دیدبان
احمد توکلی:

آقای روحانی، اینگونه سخن گفتن در شأن رئیس‌جمهور نیست

آقای  روحانی، اینگونه سخن گفتن در شأن رئیس‌جمهور نیست

دیدبان: احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) در نطق میان دستور خود در صحن علنی اظهار داشت: هفته قبل آقای رئیس‌ جمهور درباره ماجرای معروف به رانت 650 میلیون یورویی مطالبی را عنوان کرد و طی آن نسبت‌های ناروایی را متوجه بنده، نهادهای نظارتی و رسانه‌ها کرد.

وی افزود: پس از آنکه دادستان دیوان محاسبات اعطای رانت و امتیاز ویژه غیرقانونی را به تاجر خاص رسما تأیید کرد و به دلیل این تخلف به آقایان سیف (رئیس بانک مرکزی) و نعمت‌زاده (وزیر صنعت) تذکر داد و پرونده را برای یک سال تعلیق کرد و متاسفانه سه عضو کابینه در برابر مقام نظارتی فصل‌الخطاب مواضع نسنجیده‌ای را اتخاذ کردند.

نماینده تهران خاطرنشان کرد: بنده به آقای روحانی نامه نوشتم و از وی خواستم تا به همکاران خود تذکر دهد که در برابر قانون خاضع باشند، بنده بنا نداشتم این بحث ادامه یابد، اما ظاهرا آقای رئیس‌ جمهور خود نیز محتاج تذکر است.

توکلی تصریح کرد: در رانت‌بخشی دوم که مهم‌تر است، بانک مرکزی و وزارت صنعت با تاجر خاص تفاهم‌نامه ویژه‌ای را امضا کردند تا وی بتواند بر خلاف مقررات جاری، بار کشتی‌های خود را بلافاصله تخلیه و ترخیص کند و در بازار به فروش برساند و بعد از 4 تا 6 ماه 650 میلیون یورو ارز را از بانک مرکزی بخرد و به فروشنده خارجی بدهد.

وی اضافه کرد: این امتیاز ویژه حتی به شرکت دولتی متقاضی نیز داده نشد، این کار 350 تا 400 میلیارد تومان رانت را نسیب تاجر خاص کرد، مهم‌تر از مقدار این منافع نامشروع، تقویت انحصارگری یک تاجر در بازار مهم کالای اساسی است که با قوت مردم سر و کار دارد و جنبه امنیتی پیدا می‌کند.

نماینده مردم تهران خطاب به رئیس ‌جمهور گفت: شما در شهرکرد گفتید کالاهای اساسی به خاطر مشکلات ارزی و ده‌ها مشکل دیگر روی آب مانده و مشکلات دو برابر شده بود، اما همان روزهای اعطای رانت در گزارش 100 روزه خود عنوان کردید که الحمدلله در همه کالاهای اساسی انبارهای ما به اندازه کافی پر است و مشکل نداریم و برای آینده دور نیز خرید انجام گرفته است.

توکلی ادامه داد: آیا شما اطلاع دارید که گمرک 17 روز پیش از اعطای رانت رسما به بانک مرکزی نوشته بود که بیش از یک میلیون و 150 هزار تن انواع کالای اساسی متعلق به 30 شرکت را در گمرک وصول کرده و باید هرچه سریع‌تر ترخیص شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان داشت: آقای روحانی کدام موضوع درست است، گزارش 100 روزه، گزارش گمرک و یا حرفتان در شهر کرد؟ آقای رئیس ‌جمهور اولا طبق آنچه که خودتان صراحتا اعلام کردید این فرصت و امتیاز تنها به یک فرد داده شده است و این یعنی اینکه اذعان دارید که این رانت بوده، از این گذشته اگر فقط همان یک تاجر در خارج از کشور اعتبار دارد، بنده کتبا به جنابعالی امتیازهای ویژه و رانتی را خبر داده بودم، چرا از بانک مرکزی نپرسیدید، به چه دلیل به داوطلبان دیگر اجازه داده نشد تا با اعتبار خودشان بیاورند و در بازار به فروش برسانند و ریال را به دولت بدهند و ارز را بخرند و به فروشنده خارجی بدهند.

توکلی خاطرنشان کرد: قانون می‌گوید اینکه امکانی را به یکی بدهید و دیگران ندهید، ممنوع است، شما اسم قانون‌شکنی را می‌گذارید شهامت یا به یک نفر گفتن و از دیگران دریغ کردن شهامت است؟ آقای رئیس‌ جمهور شما مطمئن هستید که آن تاجر خاص با اعتبار خود کالا را وارد کرد.

وی ادامه داد: دادستان کل تاکنون دو بار اعلام کرده که این تاجر هزار میلیارد تومان بدهی معوق دارد، فکر نمی‌کنید که وی با پول مردم این کار را می‌کند، چرا این چنین فردی تا این حد مورد حمایت دولت است.

وی افزود: آقای رئیس‌ جمهور شما در صحبت‌های خود در شهرکرد عنوان کردید که یک عده آمدند هیاهو و شایعه کردند که رانت‌خواری شده است، آن کس که این رانت را مطرح و پیگیری کرد، بنده بودم و دیوان محاسبات نیز آن را تأیید کرد، آقای روحانی اگر می‌خواستم هیاهو کنم، دو ماه و نیم وقتم را صرف بیش از 10 مکاتبه و مذاکره از جمله دو نامه به شما نمی‌کردم، من این کار را کردم تا بدون سر و صدای رسانه‌ای مانع قانون‌شکنی و ویژه‌خواری شوم.

این نماینده مجلس اضافه کرد: سرانجام بنده به عنوان ناظر قانونی مجلس در اجرای ماده 218 قانون آیین‌نامه داخلی در 15 دی ماه به مجلس گزارش کردم، آقای روحانی آیا اعمال نظارت قانونی بنده و انجام وظیفه و یا انجام وظیفه دیوان محاسبات و آیا آگاهی‌بخشی رسانه‌ها را هیاهو می‌دانید، شما که به درستی عدم نظارت بر قدرت را اسباب استبداد می‌شمردید، چرا باید عصبانی باشید؟

توکلی اظهار داشت: البته این روزها زیاد عصبانی می‌شوید، در برابر منتقدان مذاکرات هسته‌ای صحبت از بزدلی به جهنم می‌شود و هرکس که منتقد روند مذاکرات باشد، بزدل سیاسی است و هرکس که شیفته آن بود، شیردل انقلابی است.

وی افزود: سیاست خارجی میدان توفیق نسبی دولت است، اینگونه سخن گفتن در شأن رئیس‌جمهور نیست، در شهرکرد رسانه‌ها را ملامت کردید که چرا وقتی فردی از گوشه‌ای به هر دلیلی حرفی می‌زند آن را همه نقل می‌کنند، جناب آقای روحانی اگر رسانه‌ها گزارش نماینده ملت و ناظر منتخب مجلس در شورای پول و اعتبار و نیز حکم مرجع قانونی در مورد امر مهمی که با امنیت قضایی مردم گره خورده است را منعکس نکنند شما باز می‌توانید از گردش آزاد اطلاعات در دولت خود سخن بگویید. آیا دانستن حق مردم نیست؟

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان داشت: آقای روحانی شما در شهرکرد گفتید فساد غرق شده سال‌های قبل را مگر می‌شود با این سر و صدا شست، اولا اگر در دولت گذشته فسادی رخ داده که چنین بوده نمی‌توان از رانت اعطایی در این دولت صرف نظر کرد. ثانیا اگر جنابعالی به خاطر نداشته باشید، ملت ایران می‌داند که اینجانب همواره با کج‌روی‌های دولت گذشته مخالفت کرده‌ام، از جمله دستگیری میلیاردر فاسد نفتی که مربوط به دولت قبل است با پیگیری بنده و چند تن از نمایندگان دیگر و واکنش قابل تقدیر قوه قضائیه انجام شده است.

توکلی خاطرنشان کرد: من راضی به گفتن این حرف‌ها نبودم، چراکه برای اصلاح معیشت مردم محتاج آرامش هستیم اما وقتی دولت نه تنها به هشدارهای یک ناظر قانونی توجه نمی‌کند، بلکه نظر یک نهاد متکی به قانون اساسی را برنمی‌تابد و قباهت رانت‌بخشی و رانت‌خواری کم‌رنگ و هتک جرم‌ستیزان سهل می‌شود چاره‌ای باقی نمی‌ماند.

وی افزود: البته این جانب اسناد و مدارک دیگری دارم که تا ضرورتی نباشد رسانه‌ای نمی‌کنم و ابتدا به شما تقدیم می‌کنم چراکه حفظ امید و اعتماد دولت را برای ادامه خدمت لازم می‌دانم و با مردم ایران نیز تجدید عهد می‌کنم که بر سوگندی که به عنوان نماینده آنان در حفظ حقوق ملت خوردم بگیرم و در راه مبارزه با فساد و تبعیض از ملامت و تهمت ناروا نحراسم.

نماینده تهران در پایان گفت: برخی از رسانه‌ها به غلط بحث رانت 650 میلیون یورویی را اینگونه انعکاس دادند که به این اندازه فرد نیز سواستفاده کرده، اما همان طور که من توضیح دادم این یک امتیاز است که در اختیار یک فرد خاص قرار گرفته که حدود 400 میلیارد تومان منافعی را برای وی به همراه داشته و متأسفانه انحصار وی را در بازار کالاهای اساسی بالا برده، چراکه قدرت انحصاری وی نباید زیاد شود و باید نسبت به آن حساس باشیم، من دوبار به صورت شفاها و یک بار کتبا موضوع را شرح دادم، اما متأسفانه سخنگوی دولت حتی حاضر نشد که این موضوع را اصلاح کند و در مورد سوءاستفاده‌ای که برخی‌ها علیه کشور داشتند، توضیحاتی را ارائه کند.

منبع: فارس

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن