دیدبان
نبی حبیبی:

مجلس قول داده سه ماهه به قانون احزاب رسیدگی کند

مجلس قول داده سه ماهه به قانون احزاب رسیدگی کند

دیدبان: از زمان روی کار آمدن دولت جدید ٬ تلاشها برای شکل گیری دوباره خانه احزاب نیز بیشتر شده است اما روز گذشته خبری منتشر شد که نشان می داد احزاب باید مدت زمان بیشتری را برای به نتیجه رسیدن قانون احزاب و تشکیل دوباره خانه احزاب با نام و اساسنامه و ساختار جدید منتظر بمانند .

به گزارش افکارنیوز،در اسفندماه سال گذشته بود که تشکل‌های سیاسی با وزیر کشور در میدان فاطمی دیدار داشتند . این دیدار در نهایت منجر به تهیه و انتشار پیش نویس لایحه احزاب شد. احزاب کهبه فعالیت مجدد خانه احزاب امیدوار شده بودند ٬ تلاش کردند این خانه را بار دیگر با همراهی تمام احزاب اصولگرا و اصلاح لب را اندازی کنند . این خانه اما دیگر از نظر قانونی نمی توانست به فعالیت خود ادامه دهد و به همین دلیل تلاش گروههای اصلاح طلب در این زمینه به نتیجه ای نرسید . آنها تشکیل دوباره خانه احزاب را منوط به تاسیس دوباره آن با شکل و شمایل و البته اساسنامه جدید کرده اند .

محمد نبی حبیبی ٬ دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با افکار نیوز درباره قانون احزاب در چه مرحله ای قرار دارد و آیا می تواند به زودی باعث تشکیل دوباره خانه احزاب شود ٬‌گفت : در مورد این قانون مجلس تصمیم گرفت که تصویبش را سه ماه بعد انجام دهد تا در این مدت نظرات کارشناسی جدیدی گرفته شود و بعد از اینکه تصویب شد ٬ابلاغ خواهد شد . اما در مورد خانه احزاب ٬‌احزاب اصولگرا با وجود داشتن و شکل گیری یک تشکل که صنفی باشد و از منافع احزاب و تحزب دفاع کند ٬ هیچ مخالفتی نداشتند . با این حال به این دلیل که خانه احزاب سابق ٬ اصولا وجود خارجی ندارد ٬ باید منتظر ماند که بعد از تصویب قانون جدید احزاب ٬‌تشکلی که کاملا صنفی باشد و از موضوع تحزب و منافع احزاب دفاع کند تشکیل شود . این کار ممکن است منجر به این مسئله شود که دوباره تشکلی به نام خانه احزاب و یا نامهای دیگر شکل بگیرد .

وی افزود : اصولا خانه احزاب قبلی در واقع از طرف وزارت کشور به رسمیت شناخته نشد . اینکه چرا این خانه فعالیتی نداشت را باید از احزاب و همچنین وزارت کشور پرسید . از نظر وزار کشور که به طور رسمی اعلام کرد این خانه منحل شده است ٬ به این دلیل انحلال صورت گرفته بود که احزاب نتوانسته بودند انتخاب درستی برگزار کنند و در خصص انتخابات دور آخر ابهامات و مشکلات زیادی به وجود آمده بود .

حبیبی در ادامه یادآور شد :وزارت کشور در هر صورت ضمن اینکه خودش با تشکیل خانه احزاب مخالفتی نداشت اما در مورد انتخابات آخری که در این تشکل برگزار شد ملاحظاتی داشت که در نهایت اعلام کرد این انتخابات قانونی نبوده است . خانه احزاب اصلاً وجود خارجی ندارد که بخواهد شورای مرکزی داشته باشد و خانه احزاب کلا متنفی شده و دیگر رسمی و قانونی نیست. همچنین مدت آخرین شورای مرکزی خانه احزاب بعد دوره دو ساله تمام شد، بنابراین وجاهت قانونی ندارد و از سوی وزارت کشور نیز فعالیت خانه احزاب غیر قانونی اعلام شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان امید داشت بعد از تصویب طرح فعالیت احزاب در مجلس ٬ دوباره شاهد شکل گیری تشکلی صنفی برای احزاب باشیم٬ گفت : به قانون احزاب در مجلس مدت زمان زیادی است که رسیدگی می شود این سوال را باید از مجلس کرد که چرا تا به حال رسیدگی به این طرح اینقدر طول کشیده است امابه نظر می رسد بعد از این می توان امید داشت که ان قانون تصویب شده و احزاب در آستانه برگزاری انتخابات مجلس حضور فعال تری در عرصه سیاسی کشور داشته باشند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن