دیدبان

نماینده مجلس: روزانه یک هواپیمای مسافربری کوچک سقوط می کند

نماینده مجلس: روزانه یک هواپیمای مسافربری کوچک سقوط می کند

به گزارش دیدبان به نقل از افکار ، درحالی که مردم از کیفیت و قیمت خودروها و انحصار خودروسازان به سطوح آمده اند، قرار شده است تا قطب سوم خودروسازی در چابهار راه اندازی شود. راه اندازی قطب سوم خودروسازی در حالی است که هنوز دو قطب بزرگ خودروسازی کشور هر چند وقت یکبار با چالش های زیادی روبرو هستند و دولت هنوز نتوانسته است از پس مشکلات آنها بر آید.
از سویی دیگر شاید راه اندازی قطب سوم خودروسازی گامی در جهت کاهش تعرفه و افزایش توان رقابت صنعت خودرو باشد. در آنصورت با کاهش تعرفه، خودروسازان دیگر برای افزایش قیمت ها روانه شورای رقابت نخواهند شد و می توانند قیمت را در بازار آزاد تعیین کنند.
کمال‌الدین پیرموذن، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می گوید: «در تمام کشورهای پیشرفته انحصار نیست و رقابت و بهره وری و کیفیت در قیمت خودر تاثیرگذار و رایج است. در کشور ما به واسطه انحصار دو تشکیلات خودروسازی و متاسفانه به لحاظ مطلوب نبودن بهره وری، کیفیت و نبودن استحکام خوروی بی کیفیت می سازیم. درخصوص قیمت خودروسازان گرچه فرافکنی می کنند اما مشکلاتی داشتند که با شورای رقابت مطرح کردند.»
وی با تاکید بر اینکه «نظر کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص قیمت خودروها منفی است» افزود: «رقابت تاثیرگذار است. رقابت برای خودروهایی ارزان قیمت که هم کیفیت دارند هم سطح تکنولوژی بالایی دارند بسیار مطلوب است. اما اینها توجیهاتی است که می خواهند از زیر افزایش قیمتی که به مردم تحمیل شده است فرار کنند.»
پیرموذن معتقد است در صورت ورود خودروسازان خارجی به ایران «دست سرمایه گذاری ها باز می شود و خودروهایی با کلاس جهانی به ایران خواهند آمد. می بینید که این اتفاقات انجام می گیرد. در این صورت هم کیفیت ها افزایش می یابد و هم خودروهایی با قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.»
وی می گوید: «ما روزانه ۱۹۵نفر کشته ناشی از تصادفات داریم یعنی روزانه یک هواپیمای کوچک بی صدا سقوط می کند و کسی هم عکس العملی نشان نمی دهد.»
این عضو کمیسیون صنایع و معادن در خصوص آزادسازی قیمت ها به شرط کاهش سالیانه تعرفه بیان می کند: «واردات، استحکام سازی و مجهزساختن خودروهای به انواع قطعات روز دنیا ضروری است. باید این اتفاق بیفتد تا هم رقابت افزایش یابد و هم قیمت کاهش یابد. مالیات یا تعرفه هم باید در حد متعارف گرفت اما اگر به نفع خودروسازان باشد موضوع کاهش تعرفه و آزادسازی قیمت خودرو را مطرح خواهیم کرد.»

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن