دیدبان

افرادی قربه الی الله به تضعیف ولایت فقیه می‌ پردازند!

افرادی قربه الی الله به تضعیف ولایت فقیه می‌ پردازند!

به گزارش دیدبان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با جمعی از اعضای شرکت کننده در طرح صافات چمران، ضمن تبریک فرا رسیدن دهه کرامت، نعمت های خداوند را یاد آور شد و خاطر نشان کرد: وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) و ولایت اهل بیت (ع) از بزرگترین نعمات الهی است و این نعمت عظیم، شاخه های متعددی دارد که حتی بیان فهرست آن‌ها به چندین جلسه نیاز دارد؛ اما اجمالا یکی از شاخه های کوچک آن، نعمت وجود حضرت امام خمینی(ره) است که تحولی شگرف در جهان اسلام، بلکه در جامعه بشری به وجود آورد.

ایشان با بیان این که باید سال ها بگذرد تا بتوان قدر این نعمت عظیم الهی را فهمید و برکت این نعمت را در همه ابعاد دریافت، خاطر نشان کرد:وقتی امروز حرکت های صورت گرفته در کشورهای اسلامی را می بینیم، متوجه می شویم که خداوند متعال با نعمت ولایت امام خمینی(ره) یعنی ولایت فقیه، چه منتی بر سر ما گذاشته است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این که هر نعمتی به حکم عقل و شرع، اقتضای شکرگزاری را دارد، ادامه داد: هر چه این نعمت عظیم تر باشد، شکرگزاری بیشتر و وظایف سنگین تری را نیز به همراه دارد؛ لذا باید در عین شکر نعمت وجود ولایت فقیه در کشور، در حد توان به انجام وظایفمان در این رابطه بپردازیم.

علامه مصباح یزدی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، دنیا را محل ابتلا به فتنه ها و آزمایش های الهی دانست و خاطر نشان کرد: دنیا محل خوش گذرانی و ماندن نیست و حتی اگر خوشی نیز در این دنیا وجود دارد، برای این است که شرایط امتحان الهی فراهم شود. چرا که دنیا تنها محل سفر و محل پر کردن ورقه امتحانی است و تمام عمر انسان در دنیا نسبت به حیات جاودانی وی، به نسبت یک چشم به هم زدن هم نیست.

ایشان در ادامه با اشاره به برقراری نظام جمهوری اسلامی اظهار داشت: برقراری نظام اسلامی به معنای نفی هرگونه انحراف و گناه در جامعه نیست، چرا که در سایه نظام اسلامی و ولایت اولیای خداوند، زمینه ای برای رشد معنوی انسان ها فراهم می شود؛ اما لزوما چنین نیست که همه انسان ها، راه صحیح را برگزینند، بلکه انسان ها مختارند و می توانند با اختیار خود، مسیر شقاوت را انتخاب کنند، و تنها ثمره وجود حکومت اسلامی، ایجاد زمینه بیشتر و بهتر برای رشد و هدایت افرادی است که می خواهند راه صحیح را بر گزینند.

عضو خبرگان رهبری با بی‌جا دانستن این توقع که در نظام اسلامی گناه و انحرافی صورت نگیرد، خاطر نشان کرد: مگر در زمان حکومت امیر المومنین(ع) که بهترین حکومت عادلانه از ابتدای خلقت تا کنون بوده است، هیچ فساد و گناهی صورت نمی گرفته است؟ تخلف، گناه، قتل، زنا و دزدی در آن زمان هم واقع شده است، اما در حکومت ایشان زمینه برای رشد انسانیت فراهم شد.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم ادامه داد: اتفاقا هر چه نعمت بیشتر باشد، سختی ها و بلا ها نیز بیشتر خواهد شد تا زمینه امتحان الهی فراهم باشد. لذا به فرمایش قرآن کریم، خداوند متعال در مقابل هر پیامبر و راه حقی، شیاطین متعددی از انس و جن قرار داده تا زمینه امتحان و رشد انسان‌ها فراهم باشد؛ وگرنه خداوند متعال می توانست همگان را هدایت کرده و در صراط مستقیم قرار دهد، همان گونه که فرشتگان هیچ تخلفی در برابر اوامر الهی ندارند؛ اما خداوند بشر را با اختیار آفرید تا خودش بتواند راه صحیح یا غیر صحیح را انتخاب کند.

ایشان با اشاره به این که هدایت الهی توسط عقل و وحی صورت می گیرد، اظهار داشت: اما وحی نبوت، تنها مخصوص پیامبران است و آن‎ها معارف وحیانی را به جانشینانشان و ائمه اطهار (ع) منتقل می‎کنند و سپس به واسطه انسان‎های مؤمن و امانت دار این وحی و هدایت الهی به ما منتقل می شود.

آیت‎الله مصباح یزدی با اشاره به این که نیمی از احکام اسلامی را وظایف اجتماعی تشکیل می دهد، ادامه داد: علمای متعددی وظایف فردی و احکام اسلامی را به ما تعلیم دادند، اما بدون شک، نیمی از احکام فراموش شده اسلام که احکام اجتماعی است را امام راحل (ره) احیا کرد، و به ما آموخت که همان گونه که نماز واجب است، مشارکت در امور اجتماعی و سیاسی نیز واجب است.

ایشان با بیان این که واقعا جای شگفتی دارد که وجود یک انسان مانند امام (ره) تا چه میزان می تواند مایه برکت باشد، خاطر نشان کرد: اراده الهی این است که هدایت انبیاء توسط خود مردم به سایرین نیز منتقل شود و لذا ما نیز باید امانت دار باشیم و اولا خوب اسلام را شناخته و سپس به دیگران منتقل کنیم.

استاد تفسیر قرآن کریم، متصدیان انتقال دین الهی به مردم را روحانیت دانست که در خط مقدم جبهه اند و خاطر نشان کرد: البته امروز زمینه تبلیغ فراهم شده است و وضع امروز، قابل قیاس با گذشته نیست، زیرا زمانی بود که معلم مسلمانی وجود نداشت که بتواند به دانش آموزان، قرآن تعلیم دهد؛ اما امروز بچه های حافظ قرآن کریم در روستاها نیز حضور دارند؛ و در واقع این فراهم شدن زمینه برای تبلیغ و انتقال فرهنگ دینی، به برکت انقلاب است و البته این مسأله، وظیفه ما را سنگین تر می کند و باید با تمام توان از این ظرفیت استفاده کنیم.

ایشان با اشاره به این که دایره احکام و معارف اسلامی بسیار گسترده است، اظهار داشت: امروزه فقهای بزرگوار، بعد از ده ها سال کار و تتبع در فقه و اصول، فتوا می دهند؛ این در حالی است که فقه و اصول تنها یک رشته از رشته های معارف اسلامی است، و وقتی در یک رشته از آن، چنین زحمات و وقت زیادی باید مصرف شود، طبیعتا در زمینه های دیگر نیز باید چنین تلاشی صورت گیرد.

عضو خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: مسائلی بنیادی وجود دارد که مورد هجمه دشمنان اسلام قرار گرفته است، و دشمنان دائما در حال شبهه پراکنی در مسائل اصلی و بنیادی دین مانند اصل وجود خدا، وحی، عصمت انبیاء و ائمه، معجزه، ابدیت دین و ... هستند و صدها سایت و رسانه دائما کار می کنند؛ و با این وضع آیا ما نباید در این راستا کاری انجام دهیم؟

ایشان با تأکیر بر این که دوست و دشمن اذعان دارند که عمود خیمه اسلام در این زمان ولایت فقیه است، ادامه داد: متأسفانه برخی از سر جهل یا عناد، علنا بر علیه این اصلی‌ترین مسأله انقلاب یعنی ولایت فقیه، کار می کنند و در صدد تضعیف آن هستند ؛ آن هم قربه الی الله!

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم با اشاره به طرح ولایت و ثمرات آن اظهار داشت: دوره طرح ولایت و شش کتاب آن، حاصل تلاش ها و فعالیت های ده ها نفر در طول ده ها سال است که از افکار علامه طباطبائی، شهید مطهری، و حضرت امام(ره) در آن‌ها استفاده شده است و به تبیین مبانی اندیشه اسلامی پرداخته است.

ایشان با اشاره به ضروری بودن شناخت مبانی اندیشه اسلامی اظهار داشت: کسانی که این دوره ها را گذرانده اند، بارها بیان کرده اند که زندگی شان را متحول کرده است و در بینش آن ها تأثیر عمیقی گذاشته است؛ لذا وجود این دوره و کتاب های تألیف شده آن نیز نوعی نعمت الهی است که می توان از آن بهره جست.

گفتنی است این مراسم دوشنبه دهم شهریور ماه سال جاری در سالن همایش های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن