دیدبان

نشت داروهای مخدر به ناصرخسرو

نشت داروهای مخدر به ناصرخسرو

به گزارش دیدبان به نقل از مهر ، حمید صفاتیان در پاسخ به این پرسش که با وجود ادعای وزارت بهداشت در نظارت بر روی توزیع دارو، داروی متادون و قرص ترامادول یا حتی قرص بوپرنورفین چگونه از بازار آزاد ناصرخسرو و مولوی سردر‌می‌آورند و آیا فروش عمده و کارتنی این داروها در بازار سیاه، می‌تواند از چرخه توزیع این داروها در میان معتادان و سوءاستفاده احتمالی معتادان نشت کند یا خیر؟، اظهار داشت: باید به این نکته توجه داشت که مگر یک مرکز ترک اعتیاد چه میزان دارو دریافت می‌کند؟ آیا ممکن است مراکزی که تحت کنترل و نظارت شدیدی قرار دارند، از ۲ کارتن داروی دریافتی خود، یک کارتن را روانه بازار آزاد کنند و در آنجا بفروشند؟ به هیچ وجه چنین چیزی امکانپذیر نیست. مخصوصاً این‌که فروش این داروها در بازار آزاد در حجم انبوهی انجام می‌شود و شاهد فروش کارتنی این داروها در بازار سیاه و خارج از چرخه توزیع قانونی آن هستیم.
وی ادامه داد: همچنین این که بخواهیم وجود این داروها در بازار آزاد را نیز به سوءاستفاده معتادان از سهمیه داروی خود نیز ربط دهیم عملاً غیرمنطقی است. چراکه به عنوان مثال معتاد در حال درمانی که روزانه ۵ قرص ۵ میلی‌گرمی متادون سهمیه دارد، فروش این تعداد قرص در بازار آزاد کفاف کرایه ماشین وی تا مراکز فروش این دارو در بازار آزاد را هم نمی‌دهد؛ علاوه بر آنکه این بیماران خود نیز مصرف کننده این دارو هستند. لذا باز هم تاکید می‌کنم که وجود داروهایی همچون متادون، ترامادول و حتی بوپرکسین در بازار آزاد،‌ با این حجم وسیع، نمی‌تواند بر اثر سوءاستفاده و تخلف مراکز ترک اعتیاد باشد و بار آن بر روی معتادان در حال درمان نیز بسیار سنگینی می‌کند.
صفاتیان با تشریح بازرسی سخت‌گیرانه در خصوص داروهای سهمیه‌ای برای مراکز درمان اعتیاد گفت: بازرسان هر هفته از مراکز درمان اعتیاد بازرسی می‌کنند و در اولین گام، میزان موجودی داروهای آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و پزشکان این مراکز ملزم به تحویل و ارائه پوکه داروهای مصرف شده نیز هستند.
مدیرکل پیشین درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری حجم انبوهی از داروهای متادون، ترامادول و از این قبیل در بازار سیاه ناصرخسرو و مولوی را بر اثر تخلف کارخانجات سازنده و نشتی سیستم توزیع عنوان کرد و افزود: وجود این حجم انبوه داروی مخدر قاچاق در بازار سیاه شک برانگیز است و باید رد پای آن را در سیستم توزیع دارو و همچنین سیستم فروش و تولید کارخانجات سازنده یافت؛ حتی این حجم انبوه باعث می‌شود که به واردات غیرقانونی این دارو نیز مشکوک شویم.
صفاتیان با بیان این‌که مشکل نشت داروهای مخدر به بازار آزاد در همه جای دنیا وجود دارد، گفت: گرچه وجود داروهای مخدر در بازار آزاد غیرقابل قبول است ولی نشت آن به میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد به بازار سیاه در تمام دنیا تا اندازه‌ای طبیعی است.
وی افزود: گرچه نشت داروهای مخدر به بازار آزاد امری ناپسند است ولی از این دلیل که توسط معتادان مصرف شده و ارتباط معتادان با سیستم فروش و قاچاق مواد مخدر را کم‌تر می‌کند، جای نگرانی را درصدی کاهش می‌دهد.
این کارشناس، متادون موجود در بازار آزاد را به استفاده بیماران سرطانی از این دارو نیز مرتبط دانست و گفت: با توجه به این‌که متادون برای بیماران سرطانی نیز در حجمی زیاد تجویز می‌شود ولی وجود این دارو و داروهای مخدر مشابه همچون ترامادول در حجم انبوه، بیش‌ترین احتمال را به سمت تخلف کارخانجات، نشت از سیستم توزیع و حتی واردات این دارو از کشورهای هند، عراق،‌ افغانستان و پاکستان که در برخی موارد اقدام به تولید داروهای تقلبی می‌کنند،‌ قوی‌تر می‌کند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن