دیدبان

علت تکرار وعده بی‌نتیجه احیای سازمان مدیریت چیست؟

علت تکرار وعده بی‌نتیجه احیای سازمان مدیریت چیست؟

به گزارش دیدبان به نقل از مشرق، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت نهم به محاق رفت و جایگاهش در حد معاونت‌های استانداران کاهش یافت؛ که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان خصوصا تیم اقتصادی دولت فعلی، یکی از دلایل مشکلات اقتصادی کشور، انحلال این سازمان بود.

در همین راستا، احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از تعهدات روحانی در زمان رقابت‌های انتخاباتی بود. پس از پیروزی حسن روحانی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری و با توجه به وعده احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، بسیاری از کارشناسان اقتصادی به انتظار عمل به وعده رئیس جمهور بودند.

ابتدای تشکیل کابینه، افراد زیادی برای تصدی پست سازمان مدیریتی که حالا به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی تغییر کرده، مطرح شده بودند. از آن جمله مسعود روغنی زنجانی، محمدباقر نوبخت، محمد ستاری‌فر و حتی مسعود نیلی و بسیاری دیگر را می‌توان نام برد.

در نهایت نوبخت به این معاونت رفت و در استان‌ها نیز اتفاق ویژه‌ای از این جهت مشاهده نشد. به اعتقاد برخی نوبخت وظیفه احیای سازمان را برعهده گرفته بود.

در طول یک سال گذشته، مسئولان دولتی به ویژه نوبخت بارها وعده احیای این سازمان را داده اند، اما این وعده تاکنون محقق نشده است.

با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور ایران، وی در نخستین نشست خبری خود نیز اعلام کرد که سازمان را احیا می‌کند.

محمدباقر نوبخت نیز 26 مرداد ماه 92، اظهار داشت: تشکیل سازمان مدیریت از اولویت‌های در نظر گرفته شده است و در 100 روز پس از تشکیل دولت تدبیر و امید اجرایی می‌شود.

 

دولتمردان همچنان درباره احیای سازمان مدیریت وعده می دهند


اما آن وعده 100 روزه محقق نشد و مسئولان دولتی در طی یک سال اخیر چند بار دیگر وعده احیای سازمان مدیریت را مطرح کردند. اواخر خردادماه امسال هم نوبخت اعلام کرد که سازمان مدیریت در تیرماه احیا می شود، که آن وعده هم محقق نشد.

دولتمردان همچنان درباره احیای سازمان مدیریت وعده می دهند


روز دوشنبه بار دیگر نوبخت وعده احیای سازمان مدیریت را مطرح کرد و با اعلام اینکه تا یک ماه آینده سازمان برنامه و بودجه احیا می‌شود، گفت: در این مورد سناریوهای مختلفی مطرح است که در حال دریافت و بررسی نظر کارشناسان هستیم. در حال حاضر سازمان با مشکلی روبه‌رو نیست و با ایجاد 2 معاونت در ریاست جمهوری کارهای لازم انجام می‌شود، بنابراین اینکه برخی می‌گویند دولت موضوع احیای سازمان مدیریت را فراموش کرده درست نیست.

وی خاطرنشان کرد: برای هویت‌بخشی به سازمان مدیریت سناریوهای متفاوتی مطرح است از جمله اینکه به صورت سازمان مدیریت احیا شود و یا سازمان برنامه و بودجه و یا اینکه به عنوان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ادامه فعالیت دهد و یا وضع دیگری داشته باشد که تا یک ماه آینده برای انتخاب یکی از این حالت‌ها به جمع‌بندی خواهیم رسید.

در مجموع با عدم تحقق وعده دولت یازدهم در احیای سازمان مدیریت این سوال پیش می‌آید که آیا انتقادات سالیان گذشته اعضای دولت فعلی نسبت به اقدام دولت نهم در انحلال سازمان مدیریت ، انتقادات کارشناسی شده بوده یا بیشتر جنبه سیاسی داشته است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن