دیدبان

روحانی: درحال خروج از تحریم‌ها هستیم

روحانی: درحال خروج از تحریم‌ها هستیم

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی که از صبح امروز در چارچوب ششمین سفر استانی وارد چهارمحال و بختیاری شده است، دقایقی پیش در نشست توسعه و سرمایه‌گذاری این استان حضور پیدا کرد.
در این نشست سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی پیرامون پروژه‌های صنعتی، راهسازی، کشاورزی و عمرانی و پروژه‌های نیمه تمام چهارمحال و بختیاری به ایراد سخنرانی پرداخته و سپس رئیس‌جمهور سخنرانی می‌کند.
دولت در زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی خود را مسئول می‌داند
وی در بخش ابتدایی سخنان خود اظهار کرد: دولت در زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی خود را مسئول می‌داند قدم‌هایی برداشته و قدم‌هایی هم در روزهای آتی برخواهد داشت، ما در‌آغاز فعالیت با معضلات فراوان کشور از جمله سنجش اقتصاد مواجه بودیم، از طرفی بی‌ثباتی به گونه‌ای بود که هیچ‌کس در ساعاتی که می‌خواست یک تصمیم اقتصادی ولو کوچک بگیرد و یا جنسی برای خود و خانه‌اش خریداری کند مطمئن نبود که چه خواهد کرد و بنابراین بی ثباتی در زندگی اقتصادی مردم نه تنها برای کارآفرینان بلکه برای مردم عادی جامعه هم مشکل ایجاد کرده بود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه نخستین تلاش دولت بازگشت ثبات در بخش اقتصادی بود، افزود: در بخش‌های دیگر نیز در پی ثبات بودیم، ثبات توام با امید، چراکه برای آینده ما به هردو نیاز داریم، برای تحرک اقتصادی نیز به ثبات اقتصادی بازار نیاز داریم.
وی ادامه داد: در هر ۲ زمینه قدم‌هایی برداشتیم، در ابتدا در زمینه مقررات یک نوع ثبات و آرامش ایجاد کردیم، دولت اینگونه نبود که بگذارد هر روز تصمیمی اتخاذ بشود حتی خود رئیس جمهور خودش را مجاز نمی‌دانست که بخواهد هر روز در زمینه اقتصاد و سایر زمینه‌ها تصمیماتی شخصی اتخاذ کند.
حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: هر تصمیمی که اتخاذ کردیم با مشورت بوده نه تنها با جمع وزیران و مسئولان رده بالای اجرایی، بلکه با صاحب نظران حتی با دانشگاهیان با بخش خصوصی و نخبگان مشورت کرده و سپس تصمیم گیری کردیم؛ از طرفی تاکنون آنچه ما در تصمیمات کلان اتخاذ کردیم در چارچوب‌هایی که مدنظر بوده در این حدود ۱۲ ماه به آن دست یافتیم.
در همه زمینه‌های اقتصادی به وعده خود وفادار بودیم
وی تصریح کرد: در همه زمینه‌های اقتصادی به وعده خود وفادار بودیم، اگر چارچوب تورم را مهار در سال ۹۲ و ۹۳ اعلام کردیم از وعده‌ای که به مردم دادیم یک مقدار جلوتر بودیم چراکه امسال به مردم وعده دادیم تورم حداکثر به ۲۵ درصد برسد درحالی که به این مقدار رسیده است و این نشان دهنده این بوده که تصمیمات دولت درست اتخاذ شده است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما در اقتصاد به تعامل و تعادل نیاز داریم و باید در بازار تعادل داشته باشیم، گفت: در زمینه تعامل قدم های خوبی برداشته شده است. مشکلات ساختاری در بخش بانکی کشور وجود دارد که باید به زودی حل شود، در گذشته بازار سرمایه ما به معنای واقعی فعال نبوده اما اکنون به ثبات رسیده و تعادل دارد.
وی تاکید کرد: مهمترین دغدغه دولت خروج از رکود اقتصادی بوده است، تمام جلسات ما در ماه مبارک رمضان برای خروج از رکود اقتصادی بود و هم‌اکنون در حال خروج از رکود هستیم اما تا رونق فاصله داریم و باید فاصله خروج از رکود تا رونق را طی کنیم، در این زمینه دولت نیاز به کمک بخش خصوصی دارد.
بخشی از تصمیمات اقتصادی دولت سه‌شنبه آینده اعلام می‌شود/ درحال خروج از تحریم‌ها هستیم
حجت‌الاسلام روحانی در ادامه با بیان اینکه سه شنبه هفته آینده در تهران بخشی از تصمیمات ‌اقتصادی دولت را در جلسه‌ای اعلام می‌کنیم، تأکید کرد: بخش خصوصی به آینده اقتصادی کشور مطمئن باشد و بداند که این راه طبق برنامه و با نگاه دقیق سیاست داخلی و خارجی پیش می‌رود؛ در سیاست خارجی قدم‌هایی که باید ظرف یک سال برمی‌داشتیم طبق برنامه عمل کردیم و همانگونه که از رکود اقتصادی در حال خروج هستیم.
وی افزود: از تحریم‌ها نیز در حال خروج هستیم شرایط امروز ما به گونه ای است که از تحریم هم در حال خروج هستیم و این کار را خواهیم کرد البته ما همه تخم مرغ هایمان را در بخش سیاست خارجی و رونق اقتصادی، در یک سبد نگذاشته‌ایم، یکی از آن سبدها ۱+۵ است.
اگر دولت با بخش خصوصی شفاف باشد رانت و فساد از بین می‌رود
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در اقتصاد به تعامل و تعادل نیاز داریم و بخش اقتصاد نیز باید با همدیگر تعامل داشته باشند، گفت: هم‌اکنون علاوه بر تعامل اقتصادی، تعامل مطلوبی بین دولت و بخش خصوصی وجود دارد؛ دولت هیچ وقت نباید خودش را رقیب بخش خصوصی بداند، دولت باید از بخش خصوصی حمایت و آن را هدایت کند و اگر دولت با بخش خصوصی شفاف باشد رانت و فساد از بین می‌رود.
وی اظهار کرد: دولت زمینه را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم می‌کند و اقتصادی می‌خواهد که با دنیا تعامل داشته باشد، در دنیای امروز نمی‌شود یک کشوری فعالیت اقتصادی محسور داشته باشد بلکه باید با دنیا تعامل کند، دولت باید شرایط تعامل با اقتصاد دنیا را فراهم کند؛ باید سفارتخانه‌ها ما در کشورهای مختلف فعال شود و سفیر اقتصادی داشته باشیم.
چهارمحال و بختیاری استعداد تبدیل شدن به قطب گردشگری کشور را دارد
حجت‌الاسلام روحانی در ادامه سخنانش با بیان اینکه ما نیاز به تعامل با دنیا داریم و دولت در این زمینه در مدت عمر یک‌ساله خود این کار را کرده و ادامه می‌دهد، تاکید کرد: استان چهارمحال و بختیاری استعدادهای فراوانی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری کشور دارد، طبیعت زیبا، مردم، عشایر، کوهستان‌ها، یخچال‌های طبیعی، چشمه‌ها، تالاب‌ها، جنگل‌ها و همه این‌ها، استعدادهای چهارمحال و بختیاری برای گردشگری است.
وی ابراز کرد: دولت، صندوق توسعه ملی و بخش خصوصی آمادگی دارند تا استعدادهای زیاد این استان را برای جذب گردشگران داخلی و خارجی فراهم و‌آماده‌سازی کنند؛ بخش گردشگری بخش اقتصادی است که سرمایه در آن به سرعت برمی‌گردد و دولت و صندوق توسعه ملی در این امر بخش خصوصی را همراهی می‌کنند.
راه آهن اصفهان - چهارمحال و بختیاری - اهواز منجر به تحرک اقتصاد کشور می‌شود
رئیس‌جمهور بیان کرد: در زمینه راه آهن اصفهان- چهارمحال و بختیاری- اهواز نیز دولت مصمم به احداث آن بین ۵ تا ۷ سال است و از بخش خصوصی می‌خواهد در این زمینه وارد همکاری شود، صندوق توسعه ملی هم در این زمینه آمادگی دارد تا با کمک بخش خصوصی و دولت این کار بزرگ را با سرعت انجام دهد چراکه این راه آهن منجر به تحرک اقتصاد کشور می‌شود.
حجت‌الاسلام روحانی در خاتمه با اشاره به فولاد یک میلیون تنی چهارمحال و بختیاری گفت: در زمینه فولاد، در مرحله آهن اسفنجی و ورق خودرو قدم‌‌های لازم برداشته می‌شود و زمان‌بندی آن این است که تا ۲ یا ۳ سال آینده به بهره‌برداری برسد؛ طرح آبرسان بن- بروجن نیز با کمک بخش خصوصی انجام و دولت برای برگشت سرمایه بخش خصوصی اقدام به خرید آب می‌کند؛ قطعا کاری که بخش خصوصی انجام دهد بهتر و سریعتر انجام شده و اقتصاد پویا با کمک بخش خصوصی میسر می‌شود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن