دیدبان
تفکیک جنسیتی آری یا خیر؟

کنسرت هایی با موج مکزیکی و حرکات موزون!؟

کنسرت هایی با موج مکزیکی و حرکات موزون!؟

به گزارش دیدبان به نقل از فرهنگ، شهردار تهران در اقدامی قابل تقدیر، طرح تفکیک جنسیتی را در ادارات تحت نظر خود اعمال نمود که با وجود اینکه این تصمیم گیری مطابق موازین شرعی و اسلامی صورت گرفت، واکنش برخی از رسانه ها و البته مسئولین نسبت به این اقدام قابل تامل بود.

لغو کنسرت "محسن یگانه"  و موجی جدیدی از اظهار نظرها درباره تفکیک جنسیتی

در این میان لغو کنسرت "محسن یگانه" در ارومیه موج جدیدی از اظهار نظرها درباره تفکیک جنسیتی را به دنبال داشت که بسیاری از رسانه های معاند و مدیران بخش هنر و موسیقی، سعی کردند تا با ارتباط دادن این دو موضوع به یکدیگر، زمینه ای را برای انتقاد مجدد به شهردار تهران و نیروی انتظامی فراهم نمایند. البته مدیرکل دفتر موسیقی، سعی نمود تا با عنوان کردن حضور نیروی فشار، آزادی و استقلال افراد در کشور و به خصوص فضای هنری را زیر سوال ببرد. جای این سوال باقی می ماند منظور این مدیر کشور از نیروی فشار چه کسانی می باشند و امنیت و قانون مداری در کشور را در سایه مدیریت چه گروهی می داند؟

وظیفه نیروی انتظامی در دادن مجوز برگزاری کنسرت فقط صلاحیت ترافیکی و انتظامی نیست

این اظهار نظرها باعث شد تا فرمانده نیروی انتظامی کشور در مورد تبیین وظایف نیروی انتظامی در زمینه برگزاری کنسرت، نکاتی را عنوان نماید. "سردار اسماعیل احمدی‌مقدم" وظیفه نیروی انتظامی در دادن مجوز برگزاری کنسرت را فقط صلاحیت ترافیکی و انتظامی ندانسته و اینگونه تشریح می کند« نظر وزیر کشور این بود که برگزارکنندگان برای تأمین امنیت اینگونه مراسم‌ها تدبیر کنند. سال قبل کنسرتی در پایتخت برگزار شد که این موازین را رعایت نکردند و ما به آنها تذکر دادیم، فیلم آن کنسرت را هم برای وزیر ارشاد ارسال کردیم. در برخی از کنسرت‌های موسیقی، صحنه‌آرایی بیشتر شبیه دیسکو است و خواننده برای ایجاد هیجان حاضران را به زدن کف و سوت یا ایجاد موج مکزیکی دعوت می‌کند که این رفتارها در شأن هنر نیست.»

کنسرت های موسیقی یا سالن مد و لباس

در واقع بسیاری از کنسرت های موسیقی به سالن مد و لباس بیشتر شباهت دارد تا یک محل برگزاری یک اثر هنری و این محفل ها گاهی بهانه ای می شود برای نشان دادن و به رخ کشیدن مانتوها و گریم های تازه به بازار آمده که توسط دختران در سالن های کنسرت به نمایش در می آید.

البته باید گفت که بسیاری از کنسرت های موسیقی به فضای رقابت دختران و پسران هم تبدیل شده است چرا که دختران با پوشش و آرایش های عجیب و غریب خود در کنار پسران سعی می کنند تا در این میدان چشم های بیشتری را به سوی خود جلب کنند. حضور بازیگران زن و مرد به عنوان الگوهای هنری و گاه محبوب جامعه با پوشش های نامتعارف در این محفل ها نیز  جای بسی تامل دارد.

نوع موسیقی، سروده هایی که در این کنسرت ها اجرا می شود و عکس العمل حاضرین در مجلس چقدر با فرهنگ و دین ما مطابقت دارد؟

چگونگی حضور افراد در این کنسرت ها تنها گوشه ای از فضای حاکم بر این محفل هاست. اینکه نوع موسیقی، سروده هایی که در این کنسرت ها اجرا می شود و عکس العمل حاضرین در مجلس چقدر با فرهنگ و دین ما مطابقت دارد خود جای تامل دارد.

بنابراین طبق اظهارنظر مدیرکل دفترموسیقی،  مبنی بر اینکه؛ هرگونه تفکیک جنسیتی در کنسرت‌ها در شأن مردم شریف ایران محسوب نمی‌شود و این مدیریت موظف است تا به ساحت خانواده‌های ایرانی احترام بگذارد، چرا که به اعتقاد "پیروزارجمند"، یکی از سالم‌ترین محیط‌ها، سالن‌های کنسرت می باشد. باید از ایشان به عنوان مدیرکل دفترموسیقی این سوال را پرسید که شما چند بار همراه با خانواده در این محافل حاضر شده اید؟ آیا نوع برگزاری برخی از این کنسرت ها را در شان خانواده های مسلمان ایرانی می بینید؟ آیا برخی از سروده هایی که با آهنگ هایی نامأنوس با فرهنگ کشورمان در این کنسرت ها اجرا می شود را شایسته هنر و فرهنگ کشور اسلامی ما می دانید؟

آیا هنرمندان کشور اعم از بازیگران و موسیقیدانان و خوانندگان مطابق با عرف و مهمتر از همه قانون کشور با پوششی در شان کشور جمهوری اسلامی ایران در این کنسرت ها حاضر می شوند؟

آیا در زمینه هنر و موسیقی کشور طی مدت زمانی که مسئولیت این بخش را به عهده گرفته اید اقدامی درخور و قابل قبول انجام داده اید؟ چه تعداد کنسرت و مجموعه موسیقی مطابق با فرهنگ و آداب و هنر اصیل اسلامی- ایرانی تحت مدیریت شما تهیه و در اختیار مردم علاقه مند به هنر موسیقی قرارگرفته است؟

 

برخلاف اظهارنظر جناب آقای ارجمند که اگرقرار باشد کنسرتی با تفکیک جنسیتی برگزار شود اصلا آن کنسرت را برگزار نخواهندکرد، بسیاری از هنرمندان و اقشار مختلف جامعه بر این اعتقاد هستند که اگر می خواهد کنسرتی با این هنجارشکنی ها برگزار شود بهتر است که برگزار نشود، زیرا آنان این محافل متضاد با دین و فرهنگ را شایسته موسیقی کشور نمی دانند.

ای کاش مدیرکل دفترموسیقی کشور در مورد بسیاری از  موسیقی هایی که در شان کشور و ملت ما نیست هم به همین سرعت واکنش نشان داده و نسبت به اصلاح آن اقدام مناسبت انجام می داد و گاهی تمام  هم و غم خود را به  خوانندگان ضد انقلابی  اختصاص نمی داد.

مصادیق و وظایف نیروی انتظامی در حیطه هنر و موسیقی کشور چیست؟

به نظر می رسد که نیروی انتظامی کشور به منظور شفاف سازی این مهم برای اقشار مختلف جامعه به باید مصادیق و وظایف خود در حیطه هنر و موسیقی کشور و نیز به میزان اختیارات و چرایی آن با رسانه های مکتوب و مجازی وارد گفتگو شود تا رسانه های معاند نتوانند از این فضا به نفع خود بهره برداری نموده و شبهاتی را به سود خود در افکار عمومی جامعه ایجاد نمایند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن