دیدبان

ورود قطر به ربایش نظامیان لبنانی در عرسال و سناریوی تکراری دوحه

ورود قطر به ربایش نظامیان لبنانی در عرسال و سناریوی تکراری دوحه

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، روزنامه الاخبار لبنان در مطلبی با اشاره به ورود قطر به خط بحران ربایش نظامیان لبنانی در عرسال این کشور نوشت که این بار نیز مانند موضوع ربایش شهروندان در اعزاز، قطر از دیروز وارد خط اجرایی مذاکرات در مورد گروگان های نظامی شده است.
این روزنامه با مقایسه بین دو گروگان گیری می‌افزاید که انجام هر دوی این اقدامات یک علت دارد و آن هم سوء مدیریت سیاسی از سوی دولت لبنان است که این بار در معرکه عرسال دنبال شد و بار دیگر چند هفته پیش کشور را زیر نظر تروریست ها قرار داد. اما این بار خطر بیشتر از گروگان گیری اعزاز است، چرا که تعداد گروگان‌ها بیشتر است و همه آنها نیز از عناصر ارتش و نیروهای امنیتی هستند. علاوه بر اینها این جنایت در خاک لبنان صورت گرفته و گروگان ها نیز همچنان در اراضی لبنانی که در اختیار جبهه النصره و داعش و هم پیمانان آن قرار دارد، حضور دارند. این نشان از ناتوانی دولت لبنان است.
الاخبار می افزاید که حتی داد و فریادهای سیاستمداران نیز نمی تواند این نکته را مخفی نگه دارد که  29 نظامی و نیروی امنیتی همچنان در گروگان عناصر تروریستی النصره و داعش قر ار دارند و این عده در داخل مرزهای لبنان گروگان هستند. این نکته را مذاکره کننده ها و نیروهای امنیتی و سیاستمداران به خوبی می‌دانند.
بر اساس این گزارش، اتفاق تازه این تحولات این است که "نماینده" قطر در مذاکرات یعنی هیئت علمای مسلمان از این خط خارج شد تا جای خود را به "اصل" یعنی خود این کشور بدهد. این اتفاق نیز از آن رو بود که ابو مالک التلی رهبر عناصر تروریستی در قلمون، هیئت علمای مسلمان را با خفت از عرسال اخراج کرد و گفت که شما نمی توانید مطالبات ما را اجرایی کنید.
بعد از ورد قطر به مذاکرات، آنها توانستند به تروریست‌ها بفهمانند که عباس ابراهیم نماینده طرف لبنانی در مذاکرات خواهد بود و دولت قطر نیز نمایندگی از عناصر ربوده شده را در اختیار خواهد داشت.
منابع پیگیری کننده این مذاکرات که قرار است روند آن به صورت محرمانه باقی بماند، اعلام می کنند که این بار نیزمانند ماجرای اعزاز مذاکرات سخت و طولانی خواهد بود. چرا که قطر عجله ای برای آزادی نظامیان ندارد. این قطر است که زمان مناسب برای آزادی اینها را انتخاب می کند و سعی می کند تا آن را بهانه ای برای باز کردن کانال مستقیم ارتباط با حزب‌الله لبنان قرار دهد.
دیروز جبهه النصره نواری ویدیوئی را به شبکه الجزیره فرستاد، اما این شبکه به دلایل نامعلوم از پخش آن امتناع کرد، وقتی که رباینده‌ها دیدند که الجزیره این نوار را منتشر نمی‌کند، خود در سایت‌های اجتماعی آن را منتشر کردند. البته آنها خیلی زود این فیلم را حذف کردند. شکل و مضمون این فیلم نیز مانند گروگان گیری اعزاز بود، چرا که گروگان‌ها مانند قبل مجبور بودند حرف‌هایی که ربایندگان به آنها تلقین کرده بودند را بگویند و از خانواده های خود بخواهند تا علیه حزب‌الله فعال شده و آنها را به عقب‌نشینی از سوریه وادار کنند، در غیر این صورت جبهه النصره که با آنها رفتار خوبی داشته! آنها را خواهد کشت.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن