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن