دیدبان

اتاق فکر پروژه درگیر سازی روحانی کجاست؟

اتاق فکر پروژه درگیر سازی روحانی کجاست؟

به گزارش دیدبان به نقل از هشت صبح ، تحولات چند هفته اخیر و اظهارات رئیس جمهور حاوی نکته های مهمی است که اگر جدی گرفته نشود، عواقب فراوانی برای دولت در پی دارد. مهمترین تحولی که از نگاه کارشناسان و تحلیلگران رفتار دولت در چندهفته اخیر پررنگ تر از بقیه تحولات بود، پروژه ای است که از آن به عنوان پروژه درگیر سازی دولت یاد می شود. 

این پروژه در دوبعد سیاسی و رسانه ای پیگیری می شود و بی توجهی به آن دامنگیر دولت در سال های باقی مانده خدمت می شود. برای تبیین بهتر این پروژه بررسی اجمالی تحولات چند هفته اخیر ضروری است:
ادبیات رئیس جمهور: درخواست رئیس جمهور برای به جهنم رفتن مخالفان، روی دیگری از ادبیات رئیس جمهور را به نمایش گذاشت. حامیان واقعی رئیس جمهور خواهان فاصله گرفتن روحانی از ادبیات موسوم به احمدی نژادی و رفتاری بهتر با منتقدان دولت شدند. اما طیفی از شبه حامیان رئیس جمهور، در مطالبی که در سطح رسانه ای و سیاسی منتشر شد، خواستار تداوم این ادبیات از سوی رئیس جمهور شدند و در توجیه خود اینگونه عنوان کردند که برای برخورد با منتقدان، اصولا راهی جز تحقیر و درگیری با منتقدان وجود ندارد. 
 
اتاق فکر پروژه درگیر سازی روحانی کجاست؟
ماجرای استیضاح: در ماجرای استیضاح وزیر علوم تلاش فراوانی صورت گرفت تا پروژه درگیری دولت و مجلس به اجرا درآید. در این پروژه تلاش شد تا با فاجعه خواندن کلیت استیضاح یک وزیر از سوی مجلس، تلاش شود تا روحانی موضعی رادیکال گرفته  و عملا وارد فاز درگیری با مجلس شود. اگرچه روحانی با زیرکی وارد این دام نشد اما اظهار نظرهایی چون «روحانی حاضر به دفاع از وزیرش نشد» و... همچنان از سوی حامیان درگیری دولت و مجلس ادامه دارد. 
ماجرای صداوسیما: سخن از شنیده نشدن صدای دولت در صدا و سیما مشخص نیست با چه معیار و خط کشی گفته شد. چه کسانی مشاور رئیس جمهور در بیان این جملات بودند؟ برای نقض این سخنان کافی است هرشب نیم نگاهی به شبکه های تلویزیون انداخت تا حضور گسترده وزرا و مدیران دولت در برنامه های مختلف رادیو و تلویزیونی را به عینه دید. از پخش مستقیم سخنان رئیس جمهور در برنامه های مختلف گرفته تا حضور وزیران دولت در برنامه های شبانگاهی شبکه های مختلف صدا وسیما چیزی نیست که بتوان از چشم مردم پنهان کرد. 
نتیجه گیری: بازوی رسانه ای دولت در دست طیفی از اصلاح طلبان قرار دارد که علی القاعده اعتقاد و التزام چندانی به رویکرد دولت ندارند و در در حال پیش بردن عملیات روانی خود در پوشش حمایت از دولت هستند. کافی است نیم نگاهی به عملکرد این تیم در گذشته و حال و حتی در شبکه هایی چون وایبر، فیس بوک و... انداخت تا اهمیت این موضوع بیش از گذشته مشخص شود. سخن در این باره کم نیست.... . 
پروژه درگیر سازی دولت محدود به موضوعات یاد شده نیست و باید در ورای هر ماجرای چالش انگیزی رگه های سیاسی و رسانه ای این طیف را مشاهده کرد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن