دیدبان

برخی فکر می کنند، صنعت نفت اسرائیل است

برخی فکر می کنند، صنعت نفت اسرائیل است

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، بیژن نامدار زنگنه از فراخوان ساخت واحدهای مینی ال.ان.جی تا یک ماه دیگر خبر داد و گفت: البته در این زمینه وزارت نفت سرمایه گذاری نمی کند، این کار باید توسط بخش خصوصی انجام شود.

وی با اظهار اینکه به سرمایه گذاران در ساخت مینی ال.ان.جی اجازه صادرات داد خواهد شد گفت: علاوه بر این وزارت نفت خرید بخشی از تولیدات مینی ال.ان.جی ها را ضمانت می کند.
وزیر نفت با بیان این که در صنعت ال.ان.جی ضعیف و ناشی هستیم اظهار کرد: تاکنون برخی افراد برای سرمایه گذاری در این بخش ابراز علاقمندی کرده اند.
* فروش روزانه 20 میلیون متر مکعب گاز فلرها
زنگنه با اشاره به این که روزانه 20 میلیون متر مکعب گاز در فلرها می سوزد  گفت: برای قسمتی از این گاز برنامه داریم که در بهترین شرایط تا پنج سال آینده نتیجه می دهد. بنابراین اگر افرادی حاضر باشند که در این زمینه سرمایه گذاری کنند، وزارت نفت با قیمت بسیار ارزان گاز فلر را به آنها اخصاص می دهد، آنها نیز می توانند در تولید برق از آن استفاده و برق را صادر کنند.
وی اعلام کرد: فراخون این طرح تا 10 روز دیگر داده می شود و در آن فرمول قمیت گاز، کمیت، کیفیت و زمان اختصاص گاز در این طرح مشخص می شود.
* عرضه گاز رایگان برای تولید برق
وی از تدوین یک فرخوان دیگر خبر داد و گفت: وزارت نفت آمادگی دارد به هر فردی که خواهان صادرات برق است یه صورت رایگان گاز بدهیم؛ البته در این حالت گاز آورده وزارت نفت محسوب می شود.
زنگنه با بیان این که در بازار منعطف عمل خواهد شد افزود: ابتدا موافقت نامه امضا خواهد شد و بعد از انعقاد قرارداد و فروش برق سهم وزارت نفت مشخص خواهد شد. قیمت در این قرارداد در بازارهای مختلف، متفاوت خواهد بود. البته این طرح جز برنامه های میان مدت و بلند مدت است.
وزیر نفت با اظهار این که وزارت نفت در حال ارزیابی چگونگی عرضه نفت خام خود در بازارهای جهانی است گفت: بنده موافق این هستم که در قراردادها ارز با نرخ آزاد محاسبه شود. از نظر من مشکل قانونی هم ندارد.
زنگنه گفت: از 30 متقاضی ساخت پالایشگاه میعانات گاز در سیراف تا اواخر شهریورماه اسامی هشت متقاضی برنده شده اعلام خواهد شد.
* برخی فکر می کنند، صنعت نفت اسرائیل است
وی در پاسخ به یکی از سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت که خواستار واگذاری واردات بخشی از تجیهزات به سازندگان بخش خصوصی به جای وزارت نفت با بدنه عریض و طویل شده بود، تصریح کرد: در این مورد صلاح نمی دانم، چراکه کلاه سر آدم می گذارند.اگر رقابت نباشد، فکر می کنند که صنعت نفت اسرائیل است!باید رقابت باشد، در غیر این صورت با هم تبانی می کنند و پوست ما را می کنند؛ فرقی هم نمی کند دولتی و خصوصی این گونه است. به طور مثال کالای یک میلیون دلاری را 3.5 میلیون دلار حساب کرده اند! این در حالیست که کیفیت کالا هم چینی است! فرق نمی کند، از حزب اللهی و غیر حزب اللهی وقتی پای صنعت نفت وسط می آید، فکر می کنند که باید سر آن کلاه گذاشت؛ بنابراین با این خواسته موافق نیستم. باید رقابت و تنوع وجود داشته باشد.
* کشیدن گوش پالایشگاههای متخلف
وزیر نفت با اشاره به این که در سالهای گذشته پالایشگاههای خصوصی با وارد شدن به برخی از فعالیتها، از انجام تعهدات خود نسبت به تأمین خوراک به صنایع پایین دستی سرباز زده اند گفت: پالایشگاهای نفتی به علت خصوصی شدن، زیر نظر هیچ کس نیستند، جز خداوند متعال! فعلا امکان کشیدن گوش آنها نیست، اما با بهتر شدن اوضاع این کار انجام خواهد شد. می توان از این واحدها به شورای رقابت شکایت کرد. نمی خواهیم این فعالیتهای این واحدها را محدود کنیم اما این واحدها موظف به اجرای تعهدات خود هستند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن