دیدبان

موصل در آستانه انتفاضه علیه داعش

موصل در آستانه انتفاضه علیه داعش

به گزارش دیدبان به نقل از ایرنا ، این موضوع به گفته منابع مرتبط با موصل، باعث خشم مردم شده است، حتی آنها که در اولین روزهای ورود داعش به منطقه ابراز خوشحالی کرده بودند، یکشنبه شب را با شنیدن خبر ممنوعیت نماز عید، در شوک بسر بردند.
اوج گیری خشونت و سخت گیریهای داعش بر مردم استان نینوا و مرکز آن موصل و نیز انهدام و تخریب هولناک کلیه مقابر، مراقد و اماکن مقدسه و نیز آثار تاریخی و هنری ارزشمند این استان، کار را بر اهالی این استان سخت کرده است.
شاید بسیاری از اهالی موصل، در روزی که داعش خلافت اسلامی را در استانشان اعلام می کرد، دیدن چنین روزهایی را باور نداشتند.
حتی برخی گزارشها حاکی است که در جریان یورش داعش به عراق و تصرف موصل، برخی از عشایر و نیروهای مردمی در استانهای سنی نشین، عکس العملی نشان نداده و تعدادی نیز با آنان همکاری کردند.
سیاستمداران اهل سنت عراق نیز مجادلات سیاسی از اهمیت بیشتری برایشان برخوردار بود، بطوری که یک کارشناس عراقی می گفت، به نظر می رسد، جریانهای سیاسی اهل سنت تصور می کردند که ماجرای داعش یک برگ برنده در منازعات سیاسی برایشان خواهد بود. مهمترین دلیل این برداشت هم اینکه حتی تا این آخر، هیچکدام از جریانهای اهل سنت، داعش را گروهی تروریستی ندانسته و در مقابل، دائما دولت مالکی را مقصر وقوع این بحران معرفی می کردند.
اما اکنون به نظر می رسد، جریانهای اهل سنت تهدید را حس کرده اند. این روزها بسیاری از علما و تحلیلگران و حتی سیاستمداران اهل سنت عراق به این جمع بندی رسیده اند که داعش شیعه وسنی نمی شناسد. آنها در حال زدن ریشه اسلام و تمدن اسلامی هستند.
ˈخالد الزعفرانیˈ یک کارشناس و محقق در امور جنبشهای اسلامی می گوید داعش ساکنان موصل را با خشونت و زور وادار به پذیرش ایده های خود می کند.
وی، به جلوگیری از برگزاری نماز عید فطر در موصل اشاره کرده و می گوید: مردم منطقه تا همین حالا هم یا با خشونت یا تهدید به قتل، تابع داعش بوده اند و این وضعیت ادامه نخواهد یافت.
داعش تاکنون بیشتر اهدافش را با رعب و هراس در مردم به پیش برده است.آنها ماه گذشته، زمانی که قصد داشتند مغول وار وارد شهر العلم در استان موصل شوند، بطور ناباورانه ای با مقاومت ۱۳ روزه مردم روبه رو شدند. آنها برای شکستن این مقاومت چند تن از اهالی ازجمله یکی دو ریش سفید مورد احترام را به گروگان گرفتند و بعد هم با این حربه روسا و ریش سفیدان العلم را وادار به تسلیم شهر کردند.
یکی از بدترین اقدامات داعش که خشم عمومی را در استان نینوا دامن زده است، تخریب و ویران کردن مراقد پیامبران الهی مانند یونس، شیث و جرجیس بود.
آنها به مناره الحدباء که یکی از آثار پرجاذبه و ارزشمند عراق بود، رحم نکرده و گفته اند که آن را منهدم خواهند کرد و حالا خبرهای ضد و نقیضی درباره انهدام آن به گوش می رسد.
شدت تخریب مساجد نیز به حدی است که گفته می شود، اهل سنت عراق در این استان، بخاطر تخریب مساجد، جایی برای عبادت ندارند . اینها مردم را برآشفته و شگفت زده کرده است.
حالا از دو روز پیش زمزمه هایی از دل رسانه های عراقی شنیده می شود، مبنی بر اینکه موصل در آستانه یک انتفاضه علیه داعش قرار دارد.
عشایر در روزهای اخیر به تحرک افتاده اند، بطوری که عشایر آلبو فراج در الضلوعیه در استان صلاح الدین، به حرکت درآمده و در یک درگیری مسلحانه ، تعدادی از عناصر داعش را کشته و یا زخمی کرده اند.
اهالی الحود در جنوب موصل نیز در روزهای اخیر بر داعشیان شوریده اند و آنها را از منطقه خود دور کرده اند. آنها زمانی به خشم آمدند که عناصر داعش منزل عبدالرحمان الوکاع یک نماینده مجلس شورای استان نینوا را منفجر کردند.
روز یکشنبه این هفته قاسم عطا سخنگوی نیروهای مسلح عراق از بسیج اهالی موصل و تشکیل گردانهای مقاومت، خبر داد و روز دوشنبه نیز خبرهایی از موصل رسید که گویا اهالی این استان در حال ایجاد هسته های مقاومت هستند.
دیروز اثیل النجیفی استاندار موصل و نیز برخی منابع امنیتی و نظامی از تشکیل هسته های مقاومت در استان نینوا خبر دادند.
جریانهای سیاسی و شخصیتهای اهل سنت عراق نیز گویا تهدید را حس کرده اند.
به قول برخی کارشناسان، شاید تا حالا تصور نمی کردند که دامنه تخریبها و ویرانیهای داعش تا به این حد بوده باشد.
صالح مطلک رییس جریان العراقیه العربی و عضو برجسته اتحاد ملی (جریان اهل سنت) روز دوشنبه به مردم استان نینوا و شهر موصل فراخوان قیام عمومی علیه داعش داد.
حامد مطلک یک عضو دیگر اتحاد ملی نیز از اهالی موصل خواست تا در برابر داعش تروریستی قیام کرده و آنها را از منطقه برانند.
داعش این روزها بیشترین تقلا را می کند تا انگیزه نیروهایش را برای جنگ حفظ کند.
از وعده غنائم جنگی تا جهاد نکاح و اعطای خانه های رانده شدگان شیعه و مسیحی و سایر ادیان، مهمترین تحرکاتی است که داعش سعی می کند با آنها نیروهایی را که از سراسر جهان گرداورده حفظ کند.
داعش همچنین نیاز دارد تا با کسب موفقیتهای جدید، این انگیزه را بالا ببرد و بتواند بازهم از سایر نقاط نیرو جذب کند. رهبر این گروه در پیامی برای مسلمانان از آنان خواسته بود برای زندگی به موصل بیایند.
از همین رو فشار را بر نواحی شمالی و جنوبی بغداد و نیز استان دیالی تشدید کرده است. بطوری که طی سه روز گذشته نبردهای سختی در لطیفیه و جرف الصخر میان ارتش و نیروهای مردمی از یک سو و عناصر داعش از دیگر سو در گرفت.
کارشناسان با آثار و نتایج ببار آمده از تحولات اخیر معتقدند، داعش در آخر خط قرار دارد. این گروه تروریستی نمی تواند بیش از این تاب بیاورد؛ آیا موصل نقطه آغازی بر پایان داعش در سوریه و عراق خواهد بود؟

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن