دیدبان

برنامه‌های معاونت نیروی انسانی شهرداری برای ترویج حجاب و عفاف

برنامه‌های معاونت نیروی انسانی شهرداری برای ترویج حجاب و عفاف

به گزارش دیدبان به نقل از روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، در این نشست حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی، معاون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران نیز بر نقش بانوان در اجرای سیاست های حجاب و عفاف در پایتخت تاکید کرد و گفت: باید به این مساله توجه داشت که حجاب زنان ویترین جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: وقتی از یک بانو گاهی وقتی از یک خانم پرسیده می‌شود چرا حجاب را به خوبی رعایت نمی‌کنید می‌گوید ما هم مانند خانم‌های دیگر جامعه هستیم اما در شهرداری تهران خانم‌ها این نگاه را نمی‌پذیرند کارکنان دولت نیز ویترینی هستند که حجابی که نظام ترسیم کرده را تولیت می‌کنند. بنابراین تغییر نگرش در این حوزه باعث می‌شود تلاش‌ها گسترده شود.
معاون شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه با اجرای برنامه هایی که شهرداری تهران در سالهای اخیر در اشاعه فرهنگ حجاب و عفاف در پایتخت انجام داده، فضای شهر تهران نسبت به دوسال گذشته متفاوت تر شده است، تاکید کرد: در مورد مساله عفاف و حجاب در برخی موارد مجلس ظرفیت پرداختن به این موضوع را دارد و موضوعی که وزارت کشور سه سال پیش آن را تصویب کرد، این است که هیچ مدیر آقایی نمی تواند منشی زن داشته باشد و بالعکس نیز هیچ مدیر خانمی نمی تواند منشی آقا داشته باشد. شهرداری تهران این موضوع را خیلی قبل تر مصوب کرده بود و این بار دوباره بر این مساله تاکید کرده است. این موضوع اصلا به این معنا نیست که می خواهیم تفکیک جنسیتی داشته باشیم .
حجت الاسلام میثم امرودی با اشاره به بخشی از فعالیت های شهرداری تهران در این زمینه یادآور شد: به عنوان مثال شهرداری شهربانوها را به عنوان فضایی مختص بانوان راه اندازی کرده است. در شهربانوها علاوه بر فضای بزرگی که به بانوان اختصاص داده شده فضاهایی برای استخر مراکز مشاوره ، مهدکودک و مکانی برای دوچرخه سواری وجود دارد و وقتی خانمی وارد شهربانو می شود می تواند فرزندش را به مهدکودک مجموعه بسپارد و خود از فضاهای تفریحی بهره مند شود.
وی از فروش چادر با تخفیف 30 درصدی در همه بوستان‌ها از روز ولادت امام حسن (ع) تا عید فطر خبر داد و گفت:این اقدام ازسوی شهرداری تهران در جهت ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در حال انجام است.
برنامه های معاونت نیروی انسانی شهرداری در ترویج و توسعه فرهنگ حجاب و عفاف
در این نشست دکتر کاوه تیمورنژاد مدیر کل منابع انسانی شهرداری تهران به  ارائه برنامه ها و پیشنهادات و گزارش عملکرد اداره کل منابع انسانی در زمینه حجاب و عفاف پرداخت وگفت: باید توجه ویژه ای به قشر بانوان داشته باشیم و با حمایت از آنان از آسیب های شغلی پیشگیری کنیم.
تیمورنژاد از طراحی پرتال ویژه فرهنگی برای کارکنان شهرداری، تقدیر از بانوان شاغل شهرداری دارای حجاب برتر، ساماندهی نیروهای شاغل در شهرداری، توجه ویژه به قشر بانوان بویژه بانوان سرپرست خانوار، اندیشیدن تمهیدات فرهنگی جهت  افزایش انگیزه بانوان شاغل شهرداری برای رسیدگی به خانواده و فرزندان خود و همچنین ترویج فرهنگ ازدواج را از برنامه های  معاونت منابع انسانی شهرداری تهران در بحث ترویج و توسعه فرهنگ حجاب و عفاف در یبین پرسنل عنوان کرد.
در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه اظهارنظر خود در زمینه دستورکار نشست پیشنهادها و راهکارهای خود را برای ترویج و توسعه فرهنگ حجاب و عفاف در شهرداری تهران و سطح شهر مطرح کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری نیز طی سخنانی محبوب ترین رکن در فرهنگ اسلام پس از مسجد را خانواده عنوان کرد و گفت: شهرداری تهران باید با بهای ویژه به امر تشکیل خانواده در راستای ترویج فرهنگ ازدواج در بین 60 هزار نیروی شاغل وخود تلاش های ویژه ای را انجام دهد.
وی در باب ترویج فرهنگ حجاب و عفاف تاکید کرد: باید حرمت و حریم بانوان در جامعه رعایت شود و امر به معروف را مقدم بر نهی از منکر کنیم.
لاله افتخاری دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، طرح شهرداری تهران در عدم بکارگیری بانوان در سمت هایی مانند رییس دفتری را  بسیار ارزشمند دانست و افزود: باید برای ارتقای شغلی بانوان و بالابردن امتیازات آنان نیز جایگاهی درنظر گرفته شود.
وی پیشنهاد داد: کارت های ویژه حجاب و عفاف برای استفاده بانوان در نمایشگاه های حجاب و عفاف ، مراکز شهربانو و حتی تعاونی ها و فروشگاه ها طراحی شود.
مجتبی رحماندوست، عضو کمسیون اجتماعی مجلس نیز در این جلسه با بیان اینکه عملکرد شهرداری تهران در حوزه بانوان و عفاف و حجاب عملکرد خوبی بوده است، گفت: امیدوارم سایر نهادها و سازمانها نیز در حوزه عفاف و حجاب خوب عمل کنند.
مرتضی طلایی رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران گفت نیز در این نشست با تاکید بر لزوم جریان سازی فرهنگی در زمینه فرهنگ حجاب و عفاف، افزود: فعال سازی خانه های تسنیم در محله های تهران، بهره گیری از ظرفیت های مردمی، طراحی مسابقات کتابخوانی برای مادران و دختران، راه اندازی وبلاگ های حجاب و عفاف، برگزاری کلاس های قرآنی در بلوک های محله ای، برگزاری کلاسهای آموزشی درمسجد و سراهای محله، برپایی نمایشگاه های مرتبط در محلات و اقداماتی از این دست می تواند نقش بسیار موثری در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در سطح شهر ایفا کند.
فاطمه آلیا نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون حقوق و مسئولیتهای زنان در عرصه داخلی و بین المللی ، گفت: این قانون مصوب مجلس هفتم و دارای 144 بند شامل حقوق فردی، خانوادگی و اجتماعی زنان است که در بحث حقوق اجتماعی بانوان به مبحث سلامت محیط کار بانوان و ارتقای بهره وری آنان توجه ویژه ای شده است و تحکیم بخش رفتار مسئولین ما در شهرداری تهران است. 
وی ضمن تقدیر از اقدام ارزنده شهرداری تهران در جهت ترویج معروف و تکریم زنان و ارتقای بهره وری بانوان در محیط کار،گفت: انتظار داریم سایر دستگاه ها نیز تا جایی که امکان دارد در راستای تامین آرامش روانی بانوان و افزایش بهره وری  شغلی آنان گام بردارند.
آلیا، حجاب و عفاف را از مقولات فرهنگی دانست و بر بحث آموزش در ترویج و توسعه فرهنگ حجاب و عفاف تاکید کردو خواستار تشکیل نهضت تولید محتوای مناسب درزمینه حجاب و عفاف برای بانوان شد.
الهه راستگو عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز بر لزوم فرهنگ سازی و توانمندسازی افراد در حوزه حجاب و عفاف تاکید و پیشنهاد کرد کارگروهی برای تهیه محتوای آموزشی در زمینه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف تشکیل شود.
مهدوی نماینده استانداری تهران نیز بر لزوم پرداختن به بحث آموزش در حوزه حجاب و عفاف به عنوان آموزش ضمن خدمت جهت دانش افزایی کارکنان و دوره های آموزشی در آموزش و پرورش، دانشگاه هاتاکید کرد و انجام این اقدامات را در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف بر اقدامات دفعی و سلبی مقدم دانست.
در ادامه مهدی پیرهادی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 3 تهران به ارائه گزارش فعالیت های این منطقه در گسترش فرهنگ حجاب و عفاف پرداخت.
بر اساس مصوبه این نشست، رسیدگی به مسائل فرهنگی خانواده همکاران شاغل در شهرداری تهران، طراحی برنامه ویژه آموزش نیروی انسانی در بحث حجاب و عفاف، بر عهده معاونت نیروی انسانی شهرداری تهران گذاشته شد.
تشکیل نهضت تولید محتوای مناسب در زمینه حجاب و عفاف با همکاری اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی و بنیاد جحاب و عفاف، برگزاری همایش برای وبلاگ نویسان حوزه حجاب و عفاف توسط خانه فعالان مجازی، ایجاد بلوک های قرآنی در دل محله های پایتخت، استفاده از بانوان در سمت های مرتبط و توجه به ارتقای شغلی آنان، تبدیل خانه های تسنیم به مراکز توسعه فرهنگ حجاب وعفاف در محله های تهران با رویکرد  فرهنگسازی در این موضوع، واگذاری مسئولیت کارویژه گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در مدارس دخترانه به شهرداری منطقه 3 تهران از دیگر مصوبات این نشست به شمار می رود.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران