دیدبان
بررسی و تحلیل طولانی ترین جنگ اسرائیل و فلسطین در 66 سال اخیر/2

اهداف و ابعاد جنگ غزه/2

اهداف و ابعاد جنگ غزه/2

دیدبان: رژیم صهیونیستی برای بیرون راندن مردم فلسطین از سرزمین خود تا کنون به روش های مختلفی متوسل شده است. خرید زمین، غصب اراضی، تخریب خانه ها، ایجاد رعب و وحشت در بین مردم، ترور و... از جمله راهکارهای این رژیم برای بیرون راندم مردم بوده است و تمام این ها را در راستای سیاست یهودی سازی اراضی اشغالی امری طبیعی جلوه داده است. یکی از راهکارهای اصلی صهیونیست ها برای مقابله با گروه های فلسطینی ایجاد اختلاف و شکاف بین نیروهای مختلف و احزاب گوناگون آنها است. چندی پیش توافق گروه فتح و حماس؛ به عنوان بزرگترین و موثرترین جریانات فلسطینی؛ برای ایجاد دولت وحدت ملی، زنگ خطر برای اسرائیل را به صدا درآورد چرا که وحدت بین این دو نیرو و دیگر نیروها و احزاب فلسطینی می توانست به ایجاد جبهه ی واحدی در مقابل اشغالگری منجر شود که این جبهه می توانست مقاومت را از غزه به کرانه ی باختری منتقل کرده و منجر به انتفاضه و انقلاب بزرگی در سرزمین های اشغالی گردد. اما این واقعه را نمی توان تنها علت بروز جنگ غزه دانست. شرایط داخلی فلسطین و مخصوصا غزه، اوضاع داخلی رژیم صهیونیستی، اوضاع منطقه و ایجاد گروه های تکفیری، درگیر شدن محور مقاومت در عراق و سوریه، برهم خوردن توازن میان محور مقاومت و اسرائیل، به بن بست رسیدن مذاکرات سازش و تبعات آن و... را می توان عوامل موثر در بروز این بحران جهانی دانست. در بخش اول این گزارش ویژگی های جنگ غزه و اهداف اعلام شده این جنگ را بررسی کردیم. در گزارش حاضر به بررسی اهداف پنهان این جنگ و پیامدهای آن خواهیم پرداخت.

اهداف پنهان

شاید نتوان به دقت تمامی اهداف پنهان جنگ غزه را نام برد ولی قطعا با گذشت زمان و آشکار شدن برخی حقایق پرده های ابهام از این جنایت انسانی کنار زده خواهد شد. آنچه از اطلاعات و اسناد تا امروز آشکار شده است، موضع گیری ها و عملکردهای بازیگران مختلف منطقه ایی و جهانی،  گمانه زنی ها و تحلیل ها می تواند به روشن شدن ابعاد پنهان این جنگ کمک کند.

الف) برهم زدن توافق فلسطینی - فلسطینی

بعد از شروع گفتگوها و روند شکل گیری آشتی ملی، اسرائیل تمام تلاش خود برای به بن بست کشاندن این طرح فلسطینی به کار برد. تهدید ها و حتی عدم صدور مجوز شرکت در گفتگوها برای برخی اشخاص تشکیلات خودگردان از طریق سلب اجازه ی خروج از کرانه ی باختری نیز نتوانست در عزم گروه های فلسطینی خللی وارد سازد. با تمام فشارها توافق میان گروه های فلسطینی حاصل و کابینه ی فلسطینی در خرداد ماه تشکیل جلسه داد تا دولت وحدت ملی را معرفی کند. اسرائیل از ابتدا با ورود حماس به گفتگوها و دخالت در تشکیل دولت مخالف بود. تشکیل دولت وحدت ملی با حضور حماس می توانست تبعات سنگینی برای رژیم صهیونیستی به دنبال داشته باشد. در این حال اسرائیل در صدد ایجاد اختلاف بین گروهای فلسطینی و رادیکالیزه کردن حماس بود. با شکست طرح اولیه ی اسرائیل، آنها می کوشیدند تا با مطرح کردن قضیه ی توان موشکی مقاومت حماس، آن را عامل ناامنی و ضرر برای تمام فلسطینیان معرفی کنند. شروع جنگ غزه به بهانه ی مقابله با حماس را می توان طرح دوم اسرائیل برای شکست طرح تشکیل دولت وحدت ملی با حضور حماس در فلسطین دانست.

ب) ایجاد کمربند امنیتی

به دنبال طرح اسرائیل برای افزایش شهرک سازی ها، مناطق جنوبی و جنوب شرقی به دلیل مجاورت با غزه نمیتوانند از نظر امنیتی، جمعیت ساکنین یهودی را به خود جذب کنند. از طرفی دخالت مستقیم اسرائیل برای تامین امنیت منطقه ی مذکور می تواند هزینه های زیادی را به این رژیم تحمیل کرده و نظامیان اسرائیلی را به اهداف سهل الوصولی برای رزمندگان مقاومت تبدیل کند. شاید بتوان حضور نیروهای چند ملیتی یونیفل می تواند راهکار خوبی برای تامین امنیت این مناطق از نظر اسرائیل دانست چرا که در این صورت تنها توان مقاومت محدود خواهد شد و اسرائیل در هنگام نیاز با کنار زدن این نیروها می تواند ضربه ی خود را به مقاومت وارد ساخته و از این نیروها به عنوان سدی در برابر مقاومت استفاده کند درست همانند جنوب لبنان و تجربه ی اسقرار نیروهای یونیفل در آن که هچگاه محدودیتی برای اسرائیل به همراه نداشت.

ج) به حاشیه بردن حوادث منطقه

در حالیکه نیروهای داعش و دیگر گروه های تروریستی در کشورهای عراق و سوریه و لبنان به مثابه ی بازوان اجرایی اسرائیل عمل می کنند، بسیج مردمی و توجه کشورهای مقاومت برای مقابله با تروریستها می تواند ضربه ی سنگینی بر سیاست های پیش روی اسرائیل و طرح خاورمیانه ی جدید وارد سازد. از این رو درگیر کردن نیروهای مقاومت در غزه را می توان نوعی زمان خریدن برای تروریست ها در کشورهای محور مقاومت دانست. از طرفی جنگ غزه می تواند از فشار افکار عمومی نسبت به تروریستها کاسته و توجه مسلمانان را به مسائل فلسطین معطوف کند تا در سکوت مجامع جهانی و بین المللی تروریستها برای ضربات اصلی خود بر پیکره ی مقاومت آماده شوند. اینها همه در حالی است که چندی است تروریستها مشغول آماده سازی خود برای موج دیدی از حملات در سوریه و عراق هستند. داعش به قصد تصرف بغداد و سرنگون کردن دولت این کشور، طبق اخبار رسیده؛ قصد بازکردن جبهه های جدید در دیگر استان های عراق دارد و در سوریه نیز با انتقال تجهیزات غنیمت گرفته شده از ارتش عراق و تصرف برخی مناطق و کنار زدن دیگر گروه های تروریستی و رقیب، به دنبال ایجاد موج جدیدی از حملات برضد نظام سوریه است. از دیگر سو عده ایی تخریب زیارتگاه ها و مساجد توسط گروه داعش را زمینه سازی برای تخریب مسجدالاقصی توسط صهیونیست ها می دانند. جنگ غزه را می توان بهترین فرصت برای بازسازی و ترمیم قوای تروریستهای مسلح و آماده شدن برای اهداف جدید دانست. 

د) تشنج فضای بین الملل بر ضد ایران

در فضای مذاکرات ایران و 1+5، اسرائیل به دنبال معرفی ایران به عنوان تهدیدی جدی برای این رژیم است. تبلیغات گسترده علیه حماس و توان نظامی آن به نوعی می تواند تبلیغات و جو سازی های متعددی علیه ایران را به دنبال داشته باشدچراکهاسرائیل همواره در صدد معرفی ایران به عنوان عامل برهم زننده ی نظم منطقه ایی بوده است. در پی معرفی ایران به عنوان عامل تغییر توازن منطقه ایی، اسرائیل در پی به شکست کشیدن مذاکرات غرب با ایران خواهد بود.

ه) آزمودن حماس در شرایط جدید منطقه

پس از جانبداری اولیه ی حماس از معرضین سوریه و تمایل این گروه به سمت کشورهایی نظیر قطر و ترکیه، بسیاری بر این باور بودند که محور مقاومت در پاسخ به این اقدام حماس حمایتهای خود از فلسطین را کاهش خواهد داد. پیروزی اخوان المسلمین در مصر نیز بر جهت گیری سیاست جدید حماس و برخی گروه های فلسطینی بی تاثیر نبود. اما با شکست اخوان المسلمین و بازگشت اوضاع سابق به گذرگاه رفح و اقدامات نظامی در صحرای سینا و درگیری های مصر، روابط گروه های فلسطینی با مصر به اوضاعی بدتر از زمان مبارک تبدیل شد. در این بین آشکار شدن فعالیتهای مشترک و همکاری میان برخی کشورهای عربی و اسرائیل در مورد فلسطین، شکست طرح سوریه و به بن بست رسیدن مذاکرات سازش حماس را در بازگشت به مواضع سابق و قرارگرفتن دوباره در محور مقاومت یاری رساند. اما در پی تلاطم های چند ساله ی اخیر در عرصه ی سیاسی، اسرائیل با در نظر گرفتن اختلافات بین حماس و برخی کشورهای مقاومت از جمله سوریه، توان نظامی و عملیاتی این گروه را با ضعف شدید ارزیابی کرد. اما عبرتهای گذشته این رژیم در برخورد با گروه های اسلامی جرات رویارویی همه جانبه و ورود به فاز نهایی که اشغال غزه بود را نمی داد. از این رو اسرائیل قصد دارد با حملات هوایی و حمله ی زمینی محدود ابتدا توان مقاومت را ارزیابی و در صورت امکان قدرت دفاعی و نظامی آن را از بین برده تا بتواند به نقشه های خود در باریکه ی غزه جامه عمل بپوشاند.

و) تسلط بر منابع گازی غزه

چندی پیش،گزارش ماه مارس اداره اطلاعات انرژی آمریکا از کشف دومین میدان بزرگ گازی در سواحل غزه خبر داد. یکی از دلایل حاشیه ایی حمله به غزه و تضعیف حماس را می توان دستیابی اسرائیل به این منابع عظیم دانست چرا که با وجود این منابع اسرائیل می تواند بحران انرژی در سرزمین های اشغالی را حل کند.

ز) تضعیف محور مقاومت

مجوعه ی اقدامات تکفیری ها در سوریه و عراق ولبنان و اقدامات اسرائیل در غزه را می توان گوشه ایی از طرح به شکست کشاندن مقاومت در منطقه دانست. درگیر کردن مقاومت در جغرافیایی وسیع، عملی بود که در شرایط حال اسرائیل از انجام آن عاجز بود و به این دلیل با ایجاد گروه های تکفیری جنگی نیابتی را در کشورهای مقاومت شروع کرد تا توان این کشورها را محدود و تا حد امکان به آنها آسیب برساند. کشاندن جنگ به داخل کشورهای سوریه وعراق از خدماتی بود که تروریست های تکفیری برای اربابان خود به خوبی انجام دادند. درگیر شدن کشورهای منطقه به مسائل داخلی در کنار فضای ملتهب  سیاسی بین روسیه و آمریکا و بحران اوکراین و از طرف دیگر توجه افکار عمومی به رویداد جام جهانی همه و همه نشانه هایی بود از فرصتی طلایی که برای صهیونیستها بوجود آمده بود.

پیامد ها

اما اوضاع آنطور که اسرائیل پیش بینی کرده بود پیش نرفت و آنچه فرصا طلایی می خواندند به باتلاقی تبدیل شد که هر روز بیشتر در آن فرو رفته به پایان کار رژیم جعلی خود نزدیک می شوند. میدان نبرد، ایستادگی مردمی و ایستادگی سیاسی؛ آنچه سید حسن نصر الله 3 گانه ی طلایی مقاومت فلسطین می خواند رویای شوم صهیونیست ها را به کابوسی هولناک بدل کرد.

پیامدهای این جنگ تا کنون از تصور صهیونیست ها نیز خارج بوده است. مقاومت مثال زدنی مردم غزه، شروع انتفاضه در کرانه باختری، موجی از بیزاری و تنفر علیه اسرائیل، ایجاد معادلات جدید منطقه ایی و... را می توان گوشه ایی از پیامدهای این جنگ تا کنون دانست.

شاید بتوان شکست اسرائیل در رسیدن به اهداف خود را بزرگترین ناکامی اسرائیل تا کنون دانست. اسرائیل که با شعار خلع سلاح مقاومت و توقف پرتاب موشک از غزه جنگ را آغاز کرده بود، پس از گذشت قریب به یک ماه هنوز نتوانسته است از توان موشکی حماس بکاهد و شهرهای بزرگ اسرائیل امروزه در معرض موشک های جدید مقاومت، سایه ایی از ترس و مرگ را بالای سر حس می کنند. مقاومت فلسطین و گردانهای قسام با ارائه ی مدلهای جدید نبرد نامتقارن توانستند بر تمامی ادعاهای مقامات اسرائیل مبنی بر ضعف مقاومت خط طبلان کشیدند. در عملیاتهای مقاومت با نام های بنیان مرصوص و العصف الماکول، علاوه بر موشک های قسام و قدس که در جریان تهاجم های گذشته ی رژیم صهیونیستی استفاده شده بود، مقاومت با استفاده از موشک های گراد، ام 75، براق 70 ( بومی شده ی فجر 5 )، جی 80، آر 160 و در نهایت ام 302 ساخت سوریه با برد 100 تا 120 کیلومتر با هدف قرار دادن بسیاری از مراکز مهم اسرائیل، توانست چتر موشکی خود را بر سر 80 درصد از اراضی اشغالی بگستراند. در عملیات زمینی نیز، مقاومت ضربات کوبنده ایی بر ارتش کودک کش اسرائیل وارد ساخته است. استفاده از نیروهای زبده ی تک تیرانداز، نفوذ به پشت خطوط دشمن، درگیری در پایگاه های نظامی اسرائیل در اراضی اشغالی (عسقلان، زیکیم) و استفاده  از نسل سوم موشک های ضد زره کورنیت و موشک های دوش پرتاب ایگلا (سام 16 و 18) و استرلا (سام 7) توانست به برقراری موازنه ی وحشت بینجامد و موازنه را به خشونت در برابر خشونت تغییر دهد. با این تفاوت که جنگندگی نیروهای مقاومت در میدان نبرد، توان مقابله به صهیونیستها را نمی دهد و در مقابل صهیونیست ها به دنبال جبران شکست خود به مردم بی دفاع غزه حمله ور می شوند. این شکست بیش از هر چیز دیگری، توان اطلاعاتی اسرائیل را زیر سوال می برد چرا که چندی پیش فرمانده ی جدید نیروی هوایی اسرائیل با جدیت اعلام کرده بود، آمادگی نیروی هوایی اسرائیل به حدی است که می تواند اگر جنگی در بنان رخ دهد آن را در 24 ساعت و در غزه ظرف 12 ساعت پایان بخشد!!! ولی امروزه با گذشت قریب به یک ماه از آغاز تجاوز وحشیانه ی این رژیم آنچه هواپیماهای اسرائیلی موفق به زدنش شده اند تنها کودکان و مردم بی سرپناه غزه بوده اند. فضاحت صهیونیستها در حمله ی زمینی به قدری بوده است ک حتی کارشناسان تیپ ویژه گولانی نیز به شکست حمله ی زمینی به غزه اعتراف کرده اند.

دیگر ناکامی اسرائیل را میتوان ناتوانی در مقابل موشک های مقاومت دانست. سامانه ی اسرائیلی گنبد آهنین! که توسط صنایع دفاعی اسرائیل موسوم به رافائیل ساخته شده بود تا در مقابل موشک های کوتاه برد مقاومت از سرزمین های اشغالی محافظت کند، تنها توانست 10 درصد از حملات را دفع کند. این در حالی است که هر موشک شلیک شده توسط این سامانه بین 35 تا 50 هزار دلار برای اسرائیل هزینه داشته است.

انزجار افکار عمومی جهان نسبت به نسل کشی اسرائیل نیز هنوز در سراسر ادامه داشته و مردم نقاط مختلف جهان هر روزه با تجمع و راهپیمایی تنفر خود از این رژیم کودک کش را اعلام می کنند.

از دیگر پیامدهای این جنگ می توان به روشدن دست تروریستهای تکفیری برای مسلمانان اشاره کرد. گروه هایی که با شعار اسلام و جهاد در کشورهای اسلامی غوغا بپا می کردند و خود را مجاهد می نامیدند در حوادث اخیر غزه با بهانه های احمقانه از دفاع از مسلمانان غزه طفره رفته و حتی هم نوا با اسرائیل به تهدید مقاومت پرداختند. این اقدام چهره ی منافقانه ی آنها را برای بسیاری از مسلمین روشن کرد و بر وابستگی آنها به دشمنان اسلام مهر تایید زد.

نتیجه گیری

آنچه می توان پس از پیان این جنگ انتظار داشت، تضعیف موقعیت گروه شکست خورده و حامیان آن است. با گذشت قریب به یک ماه از تجاوز وحشیانه اسرائیل، حتی خوش بین ترین طرفداران اسرائیل نیز نمی توانند نتیجه ایی مطلوب برای این جنگ متصور باشند. دیدبان معتقد است که آنچه تا امروز در عرصه ی عمل اتفاق افتاده است به یقین گواه محکمی برپیروزی ملتی مقاوم با آرمان مقاومت است. مطمئنا با پایان جنگ غزه باید منتظر شکل گیری نظمی جدید در منطقه باشیم. افزایش قدرت مقاومت در منطقه، پیروزی های دنباله دار بر تروریست های مسلح تکفیری در پی آشکار شدن ماهیت پلید آنان و جدا شدن مردم از صفوف آنها و رسوایی و انزوای هر چه بیشتر کشورهای پدرسالار مرتجع منطقه را می توان از مختصات احتمالی نظم جدید دانست. بی شک بعد از این جنگ باید منتطر زلزله هایی در سرزمینهای اشغالی باشیم. دولت نتاهیاهو مطمئنا پس از پایان این جنگ روزهای سختی را پیش روی خود خواهد داشت.

منابع :

مرکز پژوهش های مجلیس– دفتر مطالعات سیاسی– تحلیل سیاسی هفته 100– شماره ی 26013783

مرکز پژوهش های مجلس– دفتر مطالعات سیاسی– گزارش شماره 13799– اهداف و پیامدهای حمله  رژیم صهیونیستی به غزه

مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص – گزارش راهبردی ویژه نامه شماره 23– جنگ غزه، اهداف ویژگی ها و پیامدها

http://rc.majlis.ir/fa/news/show/824524

http://rc.majlis.ir/fa/news/show/896230

http://rc.majlis.ir/fa/news/show/765462

http://www.presstv.ir/farsi/detail/1393/04/25/5196/IsraelQaza/

http://www.borhan.ir/NSite/FullStory/News/?Id=7504

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/330713/

http://www.aftabir.com/articles/view/politics/diplomacy/c1c1232547179_gaze_p1.php/

مطالب مرتبط:

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن