به گزارش دیدبان به نقل از افکار ، «زراره» از امام باقر (ع) نقل مى کند که ایشان فرمودند:
«رسول» کسى را گویند که جبرئیل در محضر او بار یافته و شهود و تکلّم با او میسّر گردد، اما «نبى» در خواب و یا رؤیاى صادقانه خواهد توانست جبرئیل را مشاهده نماید مانند حضرت ابراهیم (ع).1 و اما «امام» یا محدّث در بیدارى و نیز در رؤیا نمى تواند امین وحى را مشاهده نماید ولى صداى او را به هنگام تکلّم خواهد شنید.2
«زراره» از امام باقر (ع) نقل مى کند که ایشان فرمودند: پیامبر (ص) قبل از آنکه به مقام رسالت مبعوث گردد به شکلى عیان و رو در رو با امین وحى به صحبت مى نشست.
به هر حال پیرامون این خصوصیات میان دانشمندان اختلاف دیدگاه وجود دارد، بعضى معتقدند نبى همان رسول است و گروهى برآنند که رسول صاحب کتاب آسمانى است و امین وحى بصورت واضح او را برسالت فرا خواند. اما نبى بیانگر محتویات کتاب رسول بوده و در رؤیاى صادقانه خویش عهده دار هدایت مردم خواهد شد.
و از باقرین علیهما السلام روایت شده است که انبیاء و رسولان چهار گروهند.
اول: کسانى که پیشگویى و آگاهى از اسرار غیب منحصر در خود اوست.
دوم: پیامبرى که از خصوصیت رؤیاى صادقانه و شنیدن آوا برخوردار است و خود رأسا بر گروهى مبعوث نگشته است به مانند تقارن زمانى میان ابراهیم و لوط (ع).
سوم: پیامبرى که صاحب رؤیاى صادقانه و برخوردار از استماع صوت و شهود ملک است و بر طائفه اى محدود مبعوث گشته است وَ أَرْسَلْناهُ إِلى مِائَةِ أَلْفٍ أَوْ یَزِیدُونَ4.
چهارم: پیامبرى که علاوه بر خصوصیات فوق از امتیاز امامت و ریاست جهان شمول نیز برخوردار باشد که به مراتب گزیده تر از منصب نبوت است.
همچنانکه قرآن در مورد حضرت ابراهیم مى فرماید: إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی قالَ: لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ و در احادیث امامیه، بت پرستان مجسمه پرداز زیر مجموعه ظالمین مى باشند.5
پی نوشت:
1- کافى ،ج ۱،ص ۱۷۶.
2- بصائر،ص ۳۹۰ .
3-سوره صافات، آیه ۱۴۷ .
4- اختصاص،ص ۲۲ .
5-داستان پیامبران یا قصههای قرآن از آدم تا خاتم،ص27و28.