دیدبان

دروغ‌پردازی واشنگتن و سکوت کی‌یف

دروغ‌پردازی واشنگتن و سکوت کی‌یف

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، پایگاه خبری-تحلیلی گلوبال ریسرچ طی گزارشی به بررسی ادله ارائه شده در مورد سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی پرداخته است. این گزارش مدعی شده است که عکس‌های گرفته شده توسط ماهواره آمریکایی که هم‌زمان با سقوط این هواپیما بر فراز منطقه شرق اوکراین حضور داشته، می‌تواند نشان بدهد اوکراین مقصر اصلی وقوع این جنایت است.
گلوبال ریسرچ در گزارش خود آورده است؛ وزیر دفاع روسیه در ۲۱ جولای ( ۳۱ تیرماه) اعلام کرد رادارهای روسیه استقرار تعدادی از سیستم‌های دفاع موشکی Buk-M۱ که متعلق به اوکراین بوده است را در نزدیکی دونتسک، در روز حادثه سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی ثبت کرده‌اند.
در خبرها آمده است که یک جنگنده سوخو اوکراینی تلاش کرده بود که این هواپیما را همراهی کند. سیستم کنترل هوایی روسیه تشخیص داده است که جنگنده نیروی هوایی اوکراین تا سطح بوئینگ مالزیایی ارتفاع گرفته است. فاصله بین این دو هواپیما ۳ تا ۵ کیلومتر بوده است. مشخصات سوخو ۲۵ این اجازه را بدان می‌دهد که برای مدت کوتاهی در ارتفاع ۱۰۰۰متری پرواز کند. این جنگنده به تسلیحات موشکی هوا‌به‌هوای R-۶۰ با محدوده عملیاتی ۱۲کیلومتر مجهز بوده است. این محدوده عملیلاتی برای شلیک به هدف در ۵کیلومتری مناسب است. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود اینست که چرا یک هواپیمای جنگی باید تا ارتفاع یک هواپیمای مسافربری پرواز کند؟
«پترو پروشنکو» رئیس‌جمهور اوکراین این دعاوی را رد کرده است. با این حال وی از ارائه مدارک مستدل و با جزئیات کامل اجتناب کرده است. سکوت مقامات نظامی اوکراین می‌تواند نشان دهد که کی‌یف برای بررسی‌های بیشتر مانع‌تراشی می‌کند.
واشنگتن نیز از بحث در این مورد خودداری می‌کند.
«ماری هارف» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است: چند نکته وجود دارد. وزیر امور خارجه اعلام کرده است که ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد از سوی یک سامانه دفاع موشکی SA-۱۱که در مناطق تحت کنترل استقلال‌طلبان شرق اوکراین مستقر بوده است به سوی هواپیمای مسافربری مالزی شلیک شده است. با توجه به آنچه که در رسانه‌های اجتماعی پس از این حادثه مطرح شد، ویدئوهایی که منتشر گشت و رجزخوانی نیروهای استقلال‌طلب در مورد سرنگون‌سازی این هواپیما می‌توانیم ادعا کنیم استقلال‌طلبان مسئول این حادثه می‌باشند. شواهد و دلایلی که ما در دست داریم از برتری بیشتری برخوردار است و ثابت می‌کند که موشک SA-۱۱از سوی استقلال‌طلبان حامی روسیه شلیک شده است. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که نیروهای استقلال طلب این سیست‌های دفاع موشکی را در دست دارند و روسیه در حال حاضر باید این نیروها را متقاعد کند که به بازرسان اجازه ورود داده و بررسی‌های خود را آغاز کنند.
این‌که آمریکا بر اساس چه شواهدی صحبت می‌کند و چرا حاضر نیست این شواهد را علنی کند، سوالیست که همچنان بی‌پاسخ مانده است. وزیر دفاع روسیه به همتای آمریکایی خود پیشنهاد داده که طرفین شواهد خود را رد و بدل کنند.
به گفته ژنرال «کارت ‌آپولف» معاون فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، بر طبق بررسی‌های روسیه در زمان بروز این حادثه یک ماهواره آمریکایی بر فراز منطقه محل وقوع حادثه حضور داشته است. بنابراین عکس‌هایی که این ماهواره تهیه کرده می‌تواند برای اثبات یا رد ادعای آمریکا مورد استفاده قرار گیرد. وی مدعی شده است : بنا بر تحقیقات ما یک سفینه فضایی آمریکایی که از قبل برای شناسایی راکت‌ها و موشک‌ها طراحی شده بود در ساعت ۵:۰۶ تا ۵:۲۰ دقیقه بر فراز منطقه جنوب شرقی اوکراین در پرواز بوده است. چه همزمانی حضور این ماهواره در منطقه و حادثه سقوط هواپیما عامدانه باشد یا اتفاقی، ما از آمریکا می‌خواهیم عکس‌های مربوطه را برای روشن شدن اوضاع ارائه دهد.
با این اوصاف تنها یک توضیح قابل‌قبول باقی می‌ماند. اوکراین به هواپیمای مسافربری مالزیای شلیک کرده و واشنگتن نیز مدارک آن را در دست دارد، اما از ارائه آنها اجتناب می‌کند.
در بیست و دوم جولای مقامات اطلاعاتی آمریکا نتوانستند هیچ‌یک ازدلایلی که ارائه داده بودند را ثابت کنند. این مقامات اعلام کردند که هویت و حتی ملیت کسانی که موشک‌های SA-۱۱ را از پایگاه زمینی به سوی هوا پرتاب کرده‌اند نمی‌دانند. آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا تنها با تکیه بر این‌که استقلال‌طلبان در شبکه‌های اجتماعی مدعی شده‌اند که سقوط هواپیما کار آنها بوده است این عمل را به آنها نسبت داده‌اند و نتواسنتسند انگیزه دیگری برای آن پیدا کنند.
مقمات اطلاعاتی آمریکا گفته‌اند که هیچ مدرکی دال بر دخالت روسیه در این جریان، حضور پرسنل نظامی روسیه در محل استقرار سیستم دفاع موشکی مذکور و یا مدرکی دال بر آموزش نیروهای استقلال طلب در مورد نحوه استفاده از این سیستم‌ها توسط نیروهای روسی وجود ندارد. دستگاه اطلاعاتی آمریکا هیچ‌گونه حرکتی از جانب سیستم‌های دفاعی Buk از سوی مرز اوکراین- روسیه پیش از این اقدام مشاهده نکرده است.
این اظهارات بدان معناست که گفته‌های ماری هارف در مورد برتری ادله آمریکا هیچ ارزشی ندارد. ادله وی مبتنی بر گفته‌های ارائه شده در شبکه‌های اجتماعی است.
اگر آمریکا فکر می‌کند می‌تواند مساله را پنهان کند سخت در اشتباه است. جامعه بین‌المللی به‌دنبال بررسی دقیق، شفاف و مستقل این موضوع توسط کمیته‌ای بین‌المللی است. باید روشن شود این اتفاق چگونه وقوع یافته و چطور ۳۰۰ نفر بیهوده کشت شده‌اند. آمریکا با استفاده از ابزار تبلیغات قصد دارد هر که مخالف رویه وی عمل می‌کند و می‌اندیشد را متهم کند. حتی اگر واشنگتن متحدان اروپایی خود را مجبور به بازرسی‌های بی‌طرفانه نکند، روسیه خود به تنهایی موضوع را آشکار خواهد ساخت. مشخص کردن عاملان این جنایت و معرفی آنها به جهان وظیفه‌ایست که به عهده همگان است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن