دیدبان
با گذشت بیش از پنجاه روز از جنگ اسرائیل علیه مردم غزه

عاقبت جنگ غزه به کجا ختم خواهد شد؟

عاقبت جنگ غزه به کجا ختم خواهد شد؟

دیدبان: جنگ کنونی غزه پس از گذشت 2 سال و نیم از جنگ 8 روزه - که آخرین جنگ بین غزه و رژیم صهیونیست بود- دوباره به وقوع پیوست. اما در جنگ کنونی حضور رژیم صهیونیستی به نحوی دیگر است. این جنگ به صورت نظامی آن از 17 تیرماه سال جاری آغاز شد اما جنبه های اقتصادی و اجتماعی آن که انگیزه اسرائیل برای آغاز جنگ بود از ماه ها بلکه سال ها پیش آغاز شده بود.

رژیم صهیونیستی پس از جنگ های 33 روزه، 22 روزه و 8 روزه که با حزب الله لبنان و نیروهای مقاومت در فلسطین داشته است به این نتیجه رسید که توانایی مقابله نظامی با نیروهای مقاومت فلسطین  و همچنین حزب الله لبنان را ندارد از همین رو راه حل جدیدی را در پیش گرفت. رژیم صهیونیستی از رویکرد قبلی خود یعنی اشغال نظامی فلسطین بازگشت و در پی اشغال دو مرحله ای فلسطین برآمد. به این نحوه که ابتدا اداره فلسطین را از دست گروه های مقاومت خارج کند و به تشکیلات خودگردان که ماهیتی غیر نظامی دارد بسپارد و بعد از آنکه فلسطین و مردم آن از حالت نظامی خارج شدند بتواند آن را اشغال کند.

رژیم صهیونیستی به همین علت در پی  آن است تا بتواند هر چه زودتر با فلسطینی، غیر نظامی مواجه باشد. این در حالی است که رژیم صهیونیستی خود ماهیتی کاملا نظامی دارد و اکثر اعضای ارتش آن را مردم عادی تشکیل می دهند. پس می توان گفت هرچه مردم فلسطین ماهیت نظامی خود را حفظ کنند به نفع آنها و به ضرر رژیم غاصب صهیونیستی خواهد بود. اهمیت این موضوع برای ساکنان کرانه باختری بیشتر است زیرا تشکیلات خودگردان که ماهیتی غیر نظامی دارد در این منطقه نفوذ دارد و این باعث می شود تا به مرور زمان ساکنان کرانه باختری ماهیت نظامی خود را از دست داده  و این سبب شود رژیم صهیونیستی بتواند به راحتی این منطقه را اشغال کند. اما در مقابل اگر کرانه باختری ماهیت نظامی پیدا کند در واقع می توان گفت تشکیلات خودگران نیز ماهیت نظامی پیدا کرده است در نتیجه حتی اگر نوار غزه نیز به دست این گروه بیافتد برای فلسطین خطری نخواهد داشت.

در جنگ کنونی غزه نیز همانگونه که مشاهده می شود از سال ها پیش رژیم صهیونیستی در راستای تضعیف مردم غزه و به خصوص گروه مقاومت حماس (که در زمان کنونی کنترل غزه را در دست دارد) باریکه غزه را به شدت تحت کنترل و محاصره قرار داده است. مرزهای خاکی و آبی این منطقه توسط رژیم صهیونیستی محاصره شده است و تنها مرز خاکی این منطقه با مصر است که می توانست محل ارتباط این کشور با جهان خارج باشد که آن نیز با فشار های اسرائیل بر دولت مصر بسته بود. مدتی در زمان ریاست جمهوری محمد مرسی بحث باز شدن گذرگاه رفح مطرح شد و امید ارتباط آزاد با جهان خارج به مردم غزه بازگشت اما با کودتایی که در مصر رخ داد دولت مرسی  سرنگون شد و راه ارتباط مردم غزه با خارج بسته ماند. مردم غزه برای ارتباط با جهان خارج و تامین ما یحتاج خود به حفر تونل های زیر زمینی پرداختند. اما پس از سرنگونی حکومت محمد مرسی در مصر با فشار رژیم صهیونیستی حکومت مصر اقدام به تخریب تونل های زیر زمینی مردم غزه نمود. به این ترتیب راه های دیگر ارتباطی مردم غزه نیز بسیار محدود تر شدند. بنا به بر برخی آمار 98% تونل های زیر زمینی توسط حکومت مصر تخریب شدند. رژیم صهیونیستی با انجام اقدامات فوق در پی آن است تا بتواند قدرت حماس را در اداره نوار غزه محدود کند. در این صورت یا وضع زندگی اجتماعی آن قدر وخیم شود تا رژیم اشغالگر قدس بتواند به راحتی این منطقه را اشغال و تصرف نماید و یا اینکه خواست مردمی به آن سو برود که حماس را در این اتفاق مقصر بدانند و در نتیجه خود مردم حماس را کنار زده و اداره نوار غزه را به دست تشکیلات خودگردان بسپارند.

وقتی طرح رژیم صهیونیستی مبنی بر شکست حماس از طریق فشار اقتصادی و اجتماعی نا موفق ماند رژیم صهیونیستی تصور آن را داشت که الان نیروی حماس برای مقاومت با این رژیم به انتها رسیده است و با یک حمله می تواند حماس را ساقط کند. از این رو حملات هوایی رژیم صهیونیستی به این منطقه آغاز شد. رژیم صهیونیستی به دو علت حملات خود را با بمباران هوایی آغاز کرده است:

1. تضعیف مواضع مردم غزه: رژیم صهیونیستی می خواهد در راستای سیاست خود مبنی بر تضعیف مردم غزه با هدف نا کارآمد جلوه دادن حماس با آغاز بمباران هوایی مناطق غزه وضعیت این منطقه را به حالت وضعیت قرمز در آورد تا در وضعیت قرمز حماس تمامی امکانات خود را در این برهه زمانی به کار بندد و به یک گروه بسیار ضعیف تبدیل شود و در این صورت هرکدام از سناریوهای پیشین عمل بود توسط رژیم صهیونیستی اعمال کند یعنی یا اشغال زمینی نوار غزه و یا حاکم شدن تشکیلات خودگردان در منطقه.

2. ساختار ارتش رژیم صهیونیستی: ارتش رژیم صهیونیستی بیشتر یک ارتش مردم نهاد است. یعنی یهودیانی که در فلسطین اشغالی زندگی می کنند علاوه بر زندگی روزمره خود و شغلی که دارند عضو ارتش رژیم صهیونیستی نیز هستند که در مواقع لازم با فراخوان ارتش این  افراد به ارتش می پیوندند و یک حمله آغاز می شود از این رو در صورتی که ارتش رژیم صهیونیستی بخواهد حمله زمینی بلند مدت به منطقه ای داشته باشد کارکنان ادارات آن بیکار می شوند و به این ترتیب نظام اداری و اقتصادی این رژیم تعطیل می شود. از همین رو رژیم صهیونیستی برای مدتی شروع به بمباران هوایی مناطق غزه پرداخت و توان حمله نظامی زمینی به این منطقه را نداشت تا این منطقه و توان مردم آنجا را از بین ببرند و بتوانند به آنجا حمله کنند. در صورتی که از ابتدا حمله زمینی آغاز می شد با توجه به سابقه مبارزاتی این رژیم با نیروهای مقاومت این جنگ بسیار به طول و درازا می کشید و در این صورت کارمندان این رژیم در جنگ می ماندند و کار این رژیم به وخامت می کشید.

در مجموع می توان گفت حملات موشکی رژیم صهیونیستی با هدف تضعیف اقتصادی اجتماعی حماس و یا به شهادت رساندن نیرو های حماس همچنان ادامه دارد تا به این وسیله بتوانند مقاومت مردم غزه را در هم شکنند. به شهادت رساندن فرماندهان ارشد حماس نیز خود نشان دهنده این نقشه برنامه ریزی شده رژیم صهیونیستی برای تضعیف سازمانی حماس است. با توجه به مقاومت حماس در مقابل زیاده خواهی های رژیم صهیونیستی گمان آن می رود که بمباران هوایی رژیم صهیونیستی همچنان ادامه داشته باشد تا مقاومت حماس در مقابل خود را در هم شکند و بتواند از گروه حماس امتیاز بگیرد. اما از سوی دیگر حماس نیز می داند که با توجه به آنکه هدف رژیم صهیونیستی اشغال کامل این سرزمین است از این رو هرگونه عقب نشینی در مقابل رژیم صهیونیستی به معنی پیشروی صهیونیست ها در راستای حذف حماس و فلسطینیان است. از این رو گمان می رود با توجه به اینکه در طی این روزها امنیت مهمانان ناخوانده فلسطین اشغالی توسط گروه های مقاومت سلب شده است و طبق گفته قرآن کریم آنها بر روی حفظ جان خود بسیار حساس هستند وضعیت جنگی در میان ارتش رژیم غاصب صهیونیست و فلسطینیان به زودی تمام خواهد شد. در زمان کنونی نیز رژیم اشغالگر قدس توان ادامه جنگ را ندارد زیرا به صورت مکرر دنبال برقراری آتش بس موقت با بهانه های مختلف است.

نتیجه گیری

رژیم اشغالگر قدس که با هدف تضعیف حماس به نوار غزه حمله ور شده است با توجه به ضربه هایی که از مقاومت خورده است و همچنین در خطر قرار گرفتن امنیتش عرصه را بر خود تنگ دیده است و این باعث شده است در شرایط کنونی نیز که در فلسطین شرایط جنگ قرار دارد ارتش رژیم صهیونیستی دنبال راهی برای آتش بس است و این حاکی از این است که جنگ میان طرفین تا مدت زیادی ادامه نخواهد داشت.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن