دیدبان

روایت‌غرضی‌از‌ دعوایش با هاشمی‌رفسنجانی

روایت‌غرضی‌از‌ دعوایش با هاشمی‌رفسنجانی

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، محمد غرضی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در نشست سالیانه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل که در دانشگاه مازندران برگزار شد به سوالات دانشجویان پاسخ داد.
وی صحبت خود را با این موضوع آغاز کرد که از نسلی که گذشته برای دانشجویان چیزی حاصل نمی شود و ادامه داد: نسل ما در سال های زیادی انقلاب کرده، جنگیده و سازندگی کرده است.
وی با خاطرنشان کردن این نکته که هم‌اکنون فضاهای خیلی وسی‌ تری پیش آمده، گفت: عرض زندگی شما خیلی وسیع‌تر از زندگی ماست. ما در تاریکی شمشیر می‌زدیم و در محیط‌های خیلی بسته زندگی می‌کردیم ولی شما در فضای خیلی باز و قوی‌تر زندگی می‌کنید و ارتباطات جهانی قوی دارید و از قدرت جوانی بالایی برخوردار هستید.
غرضی ادامه داد: قدرت سیاسی شما تمام قدرت‌های سیاسی جهان را مبهوت کرده‌اند و این قدرت سیاسی توانسته شما را به جایی برساند که در سطح جهان ۱+۵ بخواهد با شما مذاکره کند.
وی با ذکر اینکه انتظارش از دانشجویان این است که از موقعیت خود استفاد کنند، تصریح کرد: در منطقه و هم در سطح جهان شما توانایی‌های بسیار زیادی را به دست آوردید و می‌توانید برای خودتان یک کشور پیشرفته داشته باشید.
وی خاطرنشان کرد: اگر شما از این استعداد‌ها استفاده نکنید، اطرافیان از آن استفاده می‌کنند. اگر نتوانید توسعه و رشد و اعتدال و زندگی را به جلو ببرید و عقبه اجتماعی خودتان را قوی کنید، گروه دیگری پیدا می‌شود که این کار را انجام دهد و آن را از دست شما می‌گیرد. شما تکلیفتان این است که عقبه اجتماعی خیلی قوی‌تری را بدست بیاورید تا دچار حربه دشمن نشوید.
غرضی ادامه داد: اینکه شما بتوایند این کار را انجام بدهید بستگی به استعدادی دارد که از خودتان به خرج دادید مهم نیست به چه گروهی وابسته‌اید و با چه کسی کار می‌کنید بلکه به این بستگی دارد که اقدامتان تا چه حد می‌تواند مورد رضایت خداوند باشد.
وی با اشار به آیه ۱۶۰ یا ۱۷۰ سوره بقره بیان کرد: در این آیات بعد از یک بحث مفصل یک نتیجه بسیار جالبی می گیرد که به جان مینشیند و این است که هر کسی تابع جهت خودش است.
غرضی خاطرنشان کرد: هیچ چیزی در دنیا گم نمی‌شود و هیچ عملی و هیچ نوع تفکری و کاری که شما چه در ذهنتان و چه در عملتان بپرورانید از شما حصر نمی‌شود. هدایت با خداوند است و او نگران و نظاره کننده است و امکان ندارد از قانون فرار کنید. اگر در کار خیر مسابقه بدهید و ببینید نیاز عامه مردم چیست تا آن را برطرف کنید خداوند کمک می کند. هرجا هستید خدا نظر جامع دارد و چاره‌ای ندارید جز اینکه از لحظات زندگیتان استفاد کنید و چاره‌ای نداریم جز اینکه از لحظات زندگیتان استفاده کنید. باید یاد بگیرید بیایستید و ایستادگی کنید که این گونه علم را کاربردی و به مردم خدمت کنید.
غرضی ادامه داد: من به عنوان کسی که هفتاد سال بیشتر عمر کرده به شما می گویم که هیچ چیز در این دنیا باقی نمی‌ماند وقتی به جایی رسیدید که به عقبه زندگیتان نگاه می‌کنید آنجاست که همه اعمالاتان پیش چشم شما ظاهر می‌شود. علت اینکه برخی راحت نمی‌میرند این است که عقبه بدی دارند و از قدرت و سیاست خود نمی‌توانند بگذرند.
وی ادامه داد: ذکر یعنی گفتن وقایع گذشته، کسانی که می دانند آینده سخت تر از گذشته است با حرف زدن سعی در ساختن آن ندارند و بر روی عمل تمرکز می کنند. شما هم باید سازنده باشید.
غرضی ادامه این جلسه را با پرسش و پاسخ پیش برد که نخستین سوال این بود:
سوال: شما سال های طولانی مدت در وزارت پست و تلگراف و تلفن حضور داشتید، خیلی وقت‌ها، اتفاقاتی که در فضای شبکه‌های تلفن همراه می‌افتد سوال برانگیز است و ما احساس می‌کنیم یک اتفاقی دارد می افتد. نظر شما در این رابطه چیست؟
غرضی پاسخ داد: ما جزو خانواده‌هایی بودیم که تا قبل از انقلاب تلویزیون و رادیو نداشتیم و من پنهانی رادیو را گوش می کردم. البته این ابزار برای تعالی انسان هستند و می‌توان از آنها استفاده مفید کرد. فقه در این مورد می گوید واجب است این ابزار در اختیار باشد ولی در راه خودش باید استفاده شود در واقع کسانی که از آن استفاده می کند مسئولیت دارند.
وی با بیان اینکه سیاست خارجی یعنی انعکاس استعداد داخلی در رابطه با توان داخلی کشور‌ها گفت: اگر کشوری استعداد داخلی نداشته باشد کسی او را به حساب نمی آورد. اگر موبایل، دانشگاه، جاده، ارتش، سپاه و تجارت نداشته باشیم، طرف مقابل خیلی راحت زیر حرف هایش می زند ولی زمانی که این استعدادها را داشته باشیم میتوانیم ارتباط قوی بگیریم و توامند شویم. آن زمان است که دشمنان می فهمند به این سادگی نمی شود ما را زمین بزنند.
وی خاطرنشان کرد، وقتی استعداد کشورت توسعه پیدا می کند که تو بتوانی خدمات اجتماعی را به صورت عقبه ای شکل بدهی.
غرضی ادامه داد: من ۵ هزار سیم کارت خریده بودم و اعلام کردم که بخرند اما ۶۰۲ نفر ثبت نام کردند چون همه مخالف بودند. حتی زمانی ک من گفتم برای ۱۰۰ هزار نفر طراحی کنیم، همه مسخره کردند ولی زمانی که آمدند و ۲۰۰ عدد در تهران توزیع شد قیمت آن از ۵۰۰ هزار تومان در بازار آزاد بالا رفت در کمتر از ۵ یا ۶ ماه ۱۰۰ هزار نفر دیگر ثبت نام کردند.
وی ضمن بیان اینکه دولت بابت مالیات شبکه موبایل در سطح کشور روزانه ۱۵ میلیارد تومان درآمد دارد، بیان کرد: در آن جلسه گفتم از شبکه موبایل و شبکه مخابرات کشور نصف ترکیه درآمد دارید. ترکیه ۷۰۰ هزار کیلومتر مربع دارد ولی ما ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب پس باید دو برار ترکیه درآمد داشته باشم اما شما نصف ترکیه درآمد دارید. از نسل من نیستید اگر این درآمد را دو برابر نکنید.
سوال:در رابطه با تجربه نسل اول انقلاب در بحث سیاست خارجی و مواجهه با استکبار بود و اینکه تحلیل مهندس غرضی از فضایی که در مذاکرات هسته ای برقرار است،چیست؟
وی در پاسخ به این گفت: در یک کلمه غلط بی جا کرده اند، آنها در ۲۸ مرداد کودتا کردند و در ۲۲ بهمن جواب گرفتند سپس جنگ را به راه اندختند که جواب آن را هم گرفتند. آمریکایی‌ها امروز نیز در خاورمیانه از ایران شکست سیاسی خوردند. بنابراین آنها به اینکه مسئلشان را با ایران حل کنند محتاج تر از ما هستند.
سوال: مسئله محتاج بودن آمریکا در مذاکرات هسته ای به ایران بود، سوال این بود چرا اقدام خیلی سریع از طرف ایران این مسئله را زیر سوال برده است در حالی که در طول سال‌های اخیر اصول کلی بارها از سوی غرب زیر پا گذاشته شد و تیم مذاکره کننده ما را مجبور به بازگشت کردند اما هیئت دیپلماتیک ایرانی از این بابت نگران نشد.
پاسخ غرضی به این سوال این بود که، محتاج بودن امریکا به ایران از سوی این جمع تایید شد، بقیه مسائل به میزان استعداد ایران در پیروزی و نیز استعداد امریکا بستگی دارد. حرف من این است که باید در هر قضیه ای تایید عامه گرفته شود.
وی افزود: دلیل محتاج بودن امریکا به ایران این است که این پیروزی تنها برگ برنده دموکرات‌های امریکایی برای پیروزی در انتخابات بعدی است. اگر آنها نتوانند در این مذاکرت نتیجه قابل قبول را به دست آورند دیگر مشکل می‌شود از پس جمهوری خواهان بر بیایند چرا که خسارات فراوانی در جریان جنگ عراق و افغانستان به بار آوردند.
غرضی نتایج مذاکرات را به استعداد دولت مردان واگذار کرد و خاطر نشان کرد که این مسئله جزء فرعیات مذاکرات است. حتی محتاج بودن آمریکا به تایید حاضران جمع نیز رسید.
سوالی بعدی که در ادامه این نشست مطرح شد این بود که آیا دولت فرهنگ ساز است یا فرهنگ سوز؟
غرضی در پاسخ به این سوال فرهنگ را دستاورد ملل در طول سالهای متمادی خواند و اضافه کرد: دولت ها نمی توانند فرهنگ ساز باشند چرا که باید از فرهنگ عامه تبعیت کنند. اگر با دروغ و رانت خواری پیش بروند نمی توانند فرهنگ اسلامی را در جامعه پیاده کنند و از مردم فاصله می گیرند. کما اینکه ۴ دولت قبلی اینگونه بودند.
سوالی که در ادامه این جلسه پرسش و پاسخ مطرح شد این بود که را مردم دولت سازندگی را مورد انتقاد قرار می دهند؟
غرضی پاسخ داد: نظام ما اسلامی جمهوری نیست جمهوری اسلامی است یعنی هر کس که مسئولیت را پذیرفت باید جواب گو باشد. اما حالا در این بین کسی در کنار فعالیت های مثبت کار منفی هم انجام داده است.
سوال بعدی که از توسط یکی دیگر از دانشجویان مطرح شد این بود که با توجه نقد های بسیاری که به توسعه جهانی وارد است شما این عبارت را به کار بردید. از طرفی انتقادهای بسیاری نیز به دولت سازندگی وارد شده حال با توجه به این توضیحات فکر نمی کنید استعداد درونی کشور به شکلی دیگر و به طریقی به غیر از توسعه باید به فعلیت برسد؟
پاسخ سیدمحمد غرضی به این سوال اینگونه بود: ما در اسلام رهبانیت نداریم، روحانیت داریم و این یعنی پیروی از استعداد ها وتلاش ها نه اینکه یک چیزی در ذهن بپروریم و منتظر موفقیت باشیم. باید تلاش کنی تا شاکله محقق شود. اگر علی و محمد و خدیجه نبودند اسلام چگونه می توانست پیروز شود؟
وی افزود: الگو باید ترجیح حق عامه به حقوق خاصه باشد. دولت های گذشته همگی حق خاصه را بر عامه ارجح دانستند و دیدیم که سرنگون هم شدند اگر این دولت هم حق عامه را به خاصه ترجیح دهد، سرنگون می شود.
من قبلا هم گفتم دولت های قبلی همگی دستشان در جیب فقرا بوده است، شما باید دولتی را به وجود بیاورید که در آمدش از هزینه اش بیشتر باشد اگر این رابطه برعکس شد سرنگونی آندولت حتمی است.
غرضی ادامه داد: نباید گرفتار لفظ پردازی های مسئولین بشوید چرا که عملکرد آنها از دستتان خارج می شود.در انگلیس قیمت مواد غذایی هر ۲۰ تا ۲۵ سال تغییر می کند اما دولت های ما نرخ را به کباره بالا می برند.
به عنوان مثال در اوایل دولت آقای احمدی نژاد دلار برای کارگری با حقوق ۴۰۰ هزار تومان ۱۰۰۰ تومان بود اما به فاصله ۴ سال همین قیمت برای کارمندی با حقوق ۵۰۰ هزار تومان سه برابر شد و این یعنی مرگ زندگی اقتصادی فقرا.
وزیر دولت سازندگی با اشاره به اضمحلال زندگی فقرا در صورت بی توجهی مسئولین گفت: فقرا پایگاه جامعه هستند نباید آنها را مضمحل کرد اگر خون به مغز این ستاد نرسد ما شاهد اضمحلال این قشر خواهیم بود. اگر می خواهید حرفتان شنیده شود برای فقرا گرفتاری درست نکنید.
وی در پایان پاسخ خود با اشاره به ضرورت عمل به فرمایشات حضرت امام (ره)، وضعیت دولت دکتر روحانی را نیز مطلوب ارزیابی کرد و گفت: دولت تدبیر و امید توانسته است نقدینگی را افزایش دهد ونیز امنیت را برقرار کند. ر ابتدای دولت آقای روحانی نقدینگی دولت آقای روحانی ۴۷۰ هزار میلیارد دلار بود اما الان ۶۰۲ هزار میلیارد است. شما چگونه می توانید به این دولت کم محلی نید؟ چه کسی شما را قبول دارد؟ مارا به عنوان نمازگذار مومن چقدر قبول دارند؟ شما نمی توانید در این جامعه کار فرهنگی کنید چرا که حق این کار را ندارید. عملکرد خودتان را ببنید خود را دریابید و بدانید یک روز به این حرف من خواهید رسید.
غرضی در پاسخ به سوالی در رابطه با تغییر مواضع هاشمی رفسنجانی نسبت به انقلاب و نیز فعالیت مهندس غرضی در دولت وی و اینکه با این شرایط جاضر است در دولت هاشمی باشد یا خیر گفت: من همیشه با ایشان "یک‌به‌دو" داشتم و دعوای اصلی من در دولت آقای هاشمی این بود که توسعه همراه تورم به ضد آن تغییر پیدا می کند و این چنین هم شد و ما دیدیم که مردم برای فرار از آن به دولت خاتمی روی آوردند. من هم منتقد آقای هاشمی هستم هم نخود هر آش!
سوال دیگر در رابطه با پایان کار دولت روحانی بود که غرضی در پاسخی کوتاه گفت: شکوفایی این دولت در یکی دوسالی است که فرصت دارند و جامعه رشد کرده است.من بارها به دولتمردان گفته‌ام اگر شما با چاپ اسکناس جلو بروید جامعه با شما بد می‌شود.
موضوع پرسش بعدی در رابطه با موضع ایران در قبال استقلال کرد های عراق و نیز تاثیرات ان بر پرونده هته ای بود که غرضی پاسخ داد: در اینکه قبلا به اینها کمک کردیم و در حال حاضر هم کمک ها ادامه دارد شکی نیست اما اینکه کانی بخواهند کردستان ۲۰ میلیونی به وجود بیاورند اقدامی است که با سیاست خاورمیانه سازگاری دارد نه نظام جمهوری اسلامی.
تحلیل مفهوم توسعه در دولت ازندگی و تدبیر و امید دیگر پرسشی بود که مطرح شد که غرضی در پاسخ گفت: توسعه واجبی است در جهت احقاق حقوق فقرا. معیار های توسعه باید بر اساس حفظ حقوق فقرا و اغنیا باشد.
در این میان مجری مراسم با یاد آور شدن معنای توسعه از دیدگاه رهبری معنی جدید آن را عدالت و پیشرفت خواند.
سوالی که در ادامه مطرح شد در رابطه با عوامل تاثیر گذار در تغییر مواضع انقلابیون نظام ونیز هدفمند بودن این افراد برای ورود به انقلاب بود که سید محمد غرضی پاسخ داد: شما از من غیب می خواهید که من نمی دانم.
همچنین غرضی پاسخ سوال بعدی را که در رابطه با تقابل عمل عده ای با رهبری و فرمایشات ایشان بود اینگونه داد که هیچ کس جرات مقابله با رهبری را ندارد چرا که رهبری یک ملت است.
پرسش بعدی که در ادامه بحث مطرح شد در رابطه با تحلیل آرامشی بود که غرضی به دولت تدبیر و امید نسبت داد در حالی که دکتر روحانی فعالیتی جز تعلیق صنعت هسته ای و نیز توقف استعداد ها نداشته است. همچنین به واکنش دکتر روحانی در قبال منتقدان نیز اشاره شد.
غرضی پاسخ را به شخص دکتر روحانی محول کرد و از بحث خارج شد.
فرهنگ ساز و یا فرهنگ سوز بودن دولت عنوان سوال بعدی بود که با این پاسخ مواجه شد: دولت نتیجه فرهنگ عامه است نه می تواند فرهنگ ساز باشد نه فرهنگ سوز.
آخرین سوالی که در این جلسه مطرح شد رای نیاوردن رضی در انتخابات ۹۲ و نیز عدم شرکت وی در انتخابات سالهای گذشته و نیز در صحنه نبودن وی بود که غرضی گفت: عدم شرکت در انتخابات دلیل در صحنه نبودن من نیست. علت اینکه من در سال ۹۲ رای نیاوردم این بود که روز سه شنبه قبل از انتخابات آقای هاشمی و آقای خاتمی و آقای سید حسن خمینی به طرف آقای روحانی متمایل شدند در سراسر کشور چپ و راست به سمت وی گرویدند.
جمله آخر غرضی خطاب به دانشجویان این بود: اگر می خواهید وارد کار سیاسی شوید عقبه اجتماعی برای خود بسازید چرا که اگر آن را نداشته باشید نمی توانید پیروز شوید.
شما سال‌های طولانی مدت در وزارت پست و تلگراف و تلفن حضور داشتید، خیلی وقت ها، اتفاقاتی که در فضای شبکه های تلفن همراه می افتد سوال برانگیز است و آدم احساس می کند یک اتفاقی دارد می افتد. ما به عنوان کسی که استفاد کننده از این خدمات هستیم نظر شما را می خواهیم.
غرضی در جواب به این سوال بیان کرد، در این طول حیات من خیلی اتفاق افتاده است و زمانی که رادیو به وجود آمد چون داخلش موسیقی می گذاشتند و راحت دروغ می گفتند اکثرا تحریم می کردند.
ادامه داد: ما جز خانواده هایی بودیم که تا قبل از انقلاب تلویزیون و رادیو نداشتیم و من پنهانی رادیو را گوش می کردم.
غرضی در خصوص حکم فقهی وسایل ارتباطی بیان کرد: ابزار برای تعالی انسان است به طور مثال چاقو ساخته می شود ولی کسی از چاقو استفاده نادرست می کند و یا اگر علم به دست نا اهل بیفتد مثلا انرژی اتمی باعث اتفاق هیروشیمی می شود. فقه در این مورد می گوید ابزار واجب است در اختیار باشد ولی در راه خودش باید استفاده کنیم ولی آدمی که از آن استفاده می کند مسئولیت دارد.
وی ادامه داد: از من پرسیدند تو که میخواهی رئیس جمهور شوی، ما که به تو رای نمی دهیم ولی بگو سیاست خارجی یعنی چه؟ و من پاسخ دادم: "انعکاس استعداد داخلی" اگر
وی با بیان اینکه اگر کشوری استعداد داخلی نداشته باشد کسی او را به حساب نمی آورد بیان کرد: اگر موبایل، دانشگاه، جاده، ارتش، سپاه و تجارت نداشته باشیم، طرف مقابل که جلوی تو مینشیند خیلی راحت زیر حرف هایش می زند ولی زمانی که این استعدادها را داشته باشی میتوانید ارتباط قوی داشته باشید و توامند باشید. آن زمان است که می فهمند به این سادگی نمی شود ما را زمین بزنند.
فقهی واجب اصلی جامعه را توسعه در تمام زمینه های فقهی، سیاسی، فلسفی و اقتصادی دانست و افزود: ما خجالت می کشیم از اینکه بگوییم مسلمانیم ولی کشور دارای ۵۰ هزار دلار درآمد سرانه است تا همه جوانان بخواهند کشور را رها کنند و به جای دیگری بروند که این خیلی بد است و در کوتاه مدت دلت خوش هستی اما در درازمدت شکست میخوری
وی در این مورد مثال زد، علت شکست قجار این است که اسباب سازی نداشتند و مجبور بودند از فرانسه و اتریش توپ بخرند، آنها هم راه ساخت توپ را آموزش نمی دادند بنابراین بعد از مدتی ایران شکست خورد و نصف کشور از بین رفت ولی ما مثل فتحعلی شاه نمی شویم یعنی مردم نمی گذارند فتحعلی شاه شویم که مثلا بگویم من چون نماز و روزه را خوب میخوانم و انشالله رباه نمیکنم و دروغ نمیگویم کافی است اینگونه نمی شود و باید استقامت کنیم.
غرضی بیان کرد، در سالن میلاد جلسه ۵ یا ۶ هزار نفری بود که اکثرا جوان بودند و من چون ۲۰ سال پیش این را افتتاح کرده بودم آنها آمد بودند که بگویند غرضی اگر تو درست انتخاب و عمل نکرده بودی الان این ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار شغلی که در کشور است نبود و ما معلوم نبود باید کجا زندگی می کردیم.
وی خاطرنشان کرد، وقتی استعداد کشورت توسعه پیدا می کند که تو بتوانی خدمات اجتماعی را به صورت عقبه ای شکل بدهی.
غرضی ادام داد: من ۵ هزار سیم کارت خریده بودم و اعلام کردم که بخرند اما ۶۰۲ نفر ثبت نام کردند چون همه مخالف بودن. حتی زمانی ک من گفتم برای ۱۰۰ هزار نفر طراحی کنیم، همه مسخره کردند ولی زمانی که آمد و ۲۰۰ عدد در تهران توزیع شد قیمت آن از ۵۰۰ هزار تومان در بازار آزاد بالا رفت و کمتر از ۵ یا ۶ ماه ۱۰۰ هزار نفر دیگر ثبت نام کردند.
وی ضمن بیان اینک دولت بابت مالیات شبکه موبایل در سطح کشور روزانه ۱۵ میلیارد تومان درآمد دارد، بیان کرد: در آن جلسه گفتم از شبکه موبایل و شبکه مخابرات کشور نصف ترکیه درآمد دارید. ترکیه ۷۰۰ هزار کیلومتر مربع دارد ولی ما ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب پس باید دو برار ترکیه درآمد داشته باشم اما شما نصف ترکیه درآمد دارید. از نسل من نیستید اگر این درآمد را دو برابر نکنید.
غرضی خاصیت این کار را تشکیل دولت الکترونیک دانست و افزود: واعظی وزیر گفت ۸۰۰ سرویس بیشتر روی نسل سوم و چهارم نداریم و من معتقدم باید ۱۰ها سرویس باید داشته باشیم این تعداد اصلا کفایت ایران را نمی کند. سال ۶۷ در مجلس گفته شد که هیچ احتیاجی نخوایم داشت به اینکه سالن و کلاس درس دانشگاه داشته باشیم و همه این ها را می شود از طریق شبکه های ارتباطی سامان داد و شما می توانید با شبکه ارتباطات هر سوالی که از هرجای عالم و هر علمی را از هر مکانی کنکاش کنید و بدست آورید.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن