دیدبان
قرائت کیفرخواست 360 دقیقه‌ای

با علنی شدن دادگاه، فرصت مظلوم نمایی را از متهم بگیرید

با علنی شدن دادگاه، فرصت مظلوم نمایی را از متهم بگیرید

دیدبان: دومین روز دادگاه رسیدگی به اتهامات اقتصادی- امنیتی مهدی هاشمی بهرمانی درحالی به پایان رسید که عدم انتشار عمومی کیفرخواست متهمی که سالهاست مردم عدالت طلب چشم انتظار رسیدگی به موارد اتهامی وی بودند، مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، اگرچه ورود شجاعانه قوه قضاییه به این پرونده مهم که به گفته دادستان کل کشور افراد صاحب قدرت و ثروت در نقش گروه فشار بر آن تمرکز دارند، اقدامی شایسته و درخور تقدیر است اما علنی شدن دادگاه و انتشار عمومی کیفرخواست موارد اتهامی آقازاده معروف و دفاعیات وی می تواند گره های کور شکل گرفته در اذهان عمومی را باز کند.

انتشار عمومی کیفرخواست و علنی شدن دادگاه متهم دانه درشت فواید بسیاری دارد که یکی از آنها، گرفتن فرصت مظلوم نمایی از برخی شبکه های مافیایی رسانه ای در حمایت از فرد در حال محاکمه است.

فضاسازی رسانه ای و مظلوم نمایی برای متهم از صبح روز نخست دادگاه آغاز شد؛ زمانی که برادر وی اعلام کرد اتهامات وی سیاسی است و این درحالی است که براساس اخبار منتشره، بیشترین حجم پرونده مهدی هاشمی اقتصادی است.

اتهاماتی پیرامون فساد نفتی استات اویل، بهینه سازی مصرف سوخت و... نمونه هایی از اتهامات اقتصادی مطرح شده است.

با این همه، فیسبوک نگاری های متهم و ادبیات به کارگرفته شده نیز نشان می دهد که پروژه مظلوم نمایی در حال کلیدخوردن است و قاضی شجاع و انقلابی دادگاه می تواند با استفاده از اختیار خود مبنی بر علنی شدن دادگاه و انتشار عمومی کیفرخواست، این پروژه را خنثی کرده و فشار کاذب ناشی از آن را از روی قوه قضاییه بردارد.

مهدی هاشمی طی یادداشتی در سایت غیرقانونی و فیلترشده فیسبوک نوشت: "سرانجام انتظار به سر آمد و با کش و قوس و اصرار فراوان تصمیم گرفتند دادگاه را برگزار کنند. پیش از قرائت کیفرخواست درخواست ارایه نکاتی کردیم که می‌توانست در وضعیت کیفرخواست موثر باشد".

 


متهم ادامه داد: "از دادگاه که بیرون آمدم پشت کامپیوتر نشستم تا خبرهای مربوط به خودم را بخوانم. صادقانه می‌گویم تا پیش از این تصور می‌کردم خود و خانواده‌ام با رسانه‌هایی مواجه هستم که به لحاظ فکری تفاوت‌هایی با ما دارند و به همین دلیل خبرهایش علیه ماست. امروز که مطالب چند خبرگزاری و سایت وابسته به نهادهایی که همه می‌دانید کجاست، خواندم به این نکته پی بردم که اینها رسانه نیستند"!

به خوبی نمایان است که ادبیات به کارگرفته شده در راستای برانگیختن احساسات و رفتن در لاک مظلومیت طراحی شده است که با انتشار کیفرخواست، مشخص می شود وضعیت وی چگونه بوده است.

نکته مهم دیگر اینکه، با علنی شدن کیفرخواست و دادگاه، افکار عمومی نیز با روند بررسی اتهامات متهم همراه شده و آنچه که نهایتا به عنوان رای و حکم دادگاه صادر می شود، قابلیت پذیرش بیشتری را در سطح جامعه پیدا خواهد کرد و هیچ حرف و حدیثی را برجای نخواهد گذاشت.

نکته جالب اینجاست که قرائت متن کیفرخواست مهدی هاشمی که طی سه نوبت برگزار شد، 360 دقیقه زمان را به خود اختصاص داد که همین نکته حکایت از سنگینی پرونده یک فرد دارد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن