دیدبان

طراح تحریم های ایران، نویسنده سناریوی بودجه گنبد آهنین اسرائیل

طراح تحریم های ایران، نویسنده سناریوی بودجه گنبد آهنین اسرائیل

به گزارش دیدبان به نقل از افکار ، مجلس نمایندگان آمریکا به طرح کمک ۲۲۵ میلیون دلاری به گنبد آهنین اسرائیل را تصویب کرد. پیش از این، مجلس سنا به طرح اضطراری اختصاص این بودجه به این سامانه رهگیر موشکی رأی مثبت داده بود.
دیفنس نیوز در گزارشی نوشته است که طراح اصلی این ماجرا چه بود و چه شد که کمک اضطراری به گنبد آهنین اسرائیل سر از کنگره آمریکا در آورد؟ سناتور هری رید، رهبریت اکثریت مجلس سنای آمریکا از همکاران خود خواسته بود تا با طرح کمک به سامانه موشکی اسرائیل و حمله آتشین  رای مثبت دهند. این موضوع با مخالفت جمهوری خواهان روبرو می شود. برای بار دوم رید تنها به طرح کمک به سامانه موشکی اسرائیل اکتفا می کند که این بار هم با مخالفت با جمهوری خواهان روبرو می شود. تلاش رید برای بار سوم نیز با اعتراض جمهوری خواهان همراه می شود.
تصمیم ناگهانی سنا برای کمک مالی به گنبد آهنین اسرائیلی ها در زمانی انجام شد که رهبران تندروی حزب جمهوری خواه در تلاشی بی امان به دنبال آن بودند که از کمک مالی جلوگیری به عمل آورند.
اولین شواهد بی علاقگی جمهوری خواهان در کمک مالی به اسرائیل در روز سه شنبه خود را نشان داد. زمانی که کانگرس واچ در گزارشی نوشت که رهبران جمهوری خواه تمایلی به کمک مالی ۲۲۵میلیون دلاری به گنبد آهنی اسرائیل ندارند.
همچنین گفته می شود که رهبران جمهوری خواهی که با ارسال کمک به اسرائیل مخالف بودند، تحت فشار قرار دارند. همین موضوع یکی از عواملی بود که حمایت از ارسال کمک نظامی به اسرائیل را به دنبال داشت. با این حال آژانس های عمومی این موضوع را رد کرده اند.
اما صحنه قابل توجه و چشمگیر در پنج شنبه شب و در مجلس سنا اتفاق افتاد. در آن شب، محافظه کاران جمهوری خواه بارها و بارها تکید کردند که اجازه عبور ۲۲۵میلیون دلار کمک مالی را برای نزدیک ترین متحد آمریکا صادر نخواهند کرد مگر اینکه دموکرات ها با قطع بودجه موارد دیگر این دلارها را آزاد کنند.
این درحالیست که باربارا میکولسکی، رییس کمیته تخصیص بودجه سنا، بارها از «متحد ارزشمند» آمریکا و لزوم تخصیص بودجه ۳.۵میلیارد دلاری به اسرائیل و سیستم دفاع موشکی او سخن گفته بود.
همچنین در ۵شنبه شب، جمهوری خواهان، بودجه ۲۲۵میلیون دلاری برای کمک به سیستم دفاعی موشکی اسرائیل را مسدود کردند.
درگام اول: ۵۰نفر از جمهوری خواهان سنا همراه با ۳دموکرات، به هرگونه قانون برای مستثنی کردن اختصاص بودجه ۳.۵میلیارد دلاری پیشنهادی کمک به اسرائیل رای منفی دادند. رید، نتیجه آرا را ۵۰ به ۴۴ عنوان کرد و سناتورهای جمهوری خواه را برای جلوگیری از پرداخت نیازهای فوری سنا، مورد سرزنش قرار داد.
گام دوم: در گام دوم رید، به حقه رهبری اکثریت خود در سنا متوسل شد و از سنا خواست تا با پیشنهاد کمک مالی به گنبد آهنی و سیستم حمله آتشین اسرائیل موافقت کنند. این موضوع با مخالفت و اعتراض کورنین روبرو شد. او گفت که «این میزان کمک بیش از مقدار تعیین شده در قانون کنترل بودجه سال ۲۰۱۱ است ... بنابراین من مخالفم.»
گام سوم: پس از آن به اتفاق آرا؛ جمهوری خواهان توانستند در یک رای فوری، درواست کمک مالی به سیتسم حمله آتشی اسرائیل را منتفی کنند. بنابراین تنها یک راه پیش روی رید ماند و آن هم کمک مالی به گنبد آهنین بود.
درحالی که جمهوری خواهان توانسته بودند از ارسال ۲۲۵میلیون دلار به اسرائیل جلوگیری کنند که «تام کوبرن» جمهوریخواه ایالت «اوکلاهما» گفته بود: «من می خواهم اسرائیل را تامین بودجه و به آنها کمک کنیم. درعین حال من می خواهم مطمئن شوم که فرزندان ما آینده ای دارند. تامین ۲۲۵میلیون دلاری از ۴تریلیون دلار کار سختی نیست... این بسیار مهم است. متحد درجه یک ما تحت حمله قرار دارد. »
بعد از این جملات بود که سنا سرانجام با کمک مالی به گنبد آهنین اسرائیل موافقت کرد. این درحالی بود که کوبرن حتی از رید درخواست کرده بود تا با قطع بودجه یکی از بخش ها این هزینه را فراهم کنند که با مخالفت سرسخت هری رید روبرو می شود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن