دیدبان

سواستفاده برخی پیمانکاران از ناآگاهی مردم

سواستفاده برخی پیمانکاران از ناآگاهی مردم

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، این روزها در اقصی نقاط کلانشهر تهران، خیابان ها و کوچه هایی به چشم می خورند که خاکبرداری شده و کارگران مشغول نصب لوله های فاضلاب در بستر زمین هستند. شرکت آب و فاضلاب استان تهران با واگذاری کار پیمانکاری فاضلاب تهران به شرکت های واجد شرایط خصوصی، در جهت تسریع در احداث زیرساختهای فاضلاب پایتخت است تا به جای نفوذ آب فاضلاب به بستر زمین، از این پس با جمع آوری و هدایت فاضلاب تهران به تصفیه خانه ها، امکان جمع آوری بهداشتی پساب فاضلاب خانگی و استفاده از پساب تصفیه شده در مواردی چون آبیاری فضای سبز فراهم شود.
در این بین اما برخی شرکت های بخش خصوصی فعال در زمینه پیمانکاری فاضلاب تهران، عرصه را برای دریافت سود بیشتر از جیب مردم مناسب دیده و با سواستفاده از ناآگاهی مردم، اقدام به بستن قرارداد و دریافت هزینه هایی برای نصب انشعاب فاضلاب می کنند که عمدتا این هزینه ها، چند برابر هزینه ای است که صرف دستمزد، خرید اقلام و تجهیزات شده است.
طبق توافق شرکت فاضلاب تهران با پیمانکاران، این شرکت ها وظیفه حفاری و نصب لوله ها را در معابر اصلی منطقه تحت فعالیت خود اعم از خیابان ها و کوچه ها دارند و تعهدی در زمینه نصب انشعاب برای مشترکان ندارند. از سوی دیگر مردم می توانند برای نصب انشعاب از خطوط اصلی نصب شده در خیابان و کوچه تا منزل مسکونی خود با این شرکت ها و یا هر شرکت خصوصی دیگر، قرارداد امضا کنند.
نخستین سوء استفاده برخی پیمانکاران اینجا بروز می کند که این شرکت ها اعلام می کنند از سوی آبفای تهران مسئولیت نصب انشعاب فاضلاب را دارند و به مردم ساکن در منطقه تحت فعالیت خود اعلام می کنند: "در صورتی که می خواهید انشعاب فاضلاب داشته باشید، باید همین موقع با شرکت ما اقدام به عقد قرارداد نصب انشعاب کنید." و از سوی دیگر با تسلیم قراردادهایی اقدام به تحمیل هزینه هایی به مشترک می کنند که بسیار بیشتر از هزینه های متعارف است.
به طور مثال، شرکتی پیمانکار رأسا اقدام به خرید اقلامی چون لوله های انشعاب، زانویی ها و ... می کند و برای سودآوری بیشتر در فاکتوری که طی قراردادی برای منزلی مسکونی صادر می کند، هزینه دریافتی از مشترک را بابت خرید این اقلام با سودی ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی درج می کند.
اکثر قریب به اتفاق ساکنان نیز بدون اطلاع از اینکه می توانند با بررسی قیمت های خدمات رسانی هر شرکت، پیمانکار نصب انشعاب فاضلاب منزل مسکونی خود را بین تمامی شرکت های فعال در این زمینه به صورت کاملا اختیاری انتخاب کنند، تحت تأثیر تبلیغات و گفته های پیمانکار مربوطه قرار گرفته و فکر می کنند که تنها راه برای نصب انشعاب منزل مسکونی شان، امضای قرارداد با پیمانکار مراجعه کرده با هر رقم و هزینه ای است.
گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم با برخی از مشترکان و پیمانکاران فاضلاب تهران حاکی از این است که هزینه ای که بابت نصب انشعاب برای یک واحد مسکونی، ۳ میلیون و چند صد هزار تومان تنظیم شده، بدون سودهای نامتعارفی که پیمانکار روی فاکتورها برای خود در نظر گرفته، با هزینه ای حدود یک میلیون تومان قابل نصب و راه اندازی بوده است.
نکته مهم این است که هر نوع قراردادی که پیمانکاری با مردم برای نصب انشعاب فاضلاب منعقد می کند با هر قیمتی، چون به امضای طرفین می رسد جنبه حقوقی پیدا کرده و مشترک امضا کننده این قرارداد نمی تواند شکایتی داشته باشد چرا که با میل خود قراردادی را به امضا رسانده است.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران