دیدبان
آشنایی با سران رژیم صهیونیستی/6

زیپی لیونی؛ بد کاره ای در عالم سیاست

زیپی لیونی؛ بد کاره ای در عالم سیاست

دیدبان: استفاده از زنان به عنوان یک ابزار جاسوسی و عملیات روانی از جمله برنامه های سابقه دار از سوی یهودیان و خصوصا صهیونیست هاست. این روش به حدی در میان سرویس های جاسوسی غربی و اسرائیلی رایج است که برخی از زنان در کنار مواد مخدر به عنوان دو ابزار جاسوسی متداول در غرب و دو ابزار جدی کار موساد برای جاسوسی سخن به میان می آورند.[1]

یکی از مشهورترین عملیات های جاسوسی که موساد در آن از شیوه استفاده ابزاری از زنان استفاده کرده است دستگیری مردخای وانونو یا همان جان کراسمن (Mordechai Vanunu also known as John Crossman) دانشمند و فعال هسته‌ای اسرائیلی است که اسناد فعالیت نظامی هسته‌ای اسرائیل را به انگلیس برده و منتشر کرده بود. وانونو از جمله اهداف موساد بود که به دنبال ربودن او از اروپا و بردن وی به فلسطین اشغالی بودند و او را از طریق رابطه ای از همین سنخ به رم کشیدند و دستگیر کردند. جاسوس موساد مشهور به چریل بن‌توف Cheryl Ben Tov که نام اصلی او چریل هانین Cheryl Hanin) ) بوده است و با نام مستعار سیندی به وانونو نزدیک شد و او را به تله ای که موساد برای او در رم تهیه کرده بود کشید تا او را بیهوش نموده و بربایند و به اسرائیل برده و در آنجا با وی برخورد شود. [2]

جان کراسمن دانشمند هسته ای اسرائیلی که در دام پهن شده توسط صهیونیست ها گرفتار شد

به طور معمول زنانی که به واسطه بی آبرویی و بی عفتی مورد توجه قرار می گیرند، نمی توانند در مشاغل سیاسی رشد چندانی بکنند و به مکانت بالایی دست یابند؛ اما یک استثنای ویژه وجود دارد: تزیپی لیونی

تزیپی لیونی قائم مقام نخست وزیر رژیم صهیونیستی از این مساله مستثنی شده است و توانسته است با این سابقه ننگ آور به جایگاه  بالایی در میان صهیونیست ها دست یابد. این در حالی است که خود او صراحتا به بسیاری از این اعمال شرم آورد در سابقه خود تصریح کرده است.[3]

لیونی کیست؟

تزیپوراه مالکاه (Tziporah Malkah) معروف به تزیپی لیونی (Tzipi Livni) در 8 جولای 1958 در تل آویو در سرزمین‌های اشغالی متولد شد. او فرزند ایتان لیونی مهاجر یهودی لهستانی و سارا روزنبرگ بوده است که هر دو عضو گروهک تروریستی ایرگون بوده‌اند. ایرگون گروهکی تروریستی و شبه نظامی برای سرکوب فلسطینیان در طول دوره اشغال فلسطین به دست انگلیسی‌ها بین سالهای 1917-1948 بوده است.

زیپی لیونی دختر کسی است که بر روی سنگ قبرش (پدر زیپی لیونی) نقشه ساختگی اسرائیل (نیل تا فرات) را نقش کرده است.[4]

لیونی از زمان نامعلومی تا سال 1996 رسما در موساد فعالیت می‌کرده است. ماهیت فعالیت‌های او در موساد البته در ادامه این متن مورد توجه قرار خواهد گرفت. اما از سال 1996 او به عرصه سیاست وارد شد. ابتدا تلاش کرد که در فهرست حزب لیکود در انتخابات سال 96 قرار گیرد که موفق نبود. اما در سال 1999 از سوی حزب لیکود به عضویت کنیست اسرائیل درآمد. در سال 2001 به وزارت همکاری های منطقه ای منصوب شد. و از آن به بعد در کابینه اسرائیل پست های متعددی مانند وزارت جذب مهاجران و وزارت کشاورزی و توسعه روستایی و ... را داشته است. او در سال 2005 به تبعیت از شارون از حزب لیکود جدا شده و به حزب کادیما پیوست. او در سال 2006 به پست جانشینی نخست وزیری اسرائیل که یکی از مهمترین پست های اجرایی رژیم صهیونیستی است رسید. همچنین او از سال 2006 تا 2009 وزیر خارجه اسرائیل بوده است و در حال حاضر نیز وزیر دادگستری اسرائیل است.

لیونی و همسرش تافتالی اشپیتزر

وی همسر یک مدیر اقتصادی اسرائیلی به نام «نافتالی اشپیتزر» است و از او دو فرزند به نام‌های «اومری» و «یوآل» دارد. لیونی دانش‌آموخته رشته حقوق تجارت از دانشگاه برایلان(اسرائیل) است و به مدت ۱۰ سال به شغل وکالت در کشور اسرائیل اشتغال داشته است. او به زبان های فرانسه و انگلیسی نیز تسلط کامل دارد.

لیونی قبل از آغاز فعالیت‌های سیاسی، همچنین از اعضای بخش عملیات ویژه سازمان اطلاعات و وظایف ویژه (موساد) بود.

مسئولیت های لیونی در رژیم صهیونیستی

زیپی لیونی در سال ۱۹۹۹ عضو کنیست پارلمان رژیم‌ اسرائیل شد و برای نخستین بار در مارس سال ۲۰۰۱ وزیر “همکاری منطقه‌ای” شد و در سال ۲۰۰۳ توانست دومین پست وزارتی خود را بدست بیاورد. ‏لیونی در سال ۲۰۰۵ و در زمان نخست‌وزیری “آریل شارون” و پس از کناره‌گیری “بنیامین نتنیاهو” وزارت امورخارجه، دومین وزیر خارجه زن در اسرائیل شد. وی در همین سال در تاسیس حزب “کادیما” در کنار شارون و “ایهود اولمرت” نخست‌وزیر بود.[5]

در ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۸ به رهبری حزب کادیما انتخاب شد پس از آن شایع شد که به عنوان نخست وزیر اسرائیل انتخاب خواهد شد اما بخت با او یار نبود و رهبری حزب را نیز از دست داد.[6]

پس از کناره‌گیری ایهود اولمرت از مقام نخست وزیری رژیم اسرائیل در پی رسوایی‌های مالی سیاسی، رقابت میان لیونی که در آن زمان وزیر خارجه این رژیم بود و شائول موفاز، وزیر حمل و نقل این رژیم برای ریاست بر حزب کادیما شدت گرفت.

در 12 دسامبر 2009 وقتی قرار بود که لیونی به سفری به انگلستان برود یک حکم بازداشت به علت جنایت علیه بشریت و کودکان در غزه علیه او صادر شد که البته لیونی سفر خویش را کنسل کرد و حکم نیز در 14 دسامبر باطل گردید.[7]

لیونی در زمان معاونت نخست‌وزیر اسرائیل، ریاست هیئت اسرائیلی در مذاکرات صلح با فلسطینیان را نیز به عهده داشت.

لیونی دومین زن در تاریخ اسرائیل است که تاکنون توانسته مقام وزیر خارجه را پس از گلدا مایر که اولین نخست‌وزیر زن اسرائیل بود، کسب کند.

او در سال 2012 از حزب کادیما نیز خارج شد و به تشکیل یک حزب جدید با نام هاتنواه به معنی حرکت دست زد: Hatnuah The Movement

جاسوس موساد

لیونی فعالیت خود را به عنوان یک عامل ممتاز موساد در پاریس آغاز کرد. وی در اوایل دهه 80 میلادی، بخشی از "گروه پوششی" در پاریس بود. در آن زمان، پاریس کانون مبارزه عوامل موساد با فلسطینیان و افرادی که به صدام در دستیابی به فناوری هسته‌ای یاری می‌رسانیدند، بود.

لیونی از اعضای بخش ویژه موساد بوده است

لیونی در مصاحبه‌ای از فشارهای ناشی از کار کردن به عنوان یک عامل مخفی موساد و نقشش در مأموریتی مخفی در طول جنگ با لبنان گفته است. او حتی نمی‌توانسته به اعضای خانواده‌اش بگوید که یک جاسوس است. وی می‌گوید که کار کردن برای موساد مانند "زندگی همزمان در دو دنیای متفاوت" بود. از یک سو، بسیار به فعالیت‌هایی که انجام می‌دادم افتخار می‌کردم و احساس می‌کردم دارم به امنیت اسرائیل کمک می‌کنم. از سوی دیگر، باید دهانم را بسته نگه می‌داشتم و در این باره کلمه‌ای حرف نمی‌زدم.". او به گفته خودش، حاضر بود در راه کشورش دست به قتل بزند. به گفته لیونی، "کشتار و ترور، با اینکه اقدامی قانونی نیست، اگر در راه کشورتان باشد، کاملاً مشروع است."[8]

لیونی در دهه هشتاد میلادی نیز عامل موساد در اروپا بود و با اسم رمز "اسپارو" (گنجشک)، با استفاده از روابط جنسی، اطلاعات درخواستی موساد را از شخصیت‌ها و سیاست‌مداران اروپایی جمع‌آوری می‌کرد.

جاسوس تمام عیار

آن گونه که یکی از ماموران سابق اطلاعاتی رژیم اسراییل عنوان کرده، لیونی در سن ۲۲ سالگی و بعد از آنکه دوره خدمت سربازی خود را به اتمام رساند به استخدام موساد درآمد. لیونی در سال ۱۹۸۰ به موساد پیوست؛ در آن زمان این سرویس جاسوسی سرگرم شناسایی و ترور مبارزان فلسطینی بود.

تاکنون موساد جزئیات زیادی درباره لیونی منتشر نکرده است اما یافته هایی که روزنامه تایمز اقدام به انتشار آنها کرده نشان می دهد که تزیپی لیونی زمانی که به عنوان یک عامل جاسوسی در اروپا خدمت می کرده خطرات زیادی را به جان خریده است.

به گفته «افراهیم هالوی» رئیس سابق موساد، لیونی در یک واحد ویژه خدمت می کرد. او یک مامور قابل اعتماد بود که تمامی ویژگی های یک مامور ایده آل را داشت. هالوی به دلایل امنیتی از بیان جزئیات درباره واحد تخصصی که لیونی از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۴ در آن خدمت می کرد خودداری کرد. او در اداره حقوقی موساد استخدام شده و بعد از مدتی به پاریس اعزام شد. در آنجا لقب ”خوشگل موساد” را به او داده بودند.

لیونی پس از آنکه موساد را ترک کرد مشغول تحصیل در رشته حقوق شد و این کار را تا اواخر دهه ۱۹۹۰ یعنی زمانی که وارد دنیای سیاست شد ادامه داد.

مصاحبه ای که 14 سال منتشر نشد

هنگامی که لیونی ماموریت خود را در پاریس پایان یافته دید، با روزنامه ساندی تایمز مصاحبه ای کرد که این مصاحبه تا 14 سال اجازه انتشار نیافت. لیونی در مصاحبه ای در سال 1985 شرکت کرد و در آن مسائلی را گفت که بعدها در زندگی صهیونیستی او آن موارد به عینه دیده شد. در این مصاحبه که در سال 2008 منتشر شد لیونی به فعالیت خود در موساد اعتراف کرده و گفت حاضر است برای کشورش دست به روابط جنسی با دیگران بزند!

او در این مصاحبه گفت: « جوان و زیبا بودم و مردان زیادی از دیپلمات‌های مختلف و نیر فرانسوی‌‌ها دوست داشتند به من نزدیک شوند تا جایی که به خوشگل موساد معروف شده بودم».

لیونی در این مصاحبه که یدیعوت آحارنوت هم آن را منتشر کرد درباره جاذبه‌های جنسی می‌گوید:« حاضرم برای کشورم حتی از رابطه جنسی هم استفاده کنم اما تاکنون این کار از من خواسته نشد».

تزیپتی لیونی ضمن اعلام این که هیچ چیز شرم‌آوری در رابطه جنسی نیست که با کمک آن بتوان اطلاعات به نفع کشور اسرائیل را بدست آورد تایید می‌کند که ارتباط جنسی بخشی از کار در موساد است.

لیونی که در آن زمان ۲۲ ساله بوده می‌گوید بخاطر حفظ اطلاعات، زندگی شخصی او هم تحت تاثیر قرار گرفته و قادر نبوده با کسی ارتباط عاطفی برقرار کند و در تنهایی شدیدی زندگی می‌کرده است. وی می‌گوید حتی پدرم از کار من خبر نداشت و وقتی در فرانسه به دیدن من آمد متعجب بود که چرا من بدون اینکه کاری داشته باشم وقتم را در این کشور تلف می‌کنم؟

وی که در جوخه ترور مشغول به فعالیت بود، در ادامه اعتراف می‌کند: حاضر بودم هر کسی را بکشم یا ترور کنم. اگرچه این کارها همه‌اش(!) قانونی نیست، اما اگر در راه کشورت باشد اشکالی ندارد.

لیونی در پاسخ به این سوال که آیا در جریان کار خود با کسی رابطه جنسی داشته یا نه می‌گوید: اگر منظورتان اینست که آیا تاکنون از من خواسته شده است به خاطر کشورم با کسی بخوابم، خیر، تاکنون از من خواسته نشده است، اما اگر از من خواسته شود نمی‌دانم چه جوابی خواهم داد! (احتمالا: به خاطر کشورم بله!)[9]

البته لیونی که این پیش زمینه را برای خود ایجاد کرد، بعدها نشان داد به خاطر منافع رژیم صهیونیستی حاضر است هر کاری بکند! از همجنس بازی گرفته تا ارتباط نامشروع با سران برخی کشورها!

لیونی؛ یک همجنس باز

پیروزی لیونی در انتخابات حزب کادیما شایعات و برخی حرف‌ها را دوباره بر سر زبان‌ها انداخت. از جمله این حرف‌ و حدیث‌ها می‌توان به آنچه “گلن کاسلر” روزنامه‌نگار آمریکایی در کتاب خود ذکر کرده است، اشاره کرد . پایگاه خبری “ایلاف”  نوشت: که “گلن کاسلر” در کتاب خود از “هم‌جنس‌باز” بودن لیونی پرده برداشته بود.

رابطه لیونی و رایس برای بسیار مشکوک بود

بر اساس این گزارش، خبرنگار مذکور آمریکایی در این کتاب می‌نویسد، زیپی لیونی با دوست‌دختر خود که “ریندی بین” نام داشت معاشرت جنسی داشته است.[10]

لیونی هم از حامیان سرسخت همجنس‌بازان در اسرائیل بوده و هم متهم به همجنس‌بازی و داشتن ارتباط جنسی با سیاستمداران زن است. مهم‌ترین این اتهامات علاوه بر مورد مذکور فوق، ارتباط لیونی با کاندولیزا رایس وزیر خارجه پیشین آمریکاست. براساس اخبار منتشر شده، وزیر پیشین آموزش کابینه رژیم صهیونیستی و عضو کنست (مجلس) این رژیم "لیمور لیونات"، لیونی را به داشتن رابطه با رایس و علاقه این دو مقام سیاسی به یکدیگر متهم کرد.[11]

لیمور لیونات (نماینده کنست): لیونی یک همجنس‌باز است و با رایس روابط عاشقانه دارد

از سوی دیگر کاندولیزا رایس نیز هیچ گاه وجود چنین رابطه ای با لیونی را تکذیب نکرد و حتی اعتراف کرد که همجنس باز است و برای شریک جنسی اش نیز یک آپارتمان در نیویورک خریده است.

رایس نیز هیچ‌گاه وجود چنین رابطه‌ای را نه‌تنها تکذیب نکرد، بلکه تصریح کرد که یک همجنس‌باز است و برای شریک جنسی خود نیز یک آپارتمان در نیویورک تهیه کرده است.

بدکاره ای در دنیای سیاست

روابط نامشروع با هدف تامین منافع اسرائیل در پرونده شرم آور زندگی تزیپی لیونی به کرات دیده می شود. روابط نامشروع متعدد لیونی در راستای اهداف رژیم صهیونیستی به حدی بود که وی با عنوان دیپلمات روابط جنسی (Sex diplomat) مشهور شده است.[12]

بی شرمی لیونی در بحث های مربوط به ارتباطات نامشروع به حدی است که خود وی بارها و بارها بر وجود این روابط تاکید کرده است. لیونی در مقاطع مختلف و مصاحبه های گوناگون مهر تاییدی بر روابط نامشروع جنسی خود با سران دیگر کشورها زده است.

لیونی به صراحت عنوان کرده که هنگام فعالیت در موساد چندین عملیات ویژه از جمله برقراری روابط جنسی با شخصیت های مهم برای باج خواهی از آنها داشته است. او عنوان می کند هنگام جاسوسی‌ برای سازمان جاسوسی این رژیم ( موساد ) مرتکب قتل شده و برای فریب شخصیت های خارجی با آنها روابط جنسی برقرار کرده بود.[13]

برای نمونه به برخی اعترافات خود لیونی در این موضوع اشاره می کنیم:

رابطه با چندتن از شخصیت های فلسطینی

لیونی به صراحت اعتراف کرده است که با صائب عریقات و یاسر عبد ربه از مذاکره کنندگان فلسطینی ارتباط نامشروع برقرار کرده است.

لیونی که مدتی به عنوان مذاکره کننده ارشد رژیم صهیونیستی با مذاکره کنندگان سازشکار فلسطینی به مذاکره پرداخته بود، اعتراف کرده است با دو تن از اعراب فلسطینی مذاکره کننده، یعنی «صائب عریقات» مذاکره کننده ارشد فلسطینی و «یاسر عبد ربه» دبیر کمیته اجرایی جنبش آزادیبخش فلسطین ارتباط برقرار کرده است. البته این مساله تاکنون مورد تائید و یا تکذیب مقام‌های عرب قرار نگرفته است.[14]

لیونی کنار صائب عریقات؛ سازشکار خائن فلسطینی

البته این ادعای لیونی مبنی بر اینکه اتاقی که وی با این دو در آن رابطه جنسی برقرار کرده، ‌مجهز به دوربین مدار بسته بوده و جزئیات تصاویر ضبط شده است،[15] کافی بود تا مذاکره کنندگان سازشکار فلسطینی جرأت تکذیب به خود راه ندهند.

این تنها یکی از اقدامات این دیپلمات روابط جنسی با یکی از دشمنان خود بوده است که نشان از خیانت این دو سازشکار فلسطینی نیز دارد. نکته قابل ذکر دیگر در این ماجرا آن است که او در زمانی اقدام به این رابطه جنسی حداقل با این دو مقام عرب کرده است که تشکیل خانواده داده و دو فرزند نیز دارد.

یاسر عبد ربه سازشکار خائن فلسطینی که لیونی ادعا کرد

با او رابطه نامشروع برقرار کرده است؛  یاسر عبد ربه هیچ گاه این ادعا را تکذیب نکرد

لیونی و سران عرب

لیونی چندین بار ادعا کرد که با برخی از سران عرب رابطه بر قرار کرده و اگر آنها به منافع رژیم صهیونیستی توجه نکنند، فیلم مربوط به این رفتار نامشروع را در یوتیوب منتشر خواهد کرد. لیونی این بار اما نام طرف های مقابل خود را به مانند دو سازشکار خائن فلسطینی فاش نکرد!

گفته می شود که لیونی با شماری از مسئولان عرب و در صدر آنها حمد بن خلیفه آل ثانی امیر و حمد بن جاسم نخست وزیر قطر روابط بسیار نزدیک دارد. خود لیونی روابط خود با این دو مقام قطری را نمونه ای از بهترین موفقیت هایش در دوران تصدی مسئولیت در رژیم صهیونیستی می داند .

پرستوی سنگدل، روابط بسیار گرمی با خاندان آل ثانی داشته است

بسیاری از سیاستمداران عرب از روابط نزدیک امیر قطر با رژیم صهیونیستی به هنگام تصدی​گری سمت وزارت خارجه توسط لیونی ابراز تعجب می کردند، اما به علل حقیقی آن در دوران لیونی پی نبرده بودند.

روابط قطر با رژیم صهیونیستی در آن هنگام دارای عالی ترین هماهنگی و همکاری سیاسی و امنیتی  بود.

لیونی و تحت تعقیب بودن؛ از ترور تا روابط جنسی

تزیپی لیونی در مصاحبه با مجله تایمز به صراحت بیان داشته است که او در موارد متعددی برای کشاندن سران عرب و حتی علمای کشورهایی که با اسرائیل رابطه دارند به مسائل جنسی تلاش کرده است و در ترور برخی از فعالان فلسطینی نیز دست داشته است و برای این کارها بارها و بارها در کشورهای اروپایی مختلف به دادگاه احضار شده است اما به مدد لابی صهیونیستی توانسته است از این پی‌گیری‌های قضایی بگریزد.[16]

لیونی درباره قتل و روابط نامشروع جنسی می گوید چنین کارهایی در دیانت یهود مشروع است .

وزیر سابق امورخارجه رژیم صهیونیستی اذعان کرده است، قتل شماری از فلسطینیان و دانشمندان عرب از مهم ترین عملیات وی در دوران حضورش در موساد بود.[17]

البته باید اشاره کرد که لیونی هنوز هم در برخی از کشورهای اروپایی با نام‌های مختلفی به خاطر جرائمی مانند قتل و باج خواهی تحت تعقیب است ولی به مدد لابی های صهیونیسی تا کنون برای او مشکل خاصی بوجود نیامده است.

شرم آورتر از همه این مسائل آن است که با تلاش لابی صهیونیستی و در جهت ایجاد محبوبیت هر چه بیشتر برای این زن بدکاره، نیوزویک در سال 2001 او را جزو برترین زنان دنیا که باعث رشد عالم و حرکت رو به جلو شده‌اند قرار داد.[18]

لیونی و سختگیری شریعت یهود برای زنان

مذهب یهود(کلیمی) درباره زنان چندان دموکرات نیست. از این رو نسبت به هرگونه عمل زنان بسیار سختگیر است. اما با این حال خاخام های اسرائیلی بسیاری از عمل زنان را در راستای منافع اسرائیل بدون اشکال دانسته اند از جمله خاخام، آری شفات از مهم‌ترین خاخام‌های یهودی، تن فروشی زنان اسرائیلی را در برابر دشمنان برای دریافت اطلاعات مهم مجاز دانست و آن را به منابع دینی یهودیان مرتبط کرد!![19]

لیونی در حالی به این جنایات جنسی خود اعتراف  کرد که یکی از سرشناس‌ترین خاخام های رژیم صهیونیستی از برقراری روابط جنسی زنان صهیونیست با دشمنان تل آویو برای دریافت اطلاعات پرده برداشت و آن را مباح دانست و گفت، شریعت یهودیت به زنان اجازه می دهد با دشمن برای دریافت اطلاعات مهم روابط جنسی برقرار کند.

لیونی نیز در توجیه اقدامات جنسی خود مدعی شده که از خاخام‌ها برای برقراری رابطه جنسی در صورت خدمت به اسرائیل و گرفتن اطلاعات مهم از دشمن اجازه گرفته است! وزیرسابق امور خارجه رژیم صهیونیستی گفته است، برای منافع رژیم صهیونیستی روابط جنسی برقرار کرده است و اگر باردیگر لازم باشد، این کار را دوباره خواهد کرد .[20]

با این حال از نظر بسیاری دیگر از خاخام ها زیپی لیونی را باید سنگسار کرد.[21]

 


[1] - http://www.asriran.com/fa/news/17974

[2]- http://www.goodreads.com/book/show/664000.The_Woman_from_Mossad

http://www.goodreads.com/book/show/664000.The_Woman_from_Mossad[3] 

[4] -http://emroozofarda.ir/?p=1327

[5] - http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/TLivni.html

[6]- http://emroozofarda.ir/?p=1327

[7] -http://www.theguardian.com/world/2009/dec/14/tzipi-livni-israel-gaza-arrest

[8] --http://www.theguardian.com/world/2009/dec/14/tzipi-livni-israel-gaza-arrest

[9] - http://emroozofarda.ir/?p=1327

[10] - همان

[11] http://edition.presstv.ir/detail/34323/

[12] - http://www.albawaba.com/editorchoice/tzipi-livni-sex-israel-arab-531667

[13]/1890/ http://www.irinn.ir/news/

[14] - http://alainonline.net/news_details.php?sid=10015

[15] - http://alwatan.kuwait.tt/ArticleDetails.aspx?Id=232851

[16]/2012/11/03/ http://www.burnews.com/news/

[17]1890/ http://www.irinn.ir/news/

[18] - Jerusalem Post. 8 March 2011. Retrieved 8 March 2011

[19] - http://emroozofarda.ir/?p=1327

[20] - http://www.irinn.ir/news/1890

[21] - http://emroozofarda.ir/?p=1327

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن