دیدبان

ارزیابی نظامیان آمریکا از وضعیت «سنجار»

ارزیابی نظامیان آمریکا از وضعیت «سنجار»

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده احتمال اینکه نیروهای آمریکا اقدام به انجام عملیات نجات در کوه سنجار، مطابق برنامه‌ریزی‌های قبلی بکنند، «به مراتب کمتر شده است.»
آقای هیگل در جمع خبرنگاران برای ذکر دلیل این تصمیم‌گیری به بیانیه‌ای استناد کرد که وزارت دفاع آمریکا پیش از این منتشر کرده و در آن نتایج ارزیابی‌های پرسنل نظامی این کشور از وضعیت کوه مورد نظر تشریح شده بود. در این بیانیه آمده بود که تنها چند هزار نفر از این پناهندگان در کوه سنجار باقی مانده‌اند که در شرایط خوبی قرار دارند.
چاک هیگل، پرتاب بسته‌های غذایی و آب را اقدام شایسته‌ای دانست و گفت که حملات هوایی آمریکا باعث عقب‌نشینی نیروهای داعش و فرار پناهندگان این کوه شده است.
وزیر دفاع آمریکا گفت: «طبق این ارزیابی‌ها، من فکر می‌کنم اینکه ما الان اقدام به انجام هر نوع عملیات نجات بشردوستانه بکنیم به مراتب کمتر است. این البته به معنی آن نیست که ما این کار را انجام نخواهیم داد.»
وی علی‌رغم بیان اینکه عراق کشورش بحران‌زده است ارزیابی‌های نیروهای نظامی آمریکا از وضعیت کوه سنجار را خبری خوش عنوان کرد و درباره مأموریت کشورش در عراق اضافه کرد: «هنوز تمام نیست، هنوز کامل نشده است.»
جان کربی، سخنگوی پنتاگون پیش از این در بیانیه‌ای وضعیت اعضای فرقه «ایزدی» در کوه سنجار را چنین ارزیابی کرده بود: «ایزدی‌های که در آنجا باقی مانده‌اند وضعیت بهتری نسبت به آنچه قبلاً تصور می‌شد، دارند و به غذاها و آب‌هایی که ما پرتاب کرده‌ایم دسترسی دارند. بر اساس این ارزیابی این گروه میانجی اینطور برآورد می‌کند که انجام عملیات تخلیه منطقه احتمال کمتری دارد.»
آمریکا می‌گوید یک گروه از ارتش این کشور برای ارزیابی موقعیت به کوه‌های سنجار رفته است. جایی که ده‌ها هزار نفر از ترس گروه داعش گرفتار شده‌اند.بنا به اطلاعیه‌ای که وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، منتشر کرده، حدود بیست نفر در این عملیات شرکت داشتند.
در این اطلاعیه آمده که تعداد ایزدی‌های گرفتار در کوه‌ها کمتر از چیزی است که پیشتر تخمین زده می‌شد.
در این اطلاعیه آمده که حال و روز مردم گرفتار در کوه‌ها بهتر از چیزی است که آمریکایی‌ها تصور می‌کردند و اینکه آنها به غذارسانی به این مردم ادامه می‌دهند.بنا به این اطلاعیه، پنتاگون احتمالا برنامه‌ای برای فراری دادن مردم از این منطقه نخواهد داشت.
پیش از این برخی مقام‌های آمریکایی مدعی شده بودند محاصره کوه سنجار شکسته شده است.
کّردهای فرقه ایزدی عراق بیش از یک هفته است که در کوه‌های سنجار در شمال این کشور گرفتار هستند. این افراد در پی تصرف سنجار به دست شبه‌نظامیان تکفیری داعش، مجبور شدند به کوه‌های اطراف این شهر پناه ببرند.
از زمان آغاز بحران عراق در نیمه ماه ژوئن، شبه‌نظامیات داعش چند شهر این کشور را تصرف کرده‌اند. این گروه تاکنون مرتکب جنایات هولناکی همچون اعدام‌های جمعی غیرنظامیان و نیروهای ارتش عراق در مناطق تحت کنترل خود شده است.
ارتش عراق نیز برای پس گرفتن و پاکسازی مناطق اشغال شده به شدت با شبه‌نظامیان داعش درگیر است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن