دیدبان

نگرانی اعضای شورا از مداخله در مسائل پایتخت

نگرانی اعضای شورا از مداخله در مسائل پایتخت

دیدبان: محسن پیرهادی، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران یکی از مخالفان سرسخت ورود مستقیم وزارت راه و شهرسازی به مسائل پایتخت است. وی که این مداخله را به مداخله پارتیزانی تشبیه می کند، می گوید: در حالی که یکی از وظایف این وزارتخانه رسیدگی به سیاست گذاری های کلان در کشور به ویژه رسیدگی به وضعیت بازارمسکن درکشوراست اما شاهد این مساله هستیم که این وزارتخانه تمایل به مداخله مستقیم درمسائل شهر تهران دارد.

به گزارش افکار نیوز ، وی با اشاره به همکاری هایی که شورای شهر تهران و متعاقب آن شهرداری پایتخت با وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم داشته است، ادامه می دهد: به رغم آنکه در دولت تدبیر و امید مجموعه مدیریت شهری تهران حسن همکاری خود را با این وزارتخانه نشان داده است اما به نظر می رسد که مسئولان این وزارتخانه به جای همکاری و تعامل بیشتر تمایل به مداخله در امور شهری و شورای شهرتهران دارد که نگران کننده است.

پیرهادی با اشاره به مشکلاتی که کلانشهرها به ویژه شهر تهران در صیانت ازحریم و جلوگیری از رشد بی رویه شهرها دارند، بیان می کند: دردولت یازدهم با توجه به برنامه هایی که شهرداری تهران برای صیانت از حریم پایتخت و جلوگیری از رشد بی رویه شهرنشینی داشت؛ امیدوار بودیم که نسبت به رفع مشکلات در این حوزه سیاست های تاثیرگذاری را تدوین و اجرایی کنند اما تا کنون اقدام موثری ازسوی وزارت راه و شهرسازی در این خصوص ندیده ایم.

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با اشاره به مداخله مستقیم این وزارتخانه در مسائل شهری پایتخت که تاکید می کند: حل مشکلات شهر تهران دردرجه نخست و برابر قانون برعهده شورای شهر تهران است و انتظار می رود که مسئولان وزارتخانه راه و شهرسازی با توجه به این مساله اقدام به مداخله مستقیم در حل مسائل تهران نکنند. همچمین از وزارت مسکن و شورای عالی معماری و شهرسازی درخواست داریم با تطبیق اهداف آن مجموعه با عملکردشان از مسائل اساسی شهر فاصله نگیرند و از کسانی که با سیاسی‌کاری به دنبال انحراف از مسیر اصلی خدمت به مردم هستند، دوری کنند.

دنیا مالی ؛ مسائل جزئی پایتخت نباید به نهاد بالادستی بکشد
احمد دنیامالی ، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز یکی دیگراز مخالفان مداخله کمیسیون اصل ۹۰ به مساله بوستان مادران است. دنیا مالی با تاکید براینکه اعضای شورای شهر تهران باید به این مساله توجه داشته باشند که نباید بدون دلیل مسائل جزئی پایتخت را به کمیسیون اصل ۹۰ به عنوان یک نهاد بالادستی بکشانند.

وی می گوید؛ درگام اول باید تلاش کنیم کار را به جایی نرسانیم که مسائل داخلی شورا و شهرداری در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شود. درخواست بنده از اعضای شورای شهر تهران این است که نگذاریم مسائل داخلی شورای شهر تهران به نهادهای دیگری برای حل و فصل کشیده شود. وی ادامه داد: در غیر این صورت این رویه در مسائل دیگر نیز ادامه می یابد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران دنیامالی در ادامه از عملکرد شورای عالی شهرسازی و معماری کشور نیز انتقاد می کند و یادآور می شود: تمام انرژی شورای عالی شهرسازی و معماری صرف بررسی مصوبات کمیسیون ماده ۵ در تهران می شود. در حالی که شأن این شورا این نیست و کلانشهرها و شهرهای دیگر کشور مشکلات فراوانی در حوزه شهرسازی دارند که نیازمند توجه شورای عالی است.


علیرضا دبیر؛ ماهیت شورای شهر نباید زیر سوال برود
علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با انتقاد به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در خصوص مداخله در امور شهری پایتخت به افکارنیوز می گوید: یکی از مسائلی که اخیر وزارت راه و شهرسازی به آن ورود مستقیم داشته تغییرات طرح تفصیلی پایتخت است این در حالی است که این وزارتخانه هر گونه تغییری را باید با هماهنگی شورای شهر تهران انجام دهد.

دبیر با اشاره به مداخله مستقیم شورای عالی شهرسازی و معماری و کمیسیون اصل ۹۰ در امور شهری پایتخت نیز تاکید می کند: شورای شهر تهران یک نهاد بالادستی در تصمیم گیری های شهر تهران است. درواقع اعضای شورا با یک خرد جمعی در خصوص رفع مشکلات تهران به اجماع نظر می رسد این در حالی است که مداخله مستقیم مجلس و شورای عالی شهر سازی ماهیت شورای شهر تهران را به عنوان یک نهاد تصمیم گیر به زیر سوال می برد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن