دیدبان

جعبه سیاه آنتونف 140 به خارج نمی‌رود

جعبه سیاه آنتونف 140 به خارج نمی‌رود

به گزارش دیدبان به نقل از پارس ، یک هفته از سقوط هواپیمای مسافربری آنتونف 140 گذشت و هنوز هیچ مسوولی در مورد این موضوع حاضر به عذرخواهی نیست لیکن تلاشها برای شناسایی ابعاد موضوع ادامه دارد. معاون مدیریت بحران وزیر راه، مسکن و شهرسازی در مورد این پیگیری ها گفت: وقتی هواپیمایی سقوط می‌کند، کمیسیون بررسی سانحه در سازمان هواپیمایی کشور مسوول رسیدگی به آن  و یافتن علت وقوع می‌شود و این کمیسیون طبق قوانین بین‌المللی و داخلی وظیفه دارد کشور طراح هواپیما، کشور سازنده هواپیما، کشورهایی که اتباعش در آن هواپیما بودند و کشوری که هواپیما در آن سقوط کرده را به این کمیسیون دعوت کند. همانطور که در ماجرای سقوط هواپیما در قزوین هم کارشناسانی از کشور روسیه و ارمنستان به ایران آمدند.
احمد مجیدی، معاون مدیریت بحران وزیر راه، مسکن و شهرسازی اظهار داشت: با توجه به اینکه طراح و سازنده این هواپیما شرکت اوکراینی است، از آنها خواسته‌ایم که به ایران بیایند و به آنها وقت داده شده تا در فرصتی معین خودشان را به ایران برسانند تا درجلسه این کمیسیون که ریاست آن بر عهده کشوری که هواپیما در آن سقوط کرده است، شرکت کنند.
وی افزود: احتمالا ظرف دو هفته آینده هیات اوکراینی وارد تهران خواهند شد.
وی با اشاره به فرایند تشکیل کمیسیون بررسی سانحه و مسایل بعد از آن گفت: 11 کارگروه برای بررسی جوانب مختلف سانحه تشکیل می‌شود و هرکدام یکسری وظایف تخصصی را بر عهده می‌گیرند. یک گروه موتورها را بررسی می‌کند، یک گروه جعبه سیاه را ارزیابی می‌کند، گروهی سیستم ناوبری و حتی گروهی نیز وضعیت روانی کادر پروازی و به‌ویژه خلبان و کمک خلبان را در طول یک‌سال گذشته بررسی می‌کند و حتی در پزشکی قانونی آزمایش می‌شود که آیا این افراد پیش از پرواز چیزی مصرف کرده‌بودند یا خیر.
معاون مدیریت بحران وزیر راه، مسکن و شهرسازی در مورد وضعیت جعبه سیاه این هواپیما گفت: من خودم جعبه سیاه را دیدم و آسیب جدی به آن وارد نشده، لذا نیازی به ارسال آن به خارج از کشور وجود ندارد و امکان بازخوانی نوارهای مغناطیسی جعبه‌های سیاه در داخل کشور وجود دارد.
ور در مورد بازه زمانی که منجر به بازخوانی جعبه سیاه خواهد شد گفت: طبق قانون، کمیسیون بررسی سانحه 400 روز فرصت دارد تا بررسی‌ها و تحقیقات خود را انجام دهد و نتایج آن را اعلام کند.
احمد مجیدی،  افزود: این سقف مدت قانونی است و قطعا در زمانی کوتاه‌تر این نتایج به دست می‌آید، البته این را هم بگویم که هدف از این کار این نیست که مثلا بعد از 400 روز مقصر حادثه اعلام شود و بگویند فلانی مقصر است، بلکه هدف از این اقدام یافتن معایب و نواقص موجود و جلوگیری از حوادث بعدی در هواپیماهای دیگر است و پس از آن نتایج این تحقیقات به تمامی سازمان‌ها و نهادهای مربوطه در سراسر جهان اعلام می‌شود تا نسبت به رفع نواقص احتمالی اقدام شود.
وی تاکید کرد: فکر نمِی‌کنم بیشتر از یک‌سال طول بکشد در شرایط سخت ‌تری هم که در گذشته داشتیم بررسی بیشتر از یک‌سال طول نکشید.
وی در پاسخ به این سوال که آیا آنتونف 140 دیگری نیز در خطوط پروازی ایران وجود دارد گفت: درمجموع هشت فروند از این هواپیما در کشور وجود داشت که سه فروند آن از رده خارج شده‌اند، چهار فروندش زمینگیر شده و اجازه پرواز ندارد و یک فروند آن هم روز یکشنبه هفته گذشته سقوط کرد و بنابراین دیگر هیچ آنتونوف 140 دیگری در خطوط هوایی کشور پرواز نخواهد کرد.
معاون مدیریت بحران وزیر راه، مسکن و شهرسازی در مورد پرداخت خسارت به آسیب دیدگان گفت: رسیدگی به حادثه‌دیدگان و جبران خسارت‌ها بر عهده شرکت هواپیمایی سپاهان است.
وی افزود: هواپیما، مسافران و حتی محلی که این هواپیما با آن برخورد کرده است، تحت بیمه کوثر بوده، هزینه دیه جان‌باختگان، درمان مصدومان، تعمیر محل سقوط و... بر عهده شرکت بیمه کوثر است. حتی وزیر محترم راه نیز دستور داده‌اند تا درمان مصدومان به سرعت پیگیری شود و امکانات لازم در این خصوص در اختیار افراد قرار بگیرد.
مجیدی،  در مورد میزان هواپیمای در اختیار ناوگان هوایی کشور گفت: در کشور ما حدود 250 هواپیما وجود دارد که 142 فروند آن اجازه پرواز دارد و بقیه آن به دلیل نقص فنی و... اجازه پرواز ندارند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن